Apple iPad: bezkonkurenční elektronická čtečka? - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



poptávky po fotografiích

Apple iPad: bezkonkurenční elektronická čtečka?

31. ledna 2010, 00.00 | Zobrazení v barvě na velkém displeji při dobré přenositelnosti a slušné výdrži baterie, čtecí aplikace iBooks spolu s rozsáhlou nabídkou knih v novém iBookstoru či možností optimalizované četby periodik přes samostatné aplikace, a schopnosti práce s multimédii či osobními dokumenty, které stávající E Ink čtečky nenabízí. Pro tyto i další vlastnosti má Apple iPad šanci ovládnout trh čteček elektronických publikací. Neklade ale na uživatele a vydavatele také zbytečně velká omezení?

Po měsících náznaků, spekulací a nepotvrzených informací představila společnost Apple dne 27. 1. konečně svůj iPad (podrobnou reportáž z představení, spolu s uvedením řady detailů, odhalených mimo danou prezentaci, naleznete zde). Tento má ambice stát se jakýmsi novým typem počítačového zařízení, stojícím někde mezi notebookem a mobilním telefonem, vybaveným jinak nežli stávající netbooky či tablet PC a snažícím se zaujmout nejširší uživatelskou obec napříč spektrem. Oblastí, do které přitom iPad míří skutečně naplno, je trh s elektronickými čtečkami (eReadery) publikací jako jsou beletrie, odborná literatura, učebnice či periodika. Pojďme se blíže podívat na to, co zde konkrétně nabízí a jaké nové možnosti přináší jak na straně čtenářů, tak vydavatelů a tvůrců obsahu. Ale pokusme se také nepřehlédnout některá omezení, která mohou v některých případech daný způsob nasazení iPadu z pohledu různých uživatelských skupin nebo vydavatelů více či méně významně degradovat. Čtenářům, kteří by dále předkládané informace rádi zasadili do kontextu, doporučujeme naše nedávné dva články o současném vývoji na poli elektronických čteček (zde a zde).

ipadebook-1f.jpg

Základní přiblížení

iPad je zařízením s dotykovým, sklem krytým IPS displejem s LED podsvícením o úhlopříčce 9,7" (24,6 cm) a rozlišení 1 024 x 768 px (132 ppi). Rozměry přístroje jsou 242,8 x 189,7 mm, tloušťka činí pouhých 13,4 mm, váha je okolo 700 g (podle konfigurace). Obstojná přenosnost a skladnost přístroje je dána tím, že tento postrádá klávesnici. Ovládání na bázi multi-touch v duchu toho, co Apple úspěšně zavedla na iPhonu, je takto zajišťováno přes displej prsty (navíc jsou k dispozici stejná tlačítka jako na iPhonu, tedy pouze pro vypnutí/zapnutí, regulaci hlasitosti a Home pro návrat na domovskou obrazovku). Displej je opatřen mastnotu odpuzujícím povlakem, takže by se neměl při intenzivním užívání tolik špinit. K psaní lze použít virtuální klávesnici, možné je ale i připojení libovolné bluetoothové klávesnice. Apple navíc na akci představil vlastní řešení iPad Keyboard Dock (nabízí klávesnici a dále slouží i k dobíjení, synchronizaci a audio výstupu, cena 69 USD, zde a dále uvádíme ceny pro trh v USA). K dispozici pak bude i další příslušenství od Apple, mimo jiné ergonomické pouzdro iPad Case (39 USD, ochrana přístroje, lze použít jako stojánek), samostatný dock iPad Dock (29 USD) a konektorová nástavba pro import digitálních fotografií přes USB či SD karty Camera Connection Kit (29 USD), dále lze očekávat i produkty jiných výrobců.

iPad je tedy na tom po stránce ergonomie ovládání (i díky zabudovanému softwaru, viz níže) obvykle lépe nežli stávající čtečky elektronických publikací s často dosti podivnými joysticky, tlačítky či klávesnicemi nebo omezeným dotykovým ovládáním. Absence zabudované klávesnice z něj přitom činí zajímavější zařízení pro četbu než jakým je většina stávajících netbooků, u kterých klávesnice při čtení v ruce a na menší vzdálenost nepříjemně překáží. Na druhou stranu se obáváme, že váha daného zařízení je přece jen příliš vysoká pro pohodlné dlouhodobější čtení v jedné ruce – mnohé specializované čtečky (například Bookeen Cybook Opus či Amazon Kindle 2, ne však Kindle DX) váží podstatně méně, o iPhonu nemluvě. Bez možnosti odzkoušet zařízení v praxi se nicméně neodvažujeme odhadnout, jak moc velký je to problém, držení v obou rukách by každopádně mělo být použitelné velmi dobře.

ipadebook-2f.jpg

Přístroj je vybaven vlastním novým procesorem Apple A4 běžícím na frekvenci 1 GHz. K ukládání dat je užita flash paměť o kapacitách 16, 32 a 64 GB. Všechny modely přístroje jsou vybaveny Wi-Fi konektivitou a Bluetooth adaptérem, vyšší modely pak i 3G modemem a GPS přijímačem, připojení k počítači přes USB a napájení jsou zajištěny přes 30kolíkový dokový konektor. Dále iPad obsahuje akcelerometr, senzor okolního osvětlení (pro automatické nastavení jasu displeje), digitální kompas (!), mikrofon a reproduktor, překvapivě však ne webovou kameru či digitální fotoaparát. Souhrnně lze opět říci, že ve srovnání s elektronickými čtečkami toho hardwarová výbava iPadu nabízí obvykle výrazně více.

Podle tvrzení Apple by zařízení mělo vydržet na zabudovanou baterii fungovat kolem 10 hodin při náročných úlohách typu přehrávání videa, ve standby modu by pak měla baterie vydržet až měsíc. Toto jsou na kategorii netbooků slušná čísla, elektronické čtečky na bázi E Ink, s kterými v tomto článku srovnáváme iPad především, nicméně dokáží vydržet výrazně déle, až několik týdnů. Je to ale mimo jiné dáno tím, že slouží skutečně pouze ke čtení elektronických publikací, a to zatím jen při zobrazení v odstínech šedi, jen ve velmi omezené míře lze na nich brouzdat Internetem a práce s multimédii je značně omezená. iPad navíc disponuje podsvícením, a čtení za šera či za tmy na něm tedy není problémem, E Ink čtečky potřebují při četbě za šera „přisvítit“ externím světelným zdrojem – na druhou stranu ale znamená podsvícený displej také větší únavu zraku.

Co se softwarové výbavy týče, staví iPad na obdobném operačním systému jako iPhone. Jedná se tedy o očesanou verzi Mac OS X s vlastním GUI, která nepodporuje multitasking (výjimku tvoří zejména možnost přehrávání hudby na pozadí) a neumožňuje spouštět aplikace z normálního Mac OS X. Mimo vlastních zabudovaných aplikací (iPod – komfortní přehrávač hudby, podcastů, audiobooků a videa, YouTube – videa z YouTube, kalendář, kontakty, poznámky, program pro elektronickou poštu Mail, webový prohlížeč Safari, zobrazení PDF, Google Maps, Spotlight pro prohledávání dat uložených v iPadu aj.) ovšem dovoluje spouštět aplikace pro iPhone od jiných výrobců, kterých je k dnešnímu dni v iTunes App Storu přes 140 000. Vývojáři pak mají k dispozici SDK, jenž jim dovolí vytvářet aplikace přizpůsobené plně iPadu – původní iPhone aplikace jsou psány pro jiné rozlišení a takto se na iPadu spouští buďto ve středu obrazovky či příslušně zvětšeny, ani jedna z těchto možností není právě ideální.

Součástí výbavy iPadu je (v současnosti pouze pro USA) i aplikace iBooks pro práci s elektronickými knihami a také poměrně dobrý prohlížeč fotografií. Na prezentaci iPadu byla představena pro iPad upravená aplikace pro čtení New York Times, další obdobné aplikace by měly následovat (viz níže). Apple také oznámil, že bude pro iPad dodávat příslušně uzpůsobenou verzi svých kancelářských aplikací balíku iWork (Pages, Numbers, Keynote - 9,99 USD za každou), s možností synchronizace dokumentů se stolním počítačem či notebooku. Softwarovou výbavu mohou tedy majitelé mnoha stávajících E Ink čteček (proprietární, na linuxových základech postavené systémy s chabou aplikační výbavou a mnoha omezeními i problémy s odezvou) jen závidět, i když nastupující zařízení s Google Androidem rozdíl značně eliminují.

ipadebook-3f.jpg

Zabudovaným webovým prohlížečem je jako u iPhonu Apple Safari, který ani v této iPad verzi nepodporuje Flash a Javu. Brouzdání webem je vzhledem k rozměrům displeje velmi komfortní i u stránek, které nejsou optimalizovány pro mobilní zařízení. Obdobě lze hovořit o velmi dobrém zážitku při četbě elektronických publikací či jakýchkoli dokumentů, velkou výhodou je automatická změna orientace obrazovky při natočení přístroje, fungující díky zabudovanému akcelerometru. Dle prvních konkrétních ohlasů se zdá, že veškeré odezvy na iPadu jsou prakticky okamžité, což v případě četby elektronických publikací výrazně převyšuje obvykle „loudavé“ E Ink čtečky.

Hudbu, audiobooky, podcasty, video, aplikace a také elektronické knihy (viz dále) mohou uživatelé do iPadu stahovat z Apple iTunes Store. Přes iTunes lze zajistit synchronizaci a zálohování osobních dat přístroje, dále je možno k obdobnému účelu využít online službu Apple MobileMe. Přístroj také podle všeho podporuje možnost přímého síťového sdílení souborů se stolním počítačem.

ipadebook-4f.jpg

iPad bude k dispozici v různých konfiguracích, přičemž nejlevnější varianta (pouze Wi-Fi, 16 GB flash paměti) bude v USA stát překvapivě pouhých 499 USD. Další cenová nastavení pak jsou 599 USD (32 GB), 699 USD (64 GB) a 629/729/829 USD (Wi-Fi+3G, 16/32/64 GB). Plně konkurenceschopnou je v případě elektronických čteček daná cena zřejmě jen u nejlevnějšího modelu iPadu, jenž nicméně postrádá 3G konektivitu pro nepřetržitý přístup k elektronickým publikacím, kterou nabízí zejména Amazon Kindle. Každopádně je ale třeba brát v potaz, že v ceně iPadu je zahrnuto neskutečně více dalších možností, přičemž se především jedná o zařízení, které umí výborně pracovat s multimédii a velmi dobře s kancelářskými dokumenty. Že se v tuzemsku (a zřejmě kdekoli mimo USA) asi dočkáme jiných, vyšších cen je ovšem bohužel věc jiná.

Co se pak 3G konektivity týče, nabízí Apple (ve spolupráci s AT&T, nicméně se jedná o službu s velmi volnými podmínkami a ve výhledu je spolupráce s dalšími operátory) pro iPad tarify ve výši 14,99 USD (250 MB) a 29,99 USD (nelimitováno) měsíčně. Z hlediska tuzemského uživatele se jedná samozřejmě o nezajímavou informací, daný fakt je nicméně třeba zdůraznit z hlediska strategie Apple při dalším souboji s Kindle a dalšími čtečkami na americkém trhu.

Wi-Fi modely by měly být v USA i celosvětově dostupné na konci března, modely s 3G pak v USA o měsíc později, v případě zahraniční distribuce zde bude více jasno nejdříve v červnu.

iPad jako čtečka

Jak již bylo řečeno výše, obsahuje iPad vlastní čtecí software iBooks. Dle všeho se jedná o aplikaci značně podobnou aplikaci Classics, nabízející správu publikací v prostředí imitujícím knihovničku, mód čtení imituje otáčení stránek, k dispozici je i interaktivní obsah pro rychlý přechod mezi jednotlivými částmi a vyhledávací funkce. Číst lze na výšku i na šířku (s dvěma stránkami vedle sebe a zřejmě i reálnou indikací zbývajících stránek), mimo fotografií jsou podporovány barvy a video, které stávající E Ink čtečky nepodporují. Při čtení lze měnit velikost a typ písma.

ipadebook-5f.jpg

Hlavním zdrojem publikací pro iBooks bude nová sekce Apple Store označená jako iBookstore, nabídka zde zahrnuje publikace řady předních amerických vydavatelství (Penguin, HarperCollins, Simon & Schuster aj.). Apple v ní bude nabízet publikace za cenu 7,99-14,99 USD (při rozdělení obratu 30 % pro Apple, 70 % pro vydavatele). Zajímavé je zde srovnání s odpovídajícím cenovým modelem Amazonu či Barnes & Noble, u kterých jsou bestsellery k dispozici za cenu do 10 USD, ale podmínky pro vydavatele obvykle výhodnější (9,99 USD pevná cena pro Kindle, přičemž Amazon se dělí v poměru 50:50, nicméně z vyšší ceny tištěné edice, zisk je tedy pro vydavatele obvykle vyšší). S více jak 125 miliony uživatelských účtů představuje každopádně Apple Store hodně zajímavý celosvětový trh, a zejména proto vydavatelé přistoupili ke spolupráci i za méně výhodných podmínek. Teď už jen, aby se iPad stal opravdu úspěšným zařízením…

Publikace iBooks používají open source formát ePub. K tvorbě publikací v daném formátu lze použít různé převodníky, odpovídající funkce je takto k dispozici i v rámci InDesignu CS4. To, co v souvislosti s iPadem ovšem bourá otevřenost daného formátu, je použití vlastního proprietárního systému ochrany autorských práv.

ipadebook-10f.jpg

V současnosti je ovšem daná aplikace a tedy i možnost nákupu knih omezena na USA. Je tedy otázkou, kdy Apple otevře danou možnost i pro zahraniční uživatele. Ještě zásadnější otázkou pak je, nakolik hodlá Apple povolit na iPadu čtecí software jiných výrobců. Tím by se totiž vlastníkům iPadu otevřela možnost nakupovat i jinde než v iBookstoru, přičemž nabídka je dnes v případě iPhone opravdu bohatá (samozřejmě pokud hovoříme o publikacích v angličtině, v ČR je situace zatím zcela neutěšená, pomineme-li volně dostupné publikace, zejména z projektu Gutenberg, a nelegální kopie) – svůj čtecí software a dobře zásobená virtuální knihkupectví zde mimo Amazonu (Kindle) a Barnes & Noble nabízí také třeba Stanza, eReader či Kobo.

Periodik se iBookstore dle všeho (zatím?) netýká, a budou na iPad distribuována prostřednictvím webového prohlížeče Safari a samostatných aplikací. První ukázku možností poskytla aplikace pro New York Times při představení iPadu. Ukázala, jak příjemná a inovativní z hlediska pojetí může práce s periodiky na iPadu být (snadná navigace či změna layoutu, pohodlná změna velikosti pohledu prsty, automatizované aktualizace článků, podpora zvuku a videa aj.). Snadnou tvorbu vydavatelských distribučních aplikací pro iPad již začal nabízet jeden z největších poskytovatelů redakčních systémů dneška, společnost WoodWing.

Vzhledem k univerzálnosti použití iPadu je třeba zdůraznit skutečnost, že se jedná o přístroj podporující v maximální míře tzv aktivní čtení, ve kterém může jít o podstatně více než o pasivní recepci obsahu publikace. Využívat lze takto vazby na slovníky, thesaury, webové zdroje, blogy, poznámky aj. Nasnadě je také napojení na komunitu čtenářů prostřednictvím sociálních sítí (Twitter, Facebook aj. – pro inspiraci viz například projekt Copia).

iPad se nám jeví jako vynikající nástroj pro výuku. Studenti mohou na svém zařízení využívat veškeré výukové podklady (dokumenty v ePub, HTML, XML, PDF či kancelářských formátech, webový obsah včetně multimédií, možnost textových a zvukových poznámek, online testy aj.), důležitá je nicméně Wi-Fi konektivita ve školních prostorách. Obdobně se naskýtá možnost osobního vzdělávání na bázi elektronických publikací, webových stránek a video kurzů ve stylu Lynda.com.

ipadebook-6f.jpg

iPad a Web, resp. Flash

Velkou výhodou iPadu oproti stávajícím čtečkám je plnohodnotný přístup k webovému obsahu v barvě a dostatečném rozlišení. Samozřejmě je ale námětem do diskuze a požadavků uživatelů absence podpory Flashe. Skutečnost, že bez ní „přežil“ zcela bez problémů iPhone je mimo jiné dána tím, že rozměry obrazovky daného zařízení jsou příliš malé na plnohodnotnou práci s normálními layouty webů, a takto vyžadují spíše optimalizovaný obsah. U displeje iPadu již ovšem toto omezení do značné míry padá. Rádi bychom ale věděli, jaký Flash obsah vlastně mohou uživatelé reálně postrádat: zcela jistě to nejsou reklamní bannery. Hry a další interaktivní aplikace mají šanci najít svou cestu do iPhonu přes novou exportní funkci, kterou slibuje Adobe pro Flash CS5 Professional. Ještě jiná situace je u videa, absence podpory Flashe může motivovat poskytovatele webového obsahu k využití tagu video z HTML5 (viz nedávno spuštěné experimentální módy služeb YouTube a Vimeo).

ipadebook-8f.jpg

Celkově je pak boj Apple proti Flashi a protěžování WebKitu, tedy vlastně open source technologii (HTML5, CSS3, JavaScript; nicméně se sluší poznamenat, že WebKit podporuje i Adobe, například v rámci platformy AIR), velmi zajímavý z perspektivy budoucího vývoje webového publikování a programování. Pro Adobe je to zcela jistě výzva k dalšímu zkvalitňování Flashe, zejména z hlediska vylepšování efektivity Flash Playeru, kde významný kvalitativní krok slibuje Flash Player 10.1, ovšem bez užší spolupráce s Apple se samozřejmě v případě iPadu a iPhonu takto neobejde. iPad by pak měl být pro Adobe zařízením, které by rozhodně neměla přehlédnout z hlediska dalšího rozšiřování svých řešení pro PDF formulářový workflow.

Mimochodem, s absencí Flashe na iPadu souvisí poněkud pitoreskní aféra. Apple ve svých počátečních promo materiálech k iPadu zveřejnila takové obrázky iPadu v akci, z kterých se zdá, že iPad umí s Flashem pracovat. Paul Threatt, designer z Atlanty, proto vzhledem k dané skutečnosti podal odpovídající stížnost u Federal Trade Commission.

Další nasazení

iPad poslouží dobře coby konzumentský nástroj pro práci s digitálními fotografiemi (zde zamrzí současná absence fotoaparátu v iPadu), ideálně v kombinaci s iPhoto instalovaným na stolním počítači. Aplikace Photos iPadu takto nabízí funkce pro prohlížení (včetně metadat) a třídění (podle času, tváří a pozice, je-li synchronizována s iPhoto) snímků a jejich prezentace (včetně zvukového doprovodu). App Store pak nabízí pro iPhone řadu zajímavých aplikací pro další úpravy a sdílení snímků, lze předpokládat, že mnoho z nich bude přeportováno do nativní podoby pro iPad.

ipadebook-7f.jpg

Oproti iPhonu má iPad značně větší potenciál pro práci s kancelářskými dokumenty. Díky větší obrazovce a mobilní podobě iWork aplikací (a samozřejmě lze očekávat i mnohé aplikace jiných výrobců) dovolí pohodlnou práci zejména v případě práce s tabulkami, rovněž návrh prezentací by mohl být na tomto přístroji díky dotykovému ovládání poměrně zajímavý. Pro psaní rozsáhlejších textových dokumentů bude ale samozřejmě zapotřebí fyzická klávesnice, těžko říci, zda se zde dočkáme nějakého podání pro skutečně mobilní použití.

Z hlediska sekundárního využití na kreativních a publikačních pracovištích se nám iPad jeví jako hodně zajímavý prostředek pro prezentace návrhů (designu, webových prezentací, tiskoviny aj. – iPad dovoluje připojení k televizím, projektorům či externím monitorům) klientům. I letmé nahlédnutí do App Store pak dovoluje najít řadu zajímavých aplikací například pro práci s barvami (návrh a výběr schémat, Pantone vzorníky aj.), plánování projektů a měření času (tarifikace klientům aj.) či využití různých pomocných zdrojů (referenční příručky, manuály aj.), zajímavé budou případné nové cesty využití dotykového ovládání iPadu coby určité náhrady tabletu nebo myši (opět v duchu toho, co je k dispozici pro iPhone). Dále je nasnadě použití iPadu jako elektronického náčrtníku, přičemž na prezentaci daného přístroje hodně zaujala ukázka nástroje Brushes (ruční malba), který byl přeportován z podoby pro iPhone, dá se pak očekávat portování dalších (například Autodesk Sketchbook Mobile) a příchod nových obdobných aplikací. iPad by dále mohl být skvělým nástrojem pro korektury v PDF dokumentech, dočkáme se příslušného řešení ze strany Adobe?

ipadebook-9f.jpg

Rozbor možností iPadu coby hrací konzoly a nástroje multimediální zábavy (zvuk, video) ponecháváme na jiných serverech. Každopádně je třeba říci, že potenciál daného zařízení je i v dané oblasti značný, nicméně opět záleží, s čím budeme srovnávat.

iPad z pohledu tvůrců obsahu a vydavatelů

Dá se předpokládat, že iPad coby nová platforma pro elektronické publikace bude znamenat – samozřejmě až pokud se v dohledné době opravdu na trhu výrazněji ujme – nová zadání pro designéry a sazeče. Pouhé exportování původně tiskového PDF formou 1:1 zde zřejmě vzhledem k přece jen ne úplně velkému displeji iPadu nebude stačit, navíc je pak jasné, že dané zařízení spíše volá po mediálně a interaktivně bohatém, přitažlivém podání. Velkou šanci zde má Adobe Flash, bude-li workflow tvorby publikací v daném formátu prostřednictvím InDesignu oproti stávající podobě výrazněji vylepšeno a hlavně, bude-li slibovaný export z Flashe CS5 do podoby iPhone nativní aplikace skutečně fungovat jak má (trochu podezřívaví jsme ohledně objemu takto generovaných aplikací, otázkou bude také nárok na výkon a spotřebu energie). Nicméně samozřejmě ani PDF by zde nemusel zůstat ze hry, probudí se zde Adobe z letargie, do které upadla v případě iPhonu, kde zcela přenechala prostor jiným výrobcům?

V případě designu pak bude zajímavé sledovat, jakých nových přístupů k elektronickému layoutu se případně dočkáme. Totéž se samozřejmě týká i online reklamy.

Závěrem

Je těžké říci, nakolik bude iPad úspěchem či propadákem, zde se nicméně odpovědi dočkáme poměrně brzy. Pro Apple by přitom nemuselo být problémem dotáhnout schopnosti daného zařízení v dalších verzích podobným způsobem, jako tomu bylo u iPhonu. Komplikací bude nicméně zcela jistě absence „wow“ faktoru, iPad není tak revoluční nápad jako iPhone. Navíc je iPhone paradoxně zřejmě největším konkurentem iPadu – přiměje Apple uživatele, aby si k mobilu, notebooku a stolnímu počítači pořídili i další zařízení? Dá se pak očekávat mohutný nástup konkurence, a to jak v případě obdobných, Tablet PC podobných zařízení, tak i elektronických čteček, u kterých lze velká očekávání vkládat zejména do projektu mirasol.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » VSE  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Apple  

 » Rubriky  » Hardware  

 » Rubriky  » Polygrafie  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: