Adobe Flash Catalyst: interaktivní designér Flash projektů - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



skenerista, osvitář

Adobe Flash Catalyst: interaktivní designér Flash projektů

12. června 2009, 00.00 | Zbrusu nový nástroj na tvorbu webových prezentací, RIA aplikací a obecně libovolných interaktivních Flash projektů, včetně sestavování grafických rozhraní pro Flash aplikace, připravuje vývojářům společnost Adobe. Flash Catalyst nabízí vizuální editor Flash projektů s jednoduchým zpracováním bitmapové grafiky ve vrstvách PSD souborů Adobe Photoshopu, či vektorových ilustrací Adobe Illustratoru, a jejich vzájemné propojení s různými naprogramovanými vztahy a přechodovými efekty. Obecné představení první veřejné betaverze editoru najd

Adobe Flash Catalyst má již dle svého názvu působit jako určitá forma katalyzátoru mezi grafickými dokumenty Adobe Photoshopu, Adobe Illustratoru, či jiných grafických editorů, jejichž grafické dokumenty lze ve Flash Catalyst zpracovat do formy přehledné interaktivní prezentace s vhodnými navigačními prvky a případně také s doprovodnými animačními a přechodovými efekty. Pokud vám průvodní popis editoru trochu připomíná různé aplikace na tvorbu multimediálních slideshow, máte trochu pravdu, Flash Catalyst toho ale umí mnohem víc.

Flash Catalyst bude s největší pravděpodobností primárně určen vývojářům Flash aplikací či webových prezentací, neboť v podstatě doplňuje developerský balík Adobe Flash Builder 4 (dříve Adobe Flex), což je profesionální nástroj na vývoj a programování RIA aplikací primárně využívajících technologii Flash. Současná první betaverze Flash Catalyst je k dispozici pro Windows, i Mac OS X, a funguje jako měsíční trial, nebo po zadání sériového čísla (i SN je zatím zdarma) i delší dobu. Hlavním rozdílem oproti Adobe Flash CS4 je jiný stupeň interaktivity ve Flash Catalyst, který sám o sobě využívá Flex 4 framework a (zatím) postrádá jakékoliv vyspělejší funkce pro skriptování, manipulaci s objekty v časové ose, interních editorech grafických objektů apod.


Adobe Flash Catalyst b1 - nastavení rozlišení Flash projektu a volby pro zachování vlastností vrstev grafických dokumentů Adobe Photoshopu

Grafické komponenty

Alfou a omegou Flash Catalyst je zpracování grafických dokumentů Adobe Photoshopu, Illustratoru (a v budoucnu pravděpodobně i PNG souborů Fireworks – import totiž závisí pouze na dostupnosti příslušných importních modulů pro Flash Catalyst) a jiných běžných grafických formátů. PSD a AI dokumenty zpravidla obsahují vrstvy, které můžete přímo ve Flash Catalyst třídit, měnit jejich pořadí a také zpětně odeslat k editaci do grafického editoru. Před importem grafických dokumentů si můžete zvolit, zda budou jednotlivé vrstvy ponechány v editovatelné podobě, v případě PSD souborů například i nezávisle pro ořezové a textové vrstvy.


Adobe Flash Catalyst b1 - prostředí editoru s hlavním náhledovým oknem, přehledem vrstev importovaných grafických dokumentů, knihovnou komponent a pracovní paletou na tvorbu tlačítek, definování vlastností jednotlivých objektů apod.


Adobe Flash Catalyst b1 - manuální volba zachování editovatelnosti vrstev PSD souborů před jejich vložením do Flash projektu


Adobe Flash Catalyst b1 - kontextové menu editoru

Možná nebudu příliš přehánět, když prohlásím, že práce s grafickými komponenty ve Flash projektech vytvářených s pomocí Adobe Flash Catalyst je skoro až geniální. Libovolný bitmapový či vektorový objekt si totiž můžete velmi snadno převést ve Flash Catalyst na tlačítko, a určit mu adekvátní navigační, či jiné, funkce. Příkladem budiž například velmi rychlý a pohodlný převod symbolů šipek na koncové posuvníky a předefinování jejich středové části na obsah posuvníku, nebo například různých grafických symbolů a ikon na klasická (pochopitelně animovaná vícestavová) tlačítka.

S interaktivitou editoru si programátoři opravdu vyhráli, neboť prakticky všechny akce, potřebné ke konverzi grafických prvků na navigační, či jiné, specializované komponenty, můžete provádět vizuální cestou. Nemá ale smysl znovu popisovat to, co si můžete prohlédnout na krátkém prezentačním videu společnosti Adobe. Vztahy mezi objekty definujete v popup okně přímo v náhledovém systému Flash projektu, k dispozici dále máte knihovnu předdefinovaných komponent a několik relativně jednoduchých pracovních oken s vlastnostmi prvků a objektů.


Adobe Flash Catalyst b1 - menu pro konverzi objektu na komponentu tlačítka, scrollbaru, či jiných prvků využívaných především pro navigační účely ve Flash projektu


Adobe Flash Catalyst b1 - jednoduchá časová osa a přehled vytvořených přechodových efektů u segmentů prezentace


Adobe Flash Catalyst b1 - nastavení klasických vodicích linek a mřížky

Adobe Flash Catalyst je navíc nejen katalyzátor, ale reálný „transformátor“ grafických souborů do podoby interaktivního Flash projektu, či grafického rozhraní, pro Flash aplikace, které lze v prostředí Flash Catalyst přeměnit do podoby běžného SWF výstupu a použít je dále v Adobe Flash Builderu. FXP soubory Flashe Catalyst můžete přímo otevřít ve Flash Builderu, naopak to ale neplatí. Pracovat můžete ve Flash Catalyst i se samotným XML kódem projektu (zatím ovšem pouze na nejzákladnější úrovni), který kombinuje mimo jiné i prvky ActionScriptu s dalšími datovými strukturami.


Adobe Flash Catalyst b1 - integrovaný editor zdrojového kódu prezentace

Katalyzátor budoucnosti?

Vývoj Adobe Flash Catalyst je i přes první oficiální betaverzi editoru zatím vlastně stále na počátku. Rozhodně nečekejte konkurenci pro Adobe Flash C4 nebo něco podobného - bylo by to zcela nelogické a především mají oba editory dost odlišnou filozofii a princip práce. Flash Catalyst by tak měl spíše doplnit mezeru mezi Adobe Dreamweaverem, Flashem a Directorem, a přinést uživatelům snadno ovladatelný a především jednoduše pochopitelný editor na tvorbu interaktivních Flash prezentací, různých grafických rozhraní k webovým aplikacím apod., a to zřejmě hlavně v oblasti vývoje RIA aplikací.

Přirovnání Flash Catalyst k Expression Blend je v podstatě také možné, nicméně i zde jsou dost velké odlišnosti v celé koncepci obou editorů i jejich celkových možnostech. Otázkou ovšem zůstává cena finální verze editoru Flash Catalyst, který jakožto nativní aplikace určená vývojářům pravděpodobně nebude nijak zvlášť levnou záležitostí. Každopádně času na vývoj Flash Catalystu má společnost Adobe zatím dost, finální verze 1.0 je totiž plánována až na první polovinu roku 2010.

Veřejnou betaverzi Adobe Flash Catalyst si můžete stáhnout zdarma na vývojářských webových stránkách Adobe Labs.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » VSE  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Webdesign  

 » Rubriky  » Design  

 » Rubriky  » Software  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: