Kodak dále formuje své portfolio a koupil digitální tiskové technologie Heidelbergu - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Filmy

Kodak dále formuje své portfolio a koupil digitální tiskové technologie Heidelbergu

11. března 2004, 00.00 | Heidelberg definitivně prodává své aktivity v oblasti digitálního tisku společnosti Eastman Kodak Co. Ta získává nejen druhou polovinu ve společnosti Nexpress L.L.C, ale také 100% podíl ve společnosti Heidelberg Digital L.L.C. Kodak tak do svého portfolia získává jak barevné digitální tiskové stroje Nexpress 2100, tak i černobílé stroje řady Digimaster.

Jak jsme psali v článku Heidelberg oznámil výraznou restrukturalizaci a oddělení některých svých částí, publikovaném v prosinci minulém roku, zveřejnil tento významný německý výrobce tiskových technologií plány odprodat, či alespoň výrazně omezit v rámci restrukturalizace své aktivity v oblasti digitálního tisku. Definitivní rozhodnutí bylo slíbeno na první čtvrtletí letošního roku, kdy také padlo - Heidelberg prodává své aktivity v oblasti digitálního tisku společnosti Eastman Kodak Co. Ta získává nejen druhou polovinu ve společnosti Nexpress L.L.C (od počátku šlo o společný podnik Kodaku a Heidelbergu), ale také 100% podíl ve společnosti Heidelberg Digital L.L.C. Kodak tak do svého portfolia získává jak barevné digitální tiskové stroje Nexpress 2100, tak i černobílé stroje řady Digimaster. Připomeňme, že Kodak v minulém roce získal také vysokorychlostní ink-jetové digitální tiskové stroje Vantage (barevný tisk) a VersaMark (černobílý tisk), původně vyráběné pod značkou Scitex Digital Printing - viz Kodak koupil společnost Scitex Digital Printing. Své produktové portfolio tak Kodak buduje velmi důsledně (nesmíme zapomenout ani na vlastnictví Encadu a 50% v Kodak Polychrome Graphics) a v tuto chvíli disponuje společnost digitálními tiskovými technologiemi v rozsahu, jako asi žádná jiná firma na trhu.

Jak bývá zvykem u obchodu podobného rozsahu, konkrétní podrobnosti nebyly zveřejněny - transakce musí navíc ještě získat souhlas antimonopolního úřadu. Známé nicméně je, že Heidelberg se v dohodě zavázal, že po dobu dvou let nebude Kodaku konkurovat v oblasti high-end digitálního tisku - tedy kategorie, ve které je nyní marketován NexPress (na low-end digitální stroje se podle všeho konkurenční doložka nevztahuje - zdá se, že tento trh není pro Kodak klíčový). Nicméně Heidelberg nebude v této oblasti zcela bez příjmu. Z tiskového prohlášení vyplývá, že celá transakce proběhla bez jednorázového finančního vypořádání, ale Heidelberg bude získávat po zmíněné dva roky určitá procenta z příjmu Kodaku v oblasti digitálního tisku a to do maximální výše 150 milionů amerických dolarů. Půjdou-li Kodaku prodeje digitálních tiskových technologií dobře (tj. budou-li splněny nezveřejněné podmínky definované smlouvami), bude mít Heidelberg příjem z prodeje Kodakem až po dobu pěti let.

Názor
Heidelberg se definitivně zbavil svých aktivit v oblasti "tonerových" digitálních tiskových strojů a bude se věnovat čistě klasickým ofsetovým technologiím včetně navazujícího dokončovacího zpracování a pre-pressu. Očekáváme tedy, že v budoucnu bude Heidelberg podporovat ty moderní technologie, které technologicky souvisejí s ofsetovým tiskem (např. DI). Co se tonerových digitálních tiskových strojů týče, tak v tuto chvíli není jisté, zda-li je Heidelberg bude vůbec prodávat. Jim Langley, prezident skupiny Kodak Commercial Print, na tiskové konferenci u veletrhu On Demand novinářům doslova sdělil, že v tuto chvíli není mezi Kodakem a Heidelbergem uzavřena žádná distribuční dohoda, na základě které by Heidelberg digitální tiskové stroje prodával. Na druhou stranu připustil, že v budoucnu je možné, že podobná dohoda vznikne a Heidelberg bude stroje dále distribuovat svými prodejními kanály.

Z pohledu Kodaku je obchod zajímavý, neboť se jím společnost stává velmi důležitým hráčem na trhu digitálního tisku. NexPress 2100 jistě není tak úspěšný, jak si jej společnosti původně představovaly (v tuto chvíli má ve světě cca 300 instalací), nicméně je to produkt který má silnou značku a může úspěšně posloužit pro uvádění dalších technologií.
Nezanedbatelný význam má i černobílá řada Digimaster - ta se v současné době může pochlubit cca 4000 instalacemi a modely jsou nabízeny také pod značkou Canon a IBM. Ovšem stejně jako v případě tiskových technologií zakoupených od Scitex Digital Printing, jde i v případě řady Digimaster o stejnou písničku - nebyl to nikdo jiný než Kodak, kdo v roce 1999 Heidelbergu tuto technologii po vlastním obchodním neúspěchu prodal. Komentáře zahraničních analytiků se v této souvislosti táží především na fakt, zda-li je dnes Kodak jiný, než před několika málo lety? Dnes tato společnost soustředila pod svoji značku velmi zajímavé spektrum technologií pracující jak s práškovým tonerem, tak tekutým inkoustem. Navíc Kodak disponuje kvalitním vývojem a nakoupené technologie by tak měl být schopen obohatit o nové prvky a posunout je o další vývojový stupínek dále. Bude však schopen stroje úspěšně prodávat? Kodak věří, že tentokrát se mu to podaří a že se v oblasti digitálního tisku stane významným světovým hráčem. Jistě bude zajímavé tuto silně rozehranou partii sledovat.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » VSE  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Polygrafie  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: