Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
-
10. července 2024
-
5. září 2024
Matrixmedia - Obsluha a tisk na velkoformátových digitálních tiskárnách
-
27. září 2024
-
30. září 2024
-
4. října 2024
-
15. července 2024
-
9. října 2024
skenerista, osvitář
Co je to design a jak se vyvíjel?
3. prosince 2007, 00.00 | Sdružení dobrého designu uvedlo další – v pořadí již osmou – přednášku zabývající se užitnou grafikou, designem a reklamou v praxi. Tyto přednášky jsou pořádány v rámci vzdělávání menších a středních podnikatelů. Co konkrétně jsme se tam mohli dozvědět tentokrát?
Vliv reklamy a designu na vnímání produktů a služeb je v dnešní době značný, velké podniky to vědí dávno a investují do tohoto faktoru nemalé finanční prostředky. Bohužel menší a střední podnikatelé mnohdy stále ještě sílu designu v reklamě podceňují, a sami si tak pod sebou – s trochou nadsázky – podřezávají vlastní větev (na druhou stranu se jim mnohdy ani nelze divit, neboť mají plné ruce práce se zachováním vlastní existence). Design v reklamě je, a vlastně svým způsobem vždycky byl, určující a nemalou měrou se podílí na vlastní identifikaci subjektu (společnosti, podnikatele) a spoluvytváří tzv. "corporate identity". Sdružení dobrého designu (dále jen SDD) realizuje již rok a půl zajímavý projekt informačního, vzdělávacího a poradenského centra pro efektivní využití grafiky a grafického designu v malých a středních firmách. Cílem projektu je pomoci těmto subjektům orientovat se v problematice designu, grafického designu a užité grafiky především z hlediska praktického využití v podnikatelském prostředí. Koncem listopadu 2007 proběhl v pořadí již osmý seminář zabývající se tímto fenoménem. Co konkrétně jsme se tam mohli dozvědět tentokrát?
Jedni z prvních předchůdců kamery a telefonu (polovina 19. stol.) a
Přednášky
SDD pořádá své přednášky od května v sídle Hospodářské komory hlavního města Prahy (Nám. Franze Kafky 7, Praha 1) a projekt je financován ze státního rozpočtu České republiky a Evropského sociálního fondu. Poradenská činnost má formu veřejné podpory, a je tedy poskytována podnikům a podnikatelům zdarma. Na poslední přednášce s hlavním tématem týkajícím se "designu výrobků a jeho vliv v reklamě", která proběhla 27. listopadu 2007, byly na pořadu dne tři přednáškové bloky:
- 1) Co je to design a jeho role v průmyslu - přednášela Jana Pauly (kurátorka Technického muzea Liberec)
- 2) Design a reklama - přednášel Jan Němeček (Atelier designu VŠUP, člen výtvarné skupiny Olgoj Chorchoj)
- 3) Design obalu výrobku na příkladu vinařské ambaláže - přednášel Jan Schicker (Asociace užité grafiky a grafického designu).
:: 1) Design v průmyslové výrobě
Paní kurátorka Jana Pauly se zabývala především historií designu v průmyslu, a to za posledních zhruba 150 let (tj. od poloviny 19. století). Slovo "design" bylo prvně použito v souvislosti s průmyslem až koncem 19. století. Stručně řečeno, jedná se vlastně o dosti specifickou formu umění, promítnutou do komerční (spotřebitelské) sféry. Pro každou dobu byly samozřejmě typické jiné materiály a jiný styl - což už samo o sobě pomáhalo definovat design té či oné doby. Například právě pro přelom 19. a 20. století byla typickým materiálem litina (svícny, kamna, vany), která skýtala velkou výhodu stálé recyklace (byla často a opakovaně zpracovávána). Již v roce 1951 se v Londýně (v Křišťálovém paláci) uskutečnila vlastně úplně první výstava grafiky (a grafického designu), na níž byl představen například první Singerův šicí stroj nebo jedna z prvních filmových kamer. Již v druhé polovině 19. století získával design výrobků své důležité místo a pomáhal zákazníkům snadněji identifikovat značku. Mezi známá jména té doby patřil například výrobce nábytku Thonet (jehož styl se uchoval dodnes), dále také František Křižík (se svou typickou obloukovou lampou). Mezi proslulé designéry přelomu 19. a 20. století patřili František Anýž (designér šperků, který používal výhradně české granáty) nebo také Němec Peter Behrenz, jenž se koncem 90. let 19. stol stal odborným designérem a konzultantem společnosti AEG (proslulé dnes coby přední výrobce domácích spotřebičů). V roce 1939 byla v Čechách založena první průmyslová škola designu. V dnešní době je již tento obor velice žádaným a máme desítky (až stovky) špičkových grafiků, kteří čekají na svou příležitost. Jedním takovým, na kterého se usmálo štěstí, je Jan Čapek - designér, který dostal zakázku od Mattoni navrhnout nový typ lahve.
Jana Pauly
Oblouková lampa a první elektromobil Františka Křižíka (zatímco první vynález je legendou, ten druhý totálně propadl)
:: 2) Design a reklama
Druhá přednáška přímo navázala na historii designu. Pro pochopení správného fungování designu výrobků a použití designu v reklamě posloužily nejlépe (učebnicové) příklady společností, jež nejenže definovaly tento segment jako takový, ale některé dokonce zašly daleko za hranice designu. Jejich výrobky nejenom přímo odkazovaly na výrobce a svou značku, ale navíc byly i synonymem své doby, životního stylu, popřípadě luxusu. Jmenujme jeden příklad (pravděpodobně ten nejzářnější) za všechny - společnost Coca Cola. Dalšími takovými výrobci jsou například Nivea nebo Shell. Zde se nám přímo prolíná design produktu se svou značkou (typická coca-cola lahev, plechová krabička tmavě modré barvy). Stejnými příklady budiž také automobilky typu Mercedes-Benz nebo BMW. Dovedete si - kromě typického znáčku - dnes představit "meďáka" nebo "bavoráka" bez mohutného předního "roštu" a "chladiče", respektive dvou výrazných oválných vzduchových průduchů? Asi těžko že? A podobných příkladů bychom našli jistě mnohem, mnohem více. V tomto tkví ono kouzlo účinného designu - produkt, který svým samotným tvarem (barvou nebo detailem) přímo odkazuje na danou značku/výrobce - ačkoli nemusí být vůbec v onom produktu obsažena. Nedílnou součástí dobře fungujícího "corporate designu" je však také účinná marketingová kampaň. A právě zde lze občas narazit na vážný zádrhel. Mnohdy totiž dochází ke konfliktu zájmů právě mezi odborníky (designéry) a laiky (marketingovými manažery) - kterým mnohdy chybí estetické cítění a mají nesmyslné požadavky (výsledky jsou poté často naprosto mimo realitu, a pochopitelně nemají moc šancí uspět).
Po úspěšném zvládnutí designu výrobku je na řadě další – neméně důležitý – úkol, a sice účinná reklamní kampaň. Reklamu jako takovou můžeme obecně rozdělit na dva typy: zábavnou a podprahovou. První z nich má především pobavit a předpokládá jistou inteligenci posluchače/pozorovatele. Dobrým příkladem budiž reklamy na Absolut vodku, na Staropramen, Gambrinus a podobně. Naproti tomu druhý typ reklam působí spíše podprahově - na lidské pudy. Klasickým příkladem jsou všemožné "vlezlé" reklamy na prací prášky. Zde je proto třeba velice pečlivě zvážit, zda-li chceme zákazníka nalákat na produkt zábavnou formou, nebo mu zkrátka jen "vymýt mozek".
Jan Němeček
Louskáček na ořechy a klasická lahev "Coca Cola"
:: 3) Design obalu výrobku na příkladu vinařské ambaláže
Třetí část přednášky ukázala konkrétní příklad - způsob užití grafiky (a designu) na vinařské ambaláži. Na názorném příkladu jsme měli možnost nejlépe poznat, jak to u nás funguje v oblasti designu v reklamě. Čeští podnikatelé jsou buď příliš vytíženi svým vlastním produktem (službou), anebo jsou příliš konzervativní (popřípadě obojí). Corporate design jde proto zatím u nás tak trochu stranou (platí samozřejmě v případě menších podniků a samostatných podnikatelů). Většina malovýrobců vín používá spíše tradiční postupy (co se týče etiket a ambaláží obecně) a nechtějí příliš experimentovat. Soustředí se v první řadě na produkt samotný (tj. víno). Naproti tomu velkovýrobci (prodejní řetězce, hypermarkety a podobně) si dávají záležet na celkové ambaláží (lahve, etikety, krabice, balení, líbivé dřevěné boxy atd.), mnohdy je to však na úkor kvality samotné náplně. Každopádně čeští obchodníci jsou v tomto ohledu zatím na startovní čáře a s "identitou svých značek" se učí teprve pracovat. Dalšími negativními aspekty špatné marketingové strategie a nedostatečného designu v reklamě je nedostatečné know-how a předně omezený rozpočet.
Jan Schicker
Závěrem
Je jasné, že design v reklamě a jeho úspěšné převedení do praxe je během na dlouho trať a nejedná se rozhodně o nějakou triviální záležitost (jak by se možná na první pohled mohlo zdát). Vliv designu na cítění lidí a konečné rozhodování odběratelů, je značný a nemůžeme jej podceňovat. SDD je zde právě proto, aby českým podnikatelům a menším firmám pomohlo se v této složité problematice orientovat. A za to si rozhodně zaslouží uznání. Úroveň přednášek je na relativně dobré úrovni a jednotliví přednášející jsou osobami fundovanými, které mají co říci. V případě zájmu o další služby, poradenství nebo pro více informací se obraťte na Design Centrum na Senovážném náměstí č. 20 v Praze 1 (telefon: +420 224 223 645) nebo navštivte jejich stránky. Další seminář proběhne již 4. 12. 2007 a jeho hlavním tématem budou webové stránky.
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
29. listopadu 2013
-
6. září 2004
OKI snižuje ceny barevných laserových tiskáren C3100 a C5200n
-
13. května 2004
-
19. ledna 2004
QuarkXPress Passport 6: předvedení nové verze na konferenci Apple Forum 27.1.2004
-
6. února 2001
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
5. srpna 2024
Bubnový scanner na 4000dpi optické rozlišení + PC + software
-
8. září 2024
-
22. září 2024