Photoshop: maskování průhledné sklenice - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



fotograf

Photoshop: maskování průhledné sklenice

Maskovani KnockOut

27. července 2004, 00.00 | Téměř při jakékoliv práci v Photoshopu jednoho dne narazíte na to, že potřebujete něco vymaskovat (tedy odstranit pozadí okolo objektu). Pokud to bude složitější objekt, třeba rovnou sklenice, na kterou laso nevystačí a nechce se vám používat specializované pluginy, zkuste použít návod popsaný v tomto tutoriálu.



Na začátek snad jen to, že tutoriál je určený pro pokročilejší uživatele Photoshopu, ale budu se snažit vysvětlovat věci tak aby jej pochopili i méně pokročilejší. Takže si na začátek rovnou ukážeme fotku u které budeme chtít odstranit pozadí. Důvod k tomuto kroku už si určitě vymyslíte sami, třeba chcete hezčí tapetu, třeba vůbec žádnou ;)



Začneme něčím jednodušším, a to odstraněním tapety bez ohledu na to, že sklenice a láhev má být průhledná. Toho si prozatím nebudeme vůbec všímat a s klidným svědomím vezmeme do ruky pero, tedy Pen a začneme postupně vytvářet cestu kolem objektů:



Pro tuto práci je velmi výhodné použít cestu (Path) jako součást vrstvy (ne samostatně v záložce Cesty / Paths) - v podstatě se o toto nemusíte vůbec starat, stačí vzít nástroj pero a s ním začít vytvářet cestu - Photoshop sám vytvoří vrstvu s barvou popředí a touto barvou vyplní náš objekt. Zezačátku vytváření cesty to ovšem je spíše mínus než plus (protože nevidíme vrstvu s fotkou), proto si na práci nastavte průhlednost vrstvy s cestou (Opacity) na 0%. Po vytvoření cesty může náš výtvor vypadat například takto:



A vrstva například takto:



Nyní přichází na řadu výhoda vrstvy s cestou. Pokud nastavíme průhlednost zpět na 100%, uvidíme rovnou výsledek naší práce, ovšem s tím že můžeme jednotlivými body cesty pořád hýbat a ladit drobné detaily. Náš výtvor vypadá takto:



Pokud jsme spokojeni, vytvoříme z cesty masku vrstvy. Princip masky vrstvy spočívá v tom, že vrstva obsahuje ještě jednu vrstvu, ovšem černobílou. V té se podle procent zastoupení černé nebo bílé barvy určuje jak budou jednotlivé body původní vrstvy průhledné. Pokud je v masce vrstvy černá, budou body v původní vrstvě průhledné, naopak pokud je v masce bílá, body budou viditelné. Pokud je v masce jakýkoliv odstín šedé, budou body poloprůhledné - a to je přesně to co potřebujeme. Naše sklenice, stejně jako všechno sklo je totiž poloprůhledné, to znamená že skrz ní jsou malinko vidět ostatní objekty. Přeskakujeme ale malinko dopředu, první si ukážeme jak takovou masku vrstvy vytvořit. Nejprve načteme výběr z vrstvy s cestou - a to tak že na vrstvu klikneme zároveň se stisknutou klávesou Ctrl (popř. s jablíčkem), tím vytvoříme výběr. Nyní vybereme vrstvu s fotkou a klineme na tlačítko pro vytvoření masky (Add layer mask). Vše názorně ukazuje tento obrázek:



Ikonky vrstvy se nám rázem změní, a vypadá takto:



Ukazuje nám, že kromě vrstvy kterou vidíme, je ve vrstvě obsažena i maska (černobílý obrázek vpravo). Kromě toho vidíme že vrstva už není celá průhledná. Dost možná že není průhledná ta část, která průhledná být má. Ale i toto má své řešení - stačí masku invertovat - zkratka Crtl (jablko) + I vše vyřeší. Nyní byste měli vidět to co doopravdy vidět chcete a můžeme pokračovat.
Photoshop stejně jako většina programů má výbornou vlastnost Zpět (undo), a proto nám v tuto chvíli nic nebraní v tom experimentovat. Zkuste si vzít štětec a do masky kreslit černou / bílou / šedou barvou, abyste viděli co to s vrstvou udělá. Pozor jen na to abyste opravdu kreslili do vrstvy s maskou - kolem masky musí být čtvereček. Pokud není, a je kolem vrstvy, stačí na masku kliknout (pořád se samozřejmě bavíme o paletě vrstvy / layers).
Zpět ale k naší práci. Pokud chápeme princip masky, přepneme se do ní aby byla viditelná. V záložce Kanály / Channels vybereme poslední vrstvu - což je právě maska. Vymaskované části se podle nastavení Photoshopu slabě obarví barvou (standardně červenou), stejně jako je to vidět na tomto obrázku:



Je načase pustit se konečně do sklenice. Nejprve si ji celou zprůhledníme. Letmým pohledem vidíme, že zespoda ohraničuje viditelnost stůl, z pravé strany láhev. Proto pro výběr kde bude sklenice průhledná použijeme nástroj Polygonový výběr / Polygonal Lasso Tool. Ohraničíme sklenici stejně jako na následujícím obrázku:



Nyní ohraničenou část vyplníme světle šedou barvou. Musíme ale vyplňovat tak, aby jsme nezasáhli do černé (již vymaskované) části. Proto zvolíme například nástroj Štětec / Brush, dáme mu zvolenou barvu (RGB 147,147,147) a režim nastavíme na Násobení / Multiply. Tento režim barvy násobí, tudíž naše šedá podkladovou černou neovlivní (černá už nemůže být víc černá), ale bude kreslit pouze na bílou. Zde je nastavení štětce:



Pár tahů sem a tam a sklenice je poloprůhledná. (poznámka mimo - naprosto stejného efektu dosáhneme pokud dáme Úpravy / vyplnit / Barvou popředí, režim:Násobení - Edit / Fill / Foreground Color, Mode: Multiply, je to pouze otázka osobní volby).
Poloprůhledná sklenice je i na následujícím obrázku:



Pokud nyní v Kanálech zneprůhledníme vrstvy RGB, uvidíme masku tak jak doopravdy vypadá:



Naše sklenice - nyní již poloprůhledná - ovšem stále nebudí dojem reálné sklenice. Je to tím že sklenice sice poloprůhledná ve skutečnosti je, ovšem na různých místech různě. Tak například tam kde jsou přes sebe vidět dvě strany sklenice, tam je průhledná míň než nahoře - kde se vlastně díváme jen přes jednu stěnu. To ale můžeme jednoduše napravit. Stačí masku vrstvy nahoře ztmavit. To úplně svádí k použití nástroje Ztmavení / Burn. Ten má totiž jedinečnou vlastnost - a to že nám dovolí nastavit které barvy má ovlivňovat. Pokud dáme Střední tóny / Midtones, bude ztmavovat jen šedé plochy a bílé ani černé neovlivní. Zde je nastavení nástroje:



Pár tahů nahoře a je to. Takto vypadá zatím naše maska:



Naopak na krajích je sklenice průhledná méně, vždyť se díváme přes víc materiálu. Opět je ideální volba nástroj Zesvětlení / Dodge, nastavený takto:



Nyní opět ovlivňujeme pouze šedé tóny, takže dvě dobře mířené tahy a maska má následující podobu:



Je to nuda dívat se pořád na masku. Jak vůbec vypadá náš obrázek teď ?



Bohužel těžko posoudíme jak průhledná sklenice je podle jednobarevného pozadí. Co takhle si vytvořit pod vrstvou ještě jednu vrstvu a načmárat pár tahů štětcem, které hned odhalí průhlednost ?



Je to rozhodně lepší než o pár kroků zpět, ale k dokonalosti ještě malinko chybí. Odlesky světla jsou na skle úplně neprůhledné. Napravíme to štětcem s bílou barvou a měkkým okrajem, kterým do masky vrstvy nakreslíme čáry tam kde jsou v původní fotce odlesky. Nastavení štětce je zde:



A výsledek snažení zde:



Tím máme z krku dva hlavní odlesky. Zmenšíme stopu štětce a pokusíme se nakreslit bílou stopu i na místě ostatních odlesků. Nakonec stopu ještě zmenšíme a obtáhneme vrchní okraj sklenice, který je také víc neprůhledný. Po chvíli zápasení by mohlo naše snažení dospět k tomuto výsledku:



A to je vše. Celé kouzlo dnešního návodu. Výsledná sklenice je zde:



Popř. i s vymaskovanou lahví:




Nyní už jen stačí umístit vhodné pozadí, na něj přidat reálné stíny, a můžeme se pustit do další sklínky...

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » VSE  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Photoshop  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: