3ds Max tutoriál: Žárovka (1.) - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



skenerista, osvitář

3ds Max tutoriál: Žárovka (1.)

20. července 2010, 00.00 | Téma tohoto tutoriálu jsem vymyslel při pohledu na můj zaneřáděný pracovní stůl. První zajímavá věc, kterou jsem zde zpozoroval, byla šedesátiwatová žárovka. Okamžitě jsem ji vzal a začal přemýšlet, že by byla perfektním objektem pro praktické cvičení v 3d modelování. V tomto několikadílném tutoriálu si výsledky mého úsilí představíme trochu zblízka.

Téma tohoto tutoriálu jsem vymyslel při pohledu na můj zaneřáděný pracovní stůl, na kterém, jak je Vám asi jasné, je velká spousta věcí. Někdy až k nevíře, co je možné úklidem nebo jen proštracháním najít... První zajímavá věc, kterou jsem zde zpozoroval, byla šedesátiwatová žárovka, kterou jsem před několika dny vyměňoval v bytě... Okamžitě jsem ji vzal a začal přemýšlet, že by byla perfektní objekt na praktické cvičení ve 3d modelování. Žárovka se přestává vyrábět, tudíž i používat, a mě napadlo, že by jsme tímto mohli zároveň vzdát hold za to, co pro nás za svoji dlouhou existenci od vynalezení panem Edisonem vykonala...

Toto praktické cvičení bych spíše zaměřil na začátečníky. Jde totiž spíše jen o jednodušší model, který by neměl dělat problémy při tvorbě v 3D a i kdyby, tak se budu snažit být co nejpodrobnější a každý nástroj dostatečně určit a popsat...

Takže pusťme se do práce... Sesynchronizujeme si jednotky v našem 3ds Max, abychom všichni pracovali v milimetrech. Pokusíme se totiž rovnou vytvořit model v 1:1... Klikneme na záložku Customize v hlavním menu a klikneme na Unit setup. Zaklikneme Metric (metrický systém) a v roletce pod tím vybereme Milimeters.

Nyní můžeme začít se samotným modelováním žárovky. Nejprve závit.

Vytvoříme si Cylinder o rádiusu (Radius) 12,5 mm a výšce (Height) 22 mm. Přepneme do Modifiers (druhá záložka zleva, úplně nahoře v pravé liště).

Rozbalí se nám "Parameters" označeného modelu, kde upravíme Height Segments na 1. Zbytek necháme tak jak je a převedeme Cylinder do Editable Mesh (pravé tlačítko myši vyvolá nabídku: Convert to-Editable Mesh). Přepneme do Poly (čtvrté červené tlačítko zleva na pravé liště ). Vybereme spodní podstavu a v pravé liště si najdeme tlačítko Extrude vedle něhož je pole pro zápis hodnot. My zapíšeme do pole hodnotu 5 a odentrujeme. Poté se přesuneme o řádku níže na tlačítko Bevel. Do jeho pole napíšeme hodnotu -4. Tím zkosíme "vyextrudovanou" část na spodní podstavě válce.

Teď se pustíme do závitu na této hliníkové spodní části žárovky. Vytvoříme si objekt Spring (Pružina), ve standartní nabídce objektů ji nenajdeme, proto v roletce Standard Primitives, nacházející se v pravé liště nad výběrem objektů k vytvoření, najdeme Dynamics Objects a zobrazí se nám nové dva objekty Spring a Damper. Spring už známě, ale Damper? Jde v podstatě o tlumič nárazů (jako u auta, je většinou doprovázen pružinou). Proč jsou tyto oběkty v nabídce Dynamic Object (Dynamické objekty)? Oba jdou totiž připevnit za vrchol a za spodek ke dvěma jiným modelům ve scéně. Při pohybu modelů, se pak dynamicky pohybují (roztahují a stahují) i k nim připojené pružiny nebo tlumiče.

Pružina je pro nás v tomto případě asi nejvhodnější spirála pro vyříznutí závitu do již upraveného Cylinderu. Při tvorbě se ale tyto závity lisují, stejně jako celý hliníkový spodek žárovky...

Vytvoříme si tedy Spring se středem v nulových souřadnicích (uprostřed Cylinderu. Hlavně jde o umístění v pohledu Top). Velikost libovolně, budeme totiž objekt následně upravovat podle potřebných parametrů.

Přepneme se do Modifers (modrý čtvrtkruh nahoře v pravé liště)... První, co se nachází ve Spring Parameters, je End Point Method, kde je možno nastavit právě přichycení k jiným modelům nebo jako v našem případě, Free Spring (volná pružina, jen jako nedynamický objekt). Další je Free Spring Parameters, kde nastavíme celkovou velikost pružiny (22 mm v našem případě). Common Spring Parameters je nastavení Diameter (Průměr - 27 mm), Turns je počet závitů (my máme 5 závitů), CCW a CW je směr závitů, my zůstaneme u CCW. Jde o zkratku Counter Clock Wise/Clock Wise - volně přeloženo protisměru hodinových ručiček / po směru hodinových ručiček. Automatic Segments nastavíme na 18 Segs.

Další skupinou parametrů je Wire Shape: Round Wire je nejjednodušší způsob definování. Určíme totiž jen průměr "drátu" tvořícího pružinu a jeho segmentaci. Ractangular Wire: jde o možnost definování "drátu" pružiny do čtverce (obdélníku). Width je tloušťka. Depth je Výška a Fillet je parametr na zaoblení hran funguje, ale jen když je v Fillet segs nastaveno více jak 0 segmentů. Rotation je rotace kolem osy (jde spíše o spirálu než o osu) drátu... Poslední D-Section Wire je pro vytvoření drátu o průřezu tvaru D. My použijeme první: Round Wire s parametry Diameter 4 a Sides 4.

Celou pružinu posuneme tak, aby nezačínala u horní podstavy válce, ale spíše jako na obrázku.

Teď použijeme velice mocný nástroj Boolean.Označíme si Cylinder a najdeme ho v hlavním menu v záložce Create - Compound - Boolean Zkontrolujeme, zda je zaškrtnutý Subtraction (A-B) – odečtení modelu B od výběru. V případě zaškrtnutí Subtraction (B-A) jde o odečtění výběru od B (od Spring).

Klikneme na tlačítko Pick Operand B v záložce Pick Boolean a označíme Spring (Pružinu). A takto vypadá výsledek...

Teď převedeme model opět do Editable Mesh, přepneme do Poly a vybereme tentokrát horní podstavu. Do Extrude zadáme 0,1 mm a do Bevel -1,5 mm. Vrátíme se k Extrude a zadáme do funkce hodnotu -5 mm. Aplikujeme na model Modifikátor Mesh Smooth nacházející se v Modifier listu (roletka v pravé liště pod polem s názvem objektu). Výsledek mi přijde velice věrohodný a po několika úpravách bude vypadat ještě přesvědčivěji.

Přepneme se zpět do Editable mesh (v pravé liště) a klikneme na Edge (druhé červené tlačítko zleva na pravé liště). Vybereme hrany jako na obrázku, abychom na ně následně mohli použít funkci Chamfer.

Jak jsem již řekl, najdeme si funkci (tlačítko) Chamfer (v Edges pod Extrude) a zadáme hodnotu 0,1 mm. Dále se přepneme do Poly. Vybereme zmenšenou, spodní podstavu válce, kterou vyextrudujeme o hodnotu 2,5 mm a Bevel (Zkosení) o -3 mm. Opět se vrátíme k Extrude s hodnotou 1 mm a Bevel -4 mm. Přepneme se do Edge a vybereme mezi posledním a předposledním segmentem odspodu válce. Na ni aplikujeme opět Chamfer s hodnotou 0,1 mm. Tímto bychom mohly mít hliníkovou část žárovky hotovou.

Příště se podíváme na sklo a vlákno žárovky. Zatím nashledanou a přeji mnoho štěstí při vytváření jak žárovky, tak i jakýchkoliv jiných projektů...

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » VSE  

 » Rubriky  » 3dscena  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » 3D grafika  

 » Rubriky  » Design  

 » Rubriky  » Software  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: