Adobe Photoshop CS5: co přinese nového? - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Nabídka práce


fotograf

Adobe Photoshop CS5: co přinese nového?

28. prosince 2009, 00.00 | Výrazné urychlení řady operací, převratné retušovací možnosti založené na technologii PatchMatch, rozšířený Warp tool, umožňující rozpohybování postav, nebo též výrazně rozšířené možnosti práce se štětci. Takové jsou předpovídané nové možnosti Adobe Photoshopu CS5, kterého se možná dočkáme již v dubnu. Pojďme se nyní na tyto i další předpokládané novinky alespoň ve stručnosti podívat.

Rok 2010 přinese dle všeho i novou generaci klíčových aplikací společnosti Adobe. Creative Suite 5 je takto podle některých odhadů (vycházejících především z předpokladu, že Adobe dodrží v případě Creative Suite osmnáctiměsíční vývojový cyklus) plánována na duben 2010 (resp. nějaký ten týden, nebo dokonce měsíc před či později). Z předpokládaných novinek v Adobe produktech byly dosud nejvíce poodhaleny zejména ty, jež jsou spojeny s platformou Flash, resp. Flash Playerem 10.1 a Flashem CS5 Professional. Stále více se nicméně také hovoří i o připravované nové podobě editoru bitmap a digitálních fotografií Photoshop, tedy Photoshopu CS5 (verze 12 daného produktu). Žádná z dosud zveřejněných informací zde nemá podobu závazného sdělení, a až do uvedení ostré podoby (nebo snad i dřívější betaverze) se bude možno jen dohadovat, jakým směrem se nový Photoshop vlastně vydá, a co bude jeho „killer“ vlastnostmi. Pokusme se nicméně, i přes uvedenou výhradu, shrnou alespoň ve stručnosti informace o Photoshopu CS5, které se v průběhu uplynulých měsíců dostaly na veřejnost.

Platformy a optimalizace

Adobe Photoshop CS5 bude dle všeho určen primárně pro Windows 7 a Mac OS X 10.6 Snow Leopard, předpokládat pak lze možnost provozu i ve Windows Vista/XP a Mac OS X 10.5. Podporován již nebude chod na Macích s PowerPC stroji, vlastníci Intel Maců se naopak zřejmě mohou těšit na 64bitovou verzi (využití RAM nad 4 GB, urychlení zpracování rozsáhlých souborů) a s tím související přepsání programu do frameworku Cocoa (pro lepší odezvu, stabilnější chod aj.). Pod Snow Leopardem budou možná speciálně využity možnosti nabízené technologiemi OpenCL (výpočty v grafické kartě) a Grand Central Dispatch (optimální využití vícejádrových a víceprocesorových systémů).

Předpokládá se, že ve všech podporovaných podobách Window i Mac OS X bude dalšího zvýšení výkonu dosaženo přenesením dalších výpočtů do grafické karty (Photoshop CS4 takto drasticky vylepšil výkon například při zoomování a natočení plátna) a dále lepším využitím multiprocesorových a multijádrových systémů. Zřejmě naplno bude takto podporována zatím experimentální technologie PixelBender pro tvorbu uživatelských image-processingových filtrů.

pixelbender-1f.jpg

PatchMatch: retuše na steroidech

Bezesporu nejzajímavější technologií, o které se v poslední době v souvislosti s Photoshopem CS5 hovoří, je PatchMatch. Pod daným označením se skrývá nový algoritmus pro strukturální editaci bitmapových obrázků, založený na inovativní metodě dohledávání vyhovujících sousedících oblastí, „záplat“. Bez zabíhání do rozboru podstaty daného algoritmu (který lze nalézt v tomto PDF dokumentu) lze říci, že se jedná o technologii, dovolující významným způsobem rozšířit možnosti editace bitmap na poli záměn, náhrad, odstraňování a přesouvání určitých úseků obrázku s využitím automatického doplnění motivu či pozadí na základě informace obsažené v obrázku a dále uživatelem definovaných omezení (constraints), zpřesňujících výsledek úpravy.

pspcs5preview-1f.jpg

Technologii vyvíjí výzkumníci Adobe spolu s pracovníky z Princetonské univerzity v rámci tzv. Adobe Advanced Technology Labs. Poprvé ji představili na Internetu letos v létě prostřednictvím níže uvedeného videoklipu při příležitosti její prezentace na Siggraphu 2009.

Zabudování některých možností dané technologie přímo do prostředí Photoshopu CS4 pak demonstruje následující video, které se v říjnu objevilo na Facebooku.

Z ukázek je zřejmé, že k možnostem dané technologie patří například velmi snadné odstraňování objektů z obrázku s příslušným automatický doplněním pozadí (předměty, postavy, poškození, nežádoucí prvky aj.), doplňování chybějících částí obrázku (např. „rekonstrukce“ budov), přesouvání, kopírování či smrštění/roztažení části obrázku prostým uchopením a tažením (doplnění či zduplikování určité části budovy či interiéru, protažení prvků jako jsou například okna, dveře či stromy apod.), napřimování scény, změna velikosti obrázku se zachováním určité části v původní velikosti při jen malém zkreslení zmenšených oblastí (vylepšení dosavadní technologie pro content-aware scale) aj.

pspcs5preview-2f.jpg

Pokud by byl PatchMatch alespoň v některých ohledech ve Photoshopu CS5 skutečně implementován (přinejmenším coby content-aware rozšíření retušovacího štětce a nástroje Výplň ve stylu druhého z výše uvedených videí), dostal by se uživatelům do rukou nástroj, dovolující jen s minimem úsilí realizovat retuše, kvůli kterým se dnes musí provádět komplikované výběry, maskování, manipulace s vrstvami a další činnosti. Ovšem podobně jako v případě content-aware scaling se musíme také ptát, kam se v takovém případě posune „photoshopping“, tedy manipulování s realitou na fotografiích, již dnes nepříjemně ovlivňující zejména novinářskou fotografii.

Vylepšení štětců

Jiná vylepšení naznačila Adobe formou nezávazného sneak peek videa, na kterém Russell Brown prezentuje některé experimentální nové funkce Photoshopu. Dvě z prezentovaných vylepšení se takto týkají práce se štětci. Prvním je nový způsob nanášení a prolínání tahů štětce přibližující zde kreativní možnosti přirozené malbě (resp. štětcům z Corel Painteru).

Reálný štětec pak dovolují formou 3D modelu simulovat tzv. brush prototypes. Nastavení štětce během malby lze díky tomu měnit intuitivní manipulací s jeho prototypem.

Nová Warp technologie

Nástroj Warp pro deformaci obrázku je k dispozici v již několika verzí Photoshopu. Nyní ovšem u Adobe experimentují s jeho různými vylepšeními, která opět naznačuje výše zmíněné video. Především by nyní u obrázků, typicky postav či znázornění předmětů, měl být k dispozici nástroj pro simulaci pohybu, odpovídající prostředku Puppet Tool z AfterEffects CS3. Díky němu lze v Photoshopu simulovat různé typy pohybů, například ohnutí paže, a tyto simulace využít nejen při úpravách motivů na obrázku, ale i tvorbě jednoduchých animací. Nový Warp tool by dále měl umožnit snadné protažení určité části obrázku, například pro změnu určitých linií, perspektivy apod.

pspcs5preview-3f.jpg

Další

O dalších nových funkcích se lze dohadovat jen z náznaků. Mimo jiné je takto možno se ptát, zda se v Photoshopu CS5 objeví nové funkce pro ty uživatele, kteří by v daném produktu chtěli prototypovat aplikace pro Apple iPhone – něco by zde naznačoval nedávný blogový příspěvek Johna Nacka, o kterém píšeme v tomto článku. Takřka jistě pak lze očekávat další vylepšení v oblasti zpracování digitální fotografie, a to zřejmě zejména v „mezních“ aplikacích, jako jsou HDR grafika či rozsáhlé panoramatické snímky. V novém Photoshopu pak budou také asi vylepšeny i nástroje pro práci s 3D obsahem a úpravy videa či tvorbu animací, poskytované nyní ve verzi CS4 Extended daného produktu. Konečně by pak trhákem mohla být implementace technologie Sketch2Photo pro snadnou, do značné míry automatizovanou, tvorbu kompozic z obrázků dohledaných na Internetu na základě jednoduchého náčrtku s popisem prvků scény.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » VSE  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Digitální fotografie  

 » Rubriky  » Photoshop  

 » Rubriky  » Software  

 

 

 

Poptávka bazar

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: