Photoshop: tvorba vrstvené textury "kamení" - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



fotograf

Photoshop: tvorba vrstvené textury "kamení"

textura

25. září 2003, 00.00 | V tutoriálu si ukážeme, jak vytvořit texturu, složenou z několika
vrstev kamenů, a postup, jak ji upravit tak, aby se dala použít jako dlaždice.
Postup je univerzální a lze ho použít pro tvorbu kterékoliv vhodné textury: kůry
stromů, betonu, listnatých korun stromů  a podobně.

  1. Stiskneme CTRL + N. Objeví se nabídka Nový soubor. Zde zadáme 500 x 500 okrajových bodů (podle velikosti zamýšlené textury) a Obsah: Průhledný. Pokud vám vadí podklad, který připomíná šachovnici, pak stačí Soubor - Předvolby - Průhlednost a gamut, kde nastavíte Mřížka: Žádná.
  2. Vytvoříme vrstvu Základ. Pomocí nástroje Laso vytvoříme budoucí kameny. Záleží na naší fantasii, nicméně je samozřejmě lepší používat oblé tvary. Nebo ne, viz Obr. 17.


    Obr. 1


    POZNÁMKA: Pokud se necítíte, pak použijte nástroj Cesta od ruky , kde  můžete pomocí stisknuté klávesy CTRL upravovat kotevní body. Pak stačí stisknout ENTER  na numerické klávesnici a dostanete žádaný výběr.
     


    Obr. 2


    POZNÁMKA2: Photoshop si pamatuje poslední nastavení Vytvoření cesty. Pokud vytvoříte výběr s Prolnutím (Feather) jiným než 0, vraťte se v Historii a ten samý krok proveďte v paletě Cesty (Paths), kde pomocí klávesy ALT v nabídce Vytvořit výběr zadejte Prolnutí 0, případně 1.    Nejjednodušší způsob, jak přibližně zjistit Prolnutí výběru je stisknout klávesu Q, a přepnout tak režimu  Rychlé masky (Quick mask - Q). Okraje výběru by tady měly být ostré, nerozmazané. K návratu stačí opět stisknout klávesu Q.


  3. Jako barvy Popředí a pozadí zvolte dva odstíny modré. Následuje Filtr-Vykreslení-Oblaka (Plugins-Render-Clouds). Dále Filtr-Šum-Přidat šum (Plugins-Noise-Add noise) s hodnotou nastavení 25. U vyšších verzí Photoshopu můžete použít některou z přednastavených textur.


    Obr.3


    POZNÁMKA: Při vytváření jakékoliv textury je lepší začít filtrem Oblaka. V přírodě, narozdíl od počítače, má máloco jen jeden odstín.
  4. Pokud si chcete s vyhrát s kameny, použijte nástroj Zesvětlit a pomocí stopy s měkkým okrajem vytvořte náznak hran a plošek.
  5. Nyní v paletě Vrstvy (Layers) klikněte pravým tlačítkem na vrstvu Zaklad a přiřaďte Efekty vrstvy podle obrázku.


    Obr. 4


    Obr. 5

    POZNÁMKA: Vzhledem k tomu, že se zde kopíruje (a dalších krocích také) vrstva i s přiřazenými efekty, klade to větší nároky na výkon počítače, což se projevuje při výrazným zpomalením celého programu u slabších počítačů. Proto můžete před vlastním kopírováním provést toto: klikněte pravým tlačítkem na myši na symbol f jako efekty v paletě Vrstvy a zatrhněte Skrýt všechny efekty.  Po dokončení kroku 10 u libovolné vrstvy zadejte Zobrazit všechny efekty. Chod celé procedury se urychlí.


  6. Zduplikujte vrstvu Zaklad a její kopii tažením přesuňte Zcela dozadu. Stiskněte CTRL-T (čili zvolte transformaci vrstvy) a zmenšete ji přibližně na šedesát procent. Přejmenujte vrstvu na Zaklad_druha_rada


    Obr. 6


  7. Jděte do Obraz-Přizpůsobit-Jas a kontrast (Image-Adjust-Brightness and contrast), kde stáhněte jas asi o deset bodů. Pokud se ptáte proč, pak proto, že vzdálenější předměty jsou podle teorie perspektivy vždycky tmavší (a také menší - viz krok 6). Ale na druhou stranu, nikdo je to jen otázka toho, jak výslednou texturu představujete.
  8. Nyní stiskněte CTRL-ALT zároveň a tahem  kopírujte a posouvejte vrstvu Zaklad_druha_rada po celé ploše. Nebuďte ale přehnaně horlivý. Stačí tři až čtyři tažení.


    Obr. 7


    POZNÁMKA: Pokud si přejete mít výslednou texturu hodně členitou, můžete měnit globální nastavení jednotlivých vrstev. Místo kroku 3  si také můžete vystřihnout vlastní tři  nebo čtyři křemeny, kusy žuly a podobně, čímž výsledek určitě získá na rozmanitosti. Nebo také něco úplně jiného - viz Obr. 18
     
  9. V paletě Vrstvy klikněte na nejspodnější vrstvu, kterou zduplikujte a pojmenujte Zaklad_treti_rada. Zopakujte krok 6 a 7, čili zmenšit a ztmavit vrstvu. Pak postupujte podle kroku 8.


    Obr. 8


    POZNÁMKA:   Takhle pokračovat   samozřejmě můžete do nekonečna. Menší a menší částečky budou pak spíš simulovat zrnka písku než kameny. Já skončil na druhém opakování.
  10. Následuje Vrstva-Sloučit viditelné (Layer-Merge visible). Nyní provádějte opět krok 8 a to až do chvíle, dokud nezaplníte každé bílé místo na plátně. Pokud jste poslechli poznámku v bodě 5, nezapomeňte nyní Zobrazit všechny efekty v paletě Vrstvy! Pak opět slučte viditelné. Výslednou vrstvu pojmenujte Textura.


    Obr. 9, 10 a 11
    Postupné zaskládávání jednotlivých vrstev


    POZNÁMKA: Nyní máte texturu, která, pokud byste ji chtěli skládat jako dlaždice, by vytvářela v místech spojů nepříjemné a ostré hrany. Existuje ovšem jednoduchý postup, jak tomu zabránit. Upozorňuji, že není z mé hlavy - a předpokládám, že ho většina grafiků zná.
  11. Zduplikujte vrstvu textura a kopii nazvěte Pretocena. Přepněte se do ní.
  12.  Jděte do Filtr-Jiné-Posun (Plugins-Other-Offset). Nastavte hodnoty podle obrázku. Měli byste zadat  polovinu velikosti svého obrázku a nezapomenout zaškrtnout volbu Přetočením.


    Obr. 12


  13. Kdybyste nyní skládali takto vytvořenou texturu, zjistili byste, že svými okrajovými body na sebe navazuje. To je sice hezké, ale hrany se nám teď  udělaly uprostřed.


    Obr. 13

  14. Pomocí nástroje Laso vytvořte  jakýsi čtyřcípý výběr, který by měl kopírovat přirozené hrany ve vrstvě Textura. Důležité je, že   vrcholy leží v místech, kde se okraje dotýkají naše nechtěné hrany. Prolnutí výběru musí být 0 nebo 1.


    Obr. 14
    Ztmavené  hrany představují hranice výběru v režimu Rychlá maska, kde můžete provést finální úpravy. 


  15.  Nástrojem Guma vymažte obsah výběru ve vrstvě Pretocena. Odznačte výběr. Tam, kde se ještě objevují nechtěné hrany, retušujte nástrojem Guma. Jakmile jste  spokojeni, opět Slučte  viditelné.


    Obr. 15
    Pořadí vrstev


  16. Slučte do jedné vrstvy. Výsledek může vypadat takto:


    Obr. 16


    Obr. 17

    Alternativa k textuře na obr. 16. Původní kameny byly hranatější. Plošší dojem způsobuje rozdílné nastavení stínů. Vržený stín - Rozostření 1. Vnitřní stín byl celý stažený a ne tak výrazný. V kroku 7 jsem neztmavoval.


    Obr. 18

    Zde jako základ textury posloužil list, kus jehličnanu a snítka čehosi fialového. Další postup zůstal stejný.



    Obr. 19

    Za základ této textury posloužil kus drátu, stočený do tvaru kancelářské spony. Vykopíroval jsem čtyři vrstvy, u  kterých jsem pomocí CTRL-T (transformace) změnil tvar, pak je sloučil do jedné a postupoval podle postupu, aniž bych ovšem v mezikrocích zmenšoval.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Photoshop  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: