Knižní recenze: Oficiální výukový kurz aplikací Adobe Creative Suite 3 - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

VSE

Knižní recenze: Oficiální výukový kurz aplikací Adobe Creative Suite 3

2. března 2009, 00.00 | Společnost CPress vydala v minulém roce postupně sadu výukových publikací věnovaných produktům Adobe Creative Suite 3. Jejich posláním je seznámit prostřednictvím názorných příkladů zejména začínající uživatele s ovládáním daných aplikací. Má smysl si tyto knihy pořizovat v době, kdy je již na trhu Creative Suite 4? To je otázka, kterou se pokoušíme zodpovědět v této recenzi.

Bez nástrojů společnosti Adobe se dnes neobejde prakticky žádné publikační či designérské pracoviště. Dané skutečnosti odpovídá i poměrně široká nabídka tuzemských publikací věnovaných těmto nástrojům – nejlépe je takto pokryt Photoshop, nicméně k dispozici jsou i publikace o dalších Adobe produktech. V rámci této nabídky z poslední doby výrazně zaujme série výukových publikací "Oficiální výukový kurz", věnovaná Adobe aplikacím z Creative Suite 3, která vyšla v průběhu loňského roku ve vydavatelství CPress. Jedná se o překlady série publikací "Classroom in a book", vzniklé přímo pod taktovkou Adobe, jenž zaujmou jednotnou výukovou koncepcí a bohatým doprovodným materiálem, usnadňujícím praktické osvojení podaných znalostí.

Co vše daná řada pokrývá a co v ní – co se vztahu k CS3 týče – naopak chybí? A má smysl si její publikace pořizovat v době, kdy je již na trhu Creative Suite 4? To jsou otázky, na které se pokoušíme odpovědět v této recenzi, a to především z perspektivy čtenáře, jenž produkty Adobe hodlá využívat při publikování, designu či zpracování multimédií.

Ke společným rysům

Všechny publikace dané řady podávají výklad formou lekcí. Ty jsou postaveny na návodech typu "Krok za krokem", demonstrační příklady (na velmi dobré, profesionální úrovni) jsou takto přiloženy na CD, ocenit je třeba, že byly lokalizovány. Dále potěší skutečnost, že výklad myslí na českou i anglickou verzí přibližovaných aplikací, tj. jsou uváděna obě označení příkazů. Výklad doplňují více či méně časté tipy a boční, rozšiřující výklady. Každá lekce je ukončena kontrolními otázkami. Co se typografie týče, příliš jsme nepochopili, z jakého důvodu je text sázen s trochu větším řádkovým prokladem, než by bylo dle našeho názoru nutné.

Čekat na Creative Suite 4?

Ti, kdo mají instalovánu Creative Suite 3 (či využijí současnou nabídku Creative Suite 3.3) mají v případě dané řady volbu poměrně jasnou - žádná obdobná ucelená sada výukových materiálů se již na českém trhu rozhodně neobjeví. V případě Creative Suite 4 je situace poněkud složitější: i když rozdíly oproti CS3 nejsou zas až tak zásadní, mnohé z nich se týkají rozhraní i některých základních funkcí, takže výklad publikací zde mnohdy nebude odpovídat aktuálnímu stavu. Na druhou stranu lze jen těžko očekávat, že by se obdobné publikace věnované CS4 objevily na tuzemském trhu nějak brzy.

Adobe InDesign CS3

V této publikaci nalezne uživatel výklad o řadě zásadních témat, potřebných k osvojení InDesignu coby základního prostředku předtiskové přípravy. Tento výklad je přitom stavěn značně logicky: po seznámení s prostředím programu se čtenář dozví mnohé o tvorbě dokumentů, práci s rámečky, importu textu, typografii, využití barev a grafiky, tvorbě stylů a vytváření tabulek. Opomenuta není ani práce s průhledností či dlouhými dokumenty, nechybí samozřejmě kapitola o tisku a exportu do PDF. Celý výklad je uzavřen kapitolou o práci s XML.
InDesign CS4 přinesl řadu vylepšení. Prakticky žádné z nich ale významněji neovlivňuje platnost výkladu dané publikace, která se nám zdá být jak po stránce obsahové, tak i z hlediska kvality překladu dosti vydařená.
Cena: 497 Kč

Adobe Acrobat 8

Tato publikace by mohla do značné míry představovat užitečný doplněk výše nastíněného výkladu o InDesignu, neboť PDF je hojně užíván zejména při předávání publikačních zakázek. Namísto toho se ovšem (obdobně jako jiné publikace daného typu) spíše snaží svým výkladem pokrýt i mnohé další oblasti nasazení Acrobatu, resp. formátu PDF, tedy zejména kancelářské zpracování dokumentů a také třeba užití v oblasti právnických dokumentů či dokumentů s technickou grafikou, celé dvě kapitoly jsou věnovány tvorbě formulářů, a to i v aplikaci LiveDesigner, kterou přitom začínající uživatel Acrobatu bude dle našeho názoru využívat jen málokdy. Samotnému nasazení v oblasti předtiskové přípravy je tedy nakonec věnováno necelých 30 stran, vhod v dané oblasti nicméně přijdou i lekce o skupinové spolupráci a technologii PDF balíčku (pro sofistikované využití souborů s přílohami).
Od koupě publikace ovšem dle našeho názoru odrazuje to, že nová podoba Acrobatu, Acrobat 9 je na trhu již delší dobu, a to i v české verzi a mnohé z témat popsaných v publikaci již neplatí. Zmiňme takto třeba, že namísto funkce balíčku je zde podstatně propracovanější technologie Portfolio, PDF je nyní možno organicky provázat s Flash prezentacemi, nástroje skupinové spolupráce byly mohutně rozšířeny díky vazbě na server Acrobat.com aj.
Cena: 599 Kč

Adobe Photoshop CS3

Tato publikace je jako jediná z celé řady vydána jako plnobarevná, na křídovém papíře, pěkné ilustrační příklady u ní takto vyniknou. Poměrně uceleně představuje základy práce v Photoshopu (např. výběry, masky, text, vektory, nastavení správy barev pro tiskový výstup, tvorba webové grafiky, základy automatizace pomocí akcí), trpí nicméně opět určitou nekoncepčností. Bylo by asi lepší, kdyby byla důsledněji zaměřena na předpokládané cílové užití Photoshopu v rámci celé Creative Suite 3, a to především pro design a retuše. V případě Photoshopu Extended jsou přiblíženy funkce pro vědeckou grafiku, lepší by bylo pozornost věnovat práci s 3D grafikou a videem. V široké záplavě publikací věnovaných Photoshopu - z nichž mnohé má v nabídce právě CPress - si každopádně může uhájit své místo právě díky výukové koncepci a zaměření na základy. Cena publikace nám ovšem přijde zbytečně vysoká.
Cena: 690 Kč

Adobe Illustrator CS3

Objemné kompendium znalostí (472 stran, 15 kapitol) spojených s využitím Illustratoru zaslouží určitě pozornost. Probrána jsou zásadní základní témata, jako například práce s tvary, objekty, textem, symboly, štětci a efekty, kreslení pomocí Pera, použití barev či malování, samostatná kapitola se zabývá provázáním s ostatními aplikacemi Creative Suite 3, což je rozhodně dobře. Potěší rovněž takřka padesátistránková kapitola věnovaná přípravě ilustrací pro profesionální tiskový výstup, resp. separace. I když Illustrator CS4 přináší řadu zajímavých novinek (včetně možnosti využívat v jednom souboru více pláten o různých velikostech či usnadnění některých základních manipulací jejich prováděním přímo na objektu, bez nutnosti používat panely a dialogy), lze danou publikaci použít dle našeho názoru dobře i s tímto produktem. Kniha nicméně čtenáře příliš nenaučí pravidlům designu, takovýto výklad nabízí spíše třeba "Mistrovství v Adobe Illustratoru" (S. Steuerová).
Cena: 590 Kč

Adobe Dreamweaver CS3

Nejútlejší publikace řady (324 stran), tudíž zasvěcení do tvorby webových prezentací jejím prostřednictvím je již z tohoto důvodu poněkud kusé. Na atraktivnosti ji v očích vlastníka Dreamweaveru CS4 dále ubírá to, že Dreamwever v CS3 verzi disponoval o dost jiným rozhraním a CS4 verze pak přinesla řadu poměrně zásadních novinek, týkajících se například náhledování stránek, práce s CSS styly a podpory frameworků. Ti, kdo v současnosti hodlají zůstat u CS3 podoby, ji ale asi právě proto ocení.
Po seznámení s prostředím produktu je v knize přiblíženo používání kaskádových stylů, zpracování textu a obrázků a vkládání odkazů. Dále se výklad věnuje tvorbě layoutu stránek, vytváření interaktivity, použití Ajax frameworku Spry, tvorbě formulářů, použití multimédií v prezentacích a způsobům umisťování prezentací na Internet.
Cena: 497 Kč

Adobe Flash CS3

Rovněž publikace o produktu, spojeném zásadně s hlavní současnou publikační technologií Adobe, by dle našeho názoru zasloužila o něco větší rozsah. Na 341 stranách se každopádně čtenář seznámí s mnoha základními dovednostmi ohledně tvorby Flash prezentací v programu Flash CS3 Professional. Pozornosti neuniknou práce s textem i grafikou v prezentacích, nechybí samozřejmě ani výklad o tvorbě animací a interaktivity, přiblíženo je využití symbolů (v případné spolupráci s Illustratorem).
Několik málo stran je věnováno základům ActionScriptu, dále se uživatel dočte i o užívání komponent a začleňování zvuku a videa. Výklad uzavírají důležité kapitoly o načítání a optimalizaci Flash obsahu a publikování Flash dokumentů.
Flash CS4 Professional přinesl několik významných rozšíření i v případě základních koncepcí (např. nabídkou snazší tvorby animací na bázi manipulace s objekty). Přesto se ale dá říci, že výklad v námi přiblížené publikaci poslouží v mnohém i v případě daného produktu.
Cena: 497 Kč

Adobe Premiere Pro CS3

Vlajková loď Adobe na poli střihu videa přinesla právě v CS3 poměrně zásadní vylepšení a mimo toho také znamenala comeback daného softwaru na platformě Macintosh. Publikace věnovaná tomuto softwaru tedy určitě potěší mnohého uživatele. Je přitom třeba říci, že kompendium zde podaných znalostí i poměrně transparentní návaznost výkladu (daná povahou workflow daného typu) jsou skutečně na úrovni.
Na plných 424 stranách a v celkem 19 kapitolách se čtenář dozví mnoho užitečných informací spojených se všemi fázemi střihačského workflow. Výklad tedy takto začíná (po seznámení s prostředím produktu) u pořizování videa, dále popisuje základní i pokročilé metody střihu, titulkování, využití video efektů, práci s barvami, projekty a klávesovými zkratkami, opomenuta není ani spolupráce s Photoshopem a AfterEffects. Závěrečné kapitoly se pak věnují výstupu z workflow, tedy exportu snímků, klipů a sekvencí a tvorbě DVD s pomocí Encore CS3.
Cena: 497 Kč

Adobe AfterEffects CS3

Je to škoda, ale je to fakt. Publikace k této další zásadní komponentě Creative Suite 3, určené pro efektový post-processing videa a tvorbu animací, bohužel v Oficiálním výukovém kurzu chybí. V daném případě tedy uživatelům zřejmě nezbude nic jiného, než počkat až na titul, věnovaný CS4 podobě daného produktu.

Tématické zařazení:

» Rubriky  » VSE

» Rubriky  » Go verze