Adobe Photoshop CS3: rozdíly oproti předchozím verzím - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



fotograf

Adobe Photoshop CS3: rozdíly oproti předchozím verzím

7. listopadu 2007, 00.00 | Program Adobe Photoshop pravidelně rok od roku zvyšuje své pořadové
číslo. Při tomto kroku pak samozřejmě přidává a mění funkce, což na jednu
stranu přináší užitek, na druhou stranu zmatení nových uživatelů. Především
chcete-li v nejnovější verzi programu tvořit podle tutoriálu psaného pro verzi
nižší. Tento článek by měl naznačené problémy odstranit.

Důvod ke vzniku tohoto článku byl prostý - v diskuzích u našich tutoriálů se začínají rozmáhat komentáře typu "ale já tohle nemůžu v CS3 nikde najít". Přestože je tento problém ve většině případů na straně uživatele, jsou některé věci, které se v programu Photoshop mění, a tím nové uživatele matou. Tento článek není přehled nových funkcí programu Photoshop CS3, pouze stručný přehled upravených funkcí z předchozích verzí.

V současné době se můžeme bavit o čtyřech použitelných verzích programu Photoshop - 7, CS (8), CS2 (9) a CS3 (10). První tři zmiňované verze si jsou velmi podobné, čtvrtá však prošla kromě přidání nových funkcí i "faceliftem". Změnil se vzhled programu, některých ikonek, paletek apod. To vše má za následek fakt, že pokud nový, začínající uživatel otevře tutoriál psaný pro starší verzi Photoshopu, bude chvilku trvat, než se zorientuje.

Jaké jsou tedy hlavní rozdíly a na co se připravit při tvorbě v Photoshopu verze CS3? Začneme paletkou nástrojů. Ta má nyní možnost mít ikonky pouze v jednom sloupci - což je nezvyk, protože až do této doby byly ikonky ve sloupcích dvou. Do původní verze lze paletka přepnout kliknutím na šipky zcela nahoře (na ukázce označená).

Vítaná novinka je absence odkazu na stránky Adobe při kliknutí na logo (modrý čtverec). Každý uživatel si jistě vybaví neradostné chvíle, kdy omylem kliknul místo na nástroj na toto logo a už měl otevřených několik nových oken prohlížeče. Aby navíc toto logo při práci nerušilo, lze jej v nastavení programu změnit z modrého na šedé...

Spodní část paletky doznala také změn. Tlačítko pro přepnutí do režimu rychlé masky (1) je už pouze jedno (což je logické). Přepínání režimů zobrazení (2) je pak také realizováno jedním tlačítkem, které mezi režimy přepíná (ve verzi CS3 jsou režimy čtyři). Tlačítko pro přepnutí do programu ImageReady (3) pak zmizelo úplně, protože funkce ImageReady jsou již součástí Photoshopu.

Při kreslení ve velkém zvětšení používám často mřížku. Přestože si v diskuzích čtenáři stěžují, že nastavení nemohou najít, je stále na stejném místě. V nastavení programu na odpovídající záložce. Mimochodem všimněte si, že nyní je možné dokument zvětšit až na 3 200 % (oproti dřívějším 1 600 %). Konečně.

Problém s mřížkou tkví ale zřejmě někde jinde. Pro práci s ní je nejenom třeba ji nastavit, ale také zobrazit. A to v menu View (popř. stisknutím odpovídající klávesové zkratky).

Další z častých problémů je aplikace podkladové vrstvy jako ořezové masky. Původní zkratka Ctrl + G se totiž změnila na zkratku Ctrl + Alt + G. To z toho důvodu, že zkratka Ctrl + G je nyní vyhrazená pro seskupení objektů (pro přesun seskupených objektů do nové složky).

Co se týče menu, v každé nové verzi přibývají další a další funkce, což je pro většinu začínajících uživatelů další nepříjemnost, která zdržuje a zpomaluje práci. Protože je počet položek v menu opravdu velký, přibyla položka Menus...

Zde si můžete nastavit viditelnost jednotlivých položek a jejich barvu. Můžete tak jednoduše skrýt položky, o kterých víte, že je nikdy nebudete potřebovat, nebo naopak zvýraznit položky, které používáte často.

Také si můžete vybrat z přednastavených hodnot. Například zvýraznit funkce pro úpravy fotek...

...nebo zvýraznit pouze nově přidané funkce. Tyto zvýrazněné funkce pak naopak můžete ignorovat při tvorbě podle tutoriálu pro verze starší. Tak jako tak, položek v menu je tolik, že se vyplatí si pro pár nejpoužívanějších zapamatovat klávesové zkratky. Ušetříte si tím čas a bloudění v menu.

Další změna se týká paletky vrstev. Od verze CS2 se kompletně změnila práce s vrstvami a jejich výběr je podobný jako např. výběr souborů v systému. Se stisknutou klávesou Ctrl vybíráte jednotlivé vrstvy, s klávesou Shift pak vrstvy od-do. Tento krok má za následek zmizení ikonky řetězu vedle každé vrstvy. Tuto ikonku zde stále najdete (1), ale její používaní není vůbec nutné. Ikonka (2) slouží pro rychlé přidání efektů vrstvy, ikonka (3) není nic jiného než přidání masky vrstvě. Tato ikonky je pořád stejná a na stejném místě, zmiňuji ji ale proto, že v (mých) tutoriálech je funkce používaná velmi často.

Stejně tak je novinkou od verze CS2 paletka Animace. Její podoba je stále stejná, až na tlačítko vpravo dole (na obrázku není vidět).

Toto tlačítko přepne animaci snímků (Frames) na animaci časové osy (Timeline). Tato časová osa je pak pro každou vrstvu zvlášť a práce s takovou animací je znatelně jednodušší a rychlejší. Vkládání klíčových snímků je stejné jako v programech Adobe Premiere nebo Adobe AfterEffects. Škoda jen, že zde nenajdeme i pokročilejší funkce ...

Ostatní paletky jsou pak bez větších změn. Je ale možné je umístit v podobě ikonek do pravého nebo levého sloupce, a tak jednoduše vyvolat požadovanou paletku pouze v momentě, kdy ji opravdu potřebujete.

Ikonky jednotlivých paletek jsou pěkné a srozumitelné i bez textu. Tedy snad až na paletku Navigator, kde kormidlo působí jako nepovedený vtip.

Při bližším zkoumání narazíme i na další vylepšení, které činí práci s programem jednodušší. Například možnost nastavit velikost ukázkového textu. Ale na to už určitě přijdete sami ...

Nástroj Count Tool

Aby tento článek nebyl jen čistě teoretický, ukážeme si nakonec trochu nestandardní využití nového nástroje - Count Tool. Ten slouží pro pro počítání - a to čehokoliv. Zvolíte nástroj, kliknete a na místě kliku se zobrazí číslo jedna. Kliknete podruhé, zobrazí se dvojka, kliknete po sté ...

My však nebudeme nic počítat, ale vytvoříme dětskou hru "spojovačku". Do nového dokumentu zkopírujte libovolný obrázek, například tento:

Zvolte nástroj Count Tool a vhodně nastavte barvu (Label Color). Krytí fotky stáhněte pro lepší práci např. na 50 %.

Postupně klikejte po obvodu fotky a vytvářejte tak jednotlivé body spojovačky.

Dokud "neobjedete" celý obrázek.

Nástrojem Line Tool můžete případně dokreslit části, na které body nestačí (minimálně spojit první a poslední číslo).

Nezapomeňte na to, že tyto body nejsou ve skutečnosti v dokumentu nakreslené. Jedná se o netisknutelnou vrstvu, jako je například mřížka nebo vodítka. Abychom z ní udělali tisknutelnou, je potřeba zneviditelnit podkladovou vrstvu a uložit obsah obrazovky stiskem klávesy Print Screen. Následně vložte obsah schránky do dokumentu (Ctrl + V) a vhodně umístěte. Pro lepší vzhled můžete případně přidat další podkladovou vrstvu. A pak už jen uložit a rozeslat všem kolegům a známým.

Ti ani nemusí mít Photoshop. Spojit čísla čárou je možné i v programu Malování.

Poznámka na konec: Přes nespornou výhodu vytvořit spojovačku v Photoshopu během několika málo minut stále pro práci používám k plné spokojenosti Photoshop 7.0.


Autor článku Václav Krejčí se zabývá grafikou a GUI designem, své zkušenosti nejnověji zúročil v knize "Adobe Photoshop: design grafiky GUI", věnované tvorbě grafických uživatelských rozhraní.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » VSE  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Design  

 » Rubriky  » Photoshop  

 » Rubriky  » Software  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: