Modelování v 3DS Max - Střela - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Střední formát

Modelování v 3DS Max - Střela

2. května 2001, 00.00 | Jedním ze zajímavých nástrojů programu je i funkce
boolean. S její pomocí vytvoříme animaci náboje, letícího
skrze dřevěnou desku.

1) Nejdříve si vytvoříme v perspektivním výřezu dřevěnou desku (Box) s nastavením: Length=100,0 ; Width=5,0 ; Height=60,0 a umístíme ji na souřadnice: x = 2,5 , y = 0,0 , z = 0,0. Objekt pojmenujeme "Box01".


2) Vytvoříme si válec s nastavením: Radius = 5,0 ; Height = 20,0 a umístíme jej na souřadnice x = 0,0 , y = 0,0 , z = 30,0. Objekt pojmenujeme "Cylinder01".

3) Vybereme objekt "Box01" a  v liště Create vybereme ze seznamu položku Compound Objects. Klikneme na tlačítko Boolean, zvolíme Pick Operand B a vybereme objekt  "Cylinder01". Vzhledem k tomu, že se operand B nachází mimo objekt "Box01", nedošlo ještě k žádnému viditelnému průniku. Objekt, který nám díky průniku vznikl, pojmenujeme jako "Deska".

4) Zopakujeme bod 2 s tím, že objekt, který vytvoříme, pojmenujeme jako "Náboj" a umístíme jej na souřadnice:  x = -100,0 ; y = 0,0 ; z = 30,0.

5) Kliknutím na ikonu (obr.1) nastavíme v sekci Animation délku animace na Length=230. Poté klikneme na tlačítko Animate a začneme animovat.


obr. 1

6) Nejdříve vytvoříme klíčové body pro objekt "Náboj". Přesuneme se do posledního pole animace, tedy frame=230, klikneme pravým tlačítkem myši na transformační ikonu  (Move) a v sekci Offset:Screen vepíšeme do pole pro směr X hodnotu 230. Tím se nám bude tento objekt nacházet na souřadnici x=130.

7) Přesuneme se do frame=105 a vybereme objekt "Deska". V liště Modify zvolíme z modifikátorového zásobníku Boolean, v záložce Parameters vybereme ze sekce Operands položku B - tedy objekt "Cylinder01" a nakonec zaktivujeme tlačítko Sub-Object (obr. 2). Máme tedy vybraný objekt, který průnikem s objektem "Box01" zanechá po průletu v desce otvor. Docílíme toho tak, že objekt "Cylinder01" posuneme v čelním (Front) výřezu ve směru kladné osy x o 5 jednotek. Kdybychom však nyní spustili animaci, nezačal by se průnik animovat od námi požadovaného frame=100, nýbrž již od frame=0, kde se vytvořil první klíčový bod.


obr. 2

8) Provedeme tedy drobnou úpravu. Vybereme objekt "Deska" a klikneme pravým tlačítkem myši na klíčový bod ve frame=0 (obr. 3). V dialogu, který se nám objeví, vybereme položku Deska:Position a provedeme editaci v poli Time ze stávající hodnoty 0 na hodnotu 100. Tím docílíme toho, že otvor v desce se po spuštění animace začne vytvářet zároveň s průletem náboje od frame=100 do frame=105. Tlačítko Animate můžeme nyní vypnout.


obr. 3

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » 3dscena  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » 3D grafika  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: