Recese polygrafie se přinejmenším zastavila - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Filmy

Recese polygrafie se přinejmenším zastavila

trendy

2. prosince 2002, 00.00 | Ačkoliv poslední zprávy z amerického tiskařského průmyslu zní docela optimisticky, rozhodně v nich nehledejte očekávání dalšího úžasného boomu. Od roku 1991 se polygrafie potýká s vlastními problémy a nástupem elektronické komunikace. Rok 2001 znamenal další velký otřes, tentokrát ekonomický. Následující článek přináší některá čísla, jak je před nedávnem zveřejnila americká polygrafická asociace.

Ačkoliv poslední zprávy z amerického tiskařského průmyslu zní docela optimisticky, rozhodně v nich nehledejte očekávání dalšího úžasného boomu. Od roku 1991 se polygrafie potýká s vlastními problémy a nástupem elektronické komunikace. Rok 2001 znamenal další velký otřes, tentokrát ekonomický. Následující článek přináší některá čísla, jak je před nedávnem zveřejnila The National Association for Printing Leadership (NAPL).

Recese začala v devadesátých letech, loni se jen prohloubila
Recese amerického tiskařského průmyslu začala dávno před 11. zářím 2001. Určitě ji nezpůsobily jen ekonomické potíže. Na propadu se jednoznačně podepsal i fakt, že tištěná informace s nástupem elektronických médií poněkud ztratila na původní atraktivitě. Nevyužívají se plně ani dlouhodobě nabízené příležitosti:

  • Nové technologie (hlavně Internet), které umožní rychlejší a finančně efektivnější přenosy podkladů a další doplňkové služby
  • Diverzifikace, která tiskařům umožní včasné a delší zapojení do procesu výroby. Vznosnějšími slovy řečeno: Změna tiskárny z výrobní linky na poskytovatele komunikačních řešení.
Jedná se o výzvu pro všechny tiskárny bez výjimky (a nejen v Severní Americe), ale je zcela jasné, že se jí některé chopí rychleji než ostatní. Ti méně razantní by však měly mít tyto příležitosti na zřeteli a podřídit jim budoucí aktivity - a to i ve sféře operativních rozhodnutí. Zavedení nových služeb a přiblížení se k zákazníkovi opět samo nepřekoná krize jako takové, ale určitě zlepší konkurenční vyhlídky na nasyceném trhu. Podle relevantních výzkumů se jedna věc táhne s tiskařským řemeslem od nepaměti jako těžké závaží - závislost na stavu ekonomiky. Z tohoto pohledu jsou budoucí recese nevyhnutelné a v těžkých chvílích se lepší nabídka snáz prosadí.

Na obrázku je možné vysledovat závislost obratu polygrafie na růstu HDP (hrubý domácí produkt) až do roku 2001 a zasadit počátek poklesu odvětví na počátek devadesátých let, kdy byl poprvé od roku 1983 zaznamenán pokles tržeb. Graf je očištěn od inflace a sezónních výkyvů. Každý si asi všimne až neuvěřitelné korelace. Když ekonomika akceleruje (jako např. mezi rokem 1999 a 2000), rostou i tržby v tiskařském průmyslu. Podobná je situace i v době hospodářského ochlazení. Důvod je prostý - polygrafie obsluhuje celou ekonomiku a proto reaguje na celonárodní signály. Bylo by těžké najít průmyslové odvětví nebo domácnost, která nekupuje nic, co tiskárny produkují. Samozřejmě nejsou oba cykly zcela identické, většinou napřed dojde k nastartování hospodářského růstu, který polygrafie vzápětí následuje (a naopak).

Co kromě vývoje ekonomiky ovlivňuje zisky tiskařů?
Dalším důležitým faktorem, který přímo souvisí s komerčním tiskem, je objem tištěné reklamy. Ten se rok od roku mění, často v časových cyklech. Jak bylo řečeno, kopíruje stav ekonomiky, ovlivňují jej podnikové zisky a velikost reklamních rozpočtů. Změny jsou z určité části periodické a předvídatelné, reagující na velké události typu voleb nebo olympiády. Existují však i nepravidelné a těžko dopředu určitelné podněty. Typickým zástupcem této kategorie je poměrně nedávný vzestup a následný střemhlavý pád dot-comů. Ačkoliv obecně platí, že objem tržeb komerčního tisku přímo úměrně závisí na útratě za reklamu, existují i určité výjimky. V roce 1991 zaznamenala tištěná propagace 2,7% růst, ale obrat v komerční tiskařině se naopak propadl.

Vrtochy ekonomiky a reklamních výdajů nejsou jedinými podněty, které tiskařský průmysl vstřebává. Závisí z velké části také na tom, jak spolu lidé komunikují a jakou důležitost v tom hrají papírová média. Mezi strukturální změny, které redefinují tento obor lze zařadit:

  • Objevení nových médií: Internetu, CD-ROM a dalších elektronických alternativ k tištěným informacím. V mnoha případech zcela jasně působí k tisku jako doplněk, jindy jej ale zcela nahrazují. Vždycky představují jinou komunikační možnost a proto jsou pro budoucnost polygrafie velmi důležité
  • Změny v podnikání zákazníků. Je třeba se adaptovat na nové modely, které s sebou přinesly pojmy jako konsolidace, restrukturalizace, outsourcing, optimalizace nákupu, globalizace
  • Změny v nákupních zvycích s sebou přináší další porci dříve nepoužívaných slov: just-in-time, logistika, personalizace.
Americký tiskařský průmysl v roce 2001
Citovaný komplexní výzkum zkoumal také současné trendy v chování zákazníků. Mimo jiné odhalil, že v oblasti tiskařského průmyslu rostou:
  • Požadavky na komplexní zpracování zakázky (67,4 %)
  • Počet použitých tiskových barev (shodlo se na tom přes 60 % všech dotazovaných provozů)
  • Tlak na rozšíření elektronického prepressu (62,7 %)
  • Požadavky na dokončovací výrobu, mailing (61,6 %)
  • Zájem o digitální tisk (63,9 %)
  • Požadavky na grafiku, kreativní zpracování, design (vyslovilo se tak 35,7 %)
  • Zájem o alternativní média (WWW, CD atd.)
Na druhé straně se snižuje:
  • Doba zpracování (názor asi poloviny dotázaných)
  • Ziskovost (47,1 % odpovědí)
Jen 13,6 % oslovených se vyjádřilo v tom smyslu, že ziskovost standardní zakázky se u nich zvýšila. To není znakem problémů, ale spíše faktu, že se odvětví připravuje na širší, komplexnější a efektivnější nabídku pokrytí komunikačních potřeb.

Rok 2002: Pokles se zastavil, ale ještě není vyhráno…
Svou detailní zprávu The National Association for Printing Leadership pravidelně aktualizuje a doplňuje prostřednictvím svých webových stránek [www.napl.org]. Toto jsou poslední komentáře (konkrétní údaje z léta dosud nejsou přístupné):

Leden 2002
Tržby v segmentu polygrafie dále klesají. Ziskovost se stále drží na nízké úrovni. Současný propad neprohloubil krizi komerčních tiskařů, ale ani ji nezlepšil. Jen 11,7 % dotázaných tiskařů říká, že se jí necítí zasaženi.

Březen 2002
Recese amerického tiskařského průmyslu se zastavila. To ale neznamená, že křivky vzestupu půjdou od nynějška strmě vzhůru. Rekonvalescence je značně závislá na výsledcích ekonomiky a reklamních rozpočtech. Případné oživení se taky nepromítne okamžitě ve všech sférách tohoto průmyslového odvětví.

Duben 2002
Klíčové NAPL indikátory tiskařského průmyslu se nezměnily. To je povzbudivé, protože se tím upevnil mírný vzrůst z počátku roku.

Jak recesi porazit?
Na jiném místě své zprávy o stavu amerického tiskařského průmyslu v letech 2001 - 2 autoři z The National Association for Printing Leadership uvádí, jak chtějí tiskárny účinně bojovat se stále přítomnou recesí. Plánují restrukturalizaci a zavedení nových služeb, konkrétně:

  • Uvědomují si rostoucí poptávku po digitálním tisku a dalších alternativách klasického tisku
  • Budou nabízet grafické zpracování, design a mailing
  • Plánují investice do zařízení a personálu, aby co nejlépe připravili upgrade tiskárny z produkční roviny do role poskytovatele komunikačních řešení
  • Podle vlastních slov je čeká redefinice podnikání, zákazníků, trhů a konkurence. Bude nutné se zamyslet nad portfoliem vlastních služeb a způsobem, jak je tiskaři nabízejí.
Výše vytčené cíle se těžko naplňují i tehdy, kdy ekonomika a reklamní výdaje akcelerují, natož v době na pokraji recese. Ne všichni budou disponovat potřebnými prostředky k jejich realizaci. Komu se to podaří, bude účasten na budoucím zvýšení ziskovosti tiskařského řemesla, ale v neposlední řadě i na růstu HDP.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Polygrafie  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: