Recenze: Extensis Suitcase 9 - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Sazba

Recenze: Extensis Suitcase 9

15. prosince 2000, 00.00 | Extensis Suitcase 9 je aplikace, jejímž úkolem je prohlížet, třídit, spravovat a kontrolovat písma nainstalovaná v počítači. Jaké je srovnání s programem ATM?

Extensis Suitcase 9 je aplikace, jejímž úkolem je prohlížet, třídit, spravovat a kontrolovat písma nainstalovaná v počítači. Pro správné fungování apliace je nutné, aby byl na počítači nainstalován program Adobe Type Manager Lite, který je zdarma ke stažení na stránkách firmy Adobe (www.adobe.com). Program je k dispozici jak pro Power Macintosh, tak pro MS Windows.

Extensis Suitcase 9 má mnoho společných funkcí s aplikací Adobe Type Manager Deluxe, proto se na následujících řádkách neubráním srovnávání. Pro správu písem na počítačích Apple Macintosh existují ještě další programy, jejichž přehled a podrobný popis v angličtině najdete na http://www.point-central.com /travail/pages/soft/managing.html.

Prohlížení písem
Pro grafického designéra je možnost důkladně si prohlédnout písmo před jeho použitím v sazbě nesmírně důležitá. Proto by měl mít vždy po ruce vytištěný vzorník písem. Aplikace Suitcase umožňuje tisk ukázkových stran; oproti mnoha sharewarovým produktům však není možné vybrat si typ vzorové strany, neboť jediná možná nemusí každému vyhovovat.
Základní okno programu je rozděleno do tří částí. V pravém sloupci je možné prohlížet si označená písma čtyřmi způsoby. První varianta je "vodopád" - několik písmen a číslic, přičemž každá další řádka je vysazena větším písmem. Zadruhé náhled abecedy ve zvolené velikosti. Třetí způsob zobrazuje odstavec vysazený požadovaným písmem a poslední je pak možnost, která je stále častější např. v on-line obchodech s písmy - prohlížení jakéhokoli vámi zadaného slova vysazeného ze zvoleného řezu. Všechny ukázkové texty je možné globálně změnit v předvolbách aplikace. Z pohledu uživatele je prohlížení písem v aplikace Suitcase pohodlnější a detailnější oproti konkurenčnímu ATM Deluxe. Bohužel se mi však nepodařilo pomocí Suitcase prohlédnout některá písma - jejich tvary byly nahrazeny písmem Geneva CE.

Vyberte si písmo, velikost a Suitcase automaticky zobrazí ukázku sazby dle nastavených parametrů. Text odstavce je možné změnit v předvolbách. Ukázka je z písma Pozorius CE ve velikosti 24 bodů.

Správa písem
Nejprve je nutné do databáze přidat všechna písma nainstalovaná na počítači, nebo alespoň ta, která chcete častěji používat. Poté je možné rozdělit písma do složek a těm nebo jednotlivým písmům (i v rámci složek) přiřadit následující vlastnosti:
1) písma budou vždy aktivní ve všech aplikacích
2) písma budou aktivní do nejbližšího restartu počítače
3) písma budou aktivována dočasně a po restartu zmizí z databáze
4) písma budou aktivní pouze v dané aplikaci

Zásadní odlišnost od Adobe Type Manageru Deluxe spočívá v tom, že v databázi písem nejsou vidět kufříky s písmy, ale naopak postscriptová písma. To může vést k velkým zmatkům, neboť uživatelé zvyklí na příhodně pojmenovaný kufřík písem s kolekcí nesourodých řezů budou muset nejprve vyhledat alespoň jedno postscriptové písmo z kufříku. Jakmile ho však aktivují, automaticky se zapnou i další písma obsažená v témže kufříku. Musím říci, že se mi tento způsob správy nezdá příliš šťastný, neboť postscriptových písem je daleko více než kufříků, takže seznam dostupných řezů je proti seznamu písem v ATM několikanásobně delší, a proto je vyhledávání písem v databázi náročnější. (Popravdě řečeno, kufříky mi připadají jako hodně velký nesmysl a nechápu, proč už dávno ze systému nezmizely. Písma přece lze třídit do rodin dle jejich názvů, jak to ostatně umí novější programy od Adobe nebo doplněk Adobe Type Reunion Deluxe, který je součástí instalace ATM Deluxe.)
Jako příjemnou vlastnost hodnotím, že písma nejsou v seznamu členěna dle svých skriptů, ale abecedně. To je užitečné zvláště tehdy, je-li třeba rychle aktivovat zároveň verze CE a Roman.

Základní okno Suitcase 9. Levá horní část obsahuje jednotlivé složky, vlevo dole je seznam všech nainstalovaných písem a vpravo pak ukázky řezů obsažených ve složce písem, která se aktivují po spuštění programu Internet Explorer. Zeleným tlačítek se písma aktivují natrvalo, žlutým do nejbližšího restartu a červeným se deaktivují.

Automatická aktivace písem
Přestože v ATM nefunguje funkce automatického zapnutí potřebných písem stoprocentně, s nainstalovanou aplikací Suitcase budete muset ve většině programů (a všech od Adobe) písma zapínat ručně. Alespoň takový dojem jsem získal z mnohahodinového testování aplikace. Díky doplňku Suitcase XT funguje autoaktivace alespoň v programu QuarkXPress, a to dokonce o něco lépe než za pomoci ATM Deluxe. Suitcase upozorňuje na duplikáty písem a další chyby rovnou při aktivaci (ATM chyby odstraňuje automaticky a pouze na ně upozorňuje) a hlavně umožňuje aktivovat i písma ve vložených obrázcích EPS, což ATM nedokáže. To ocení zejména grafici, kteří často pracují se soubory z Adobe Illustratoru, ale z důvodu možných změn nechtějí převádět písma na křivky.

Další funkce
Součástí instalace je ovládací panel "~Suitcase 9 MenuFonts", který má podobnou funkci jako Type Reunion Deluxe, tedy seskupuje písma pro snazší orientaci do rodin a umožňuje v seznamech písem vidět jejich názvy z použitého řezu písma. Navíc je možné volitelně zobrazit informaci o typu písma - postscript nebo truetype. Ovládací panel řadí písma do rodin dle názvů bez ohledu na použitý skript (např. pod rodinu Helvetica jsou zařazena písma Helvetica Roman i Helvetica CE). Toto řešení považuji za velice pohodlné pro grafika, který sází vícejazyčné dokumenty. Vykreslování seznamu písem je však výrazně pomalejší než při současném používání ATM a ATR Deluxe.

Ovládací panel Extensis Suitcase umožňuje detailně nastavit požadovanný způsob zobrazení seznamů písem ve všech aplikacích.

Pokud chcete zabezpečit, aby všichni operátoři ve vaší firmě sdíleli stejná písma, můžete začít využívat výhod aplikace Suitcase Server, se kterou Suticase 9 spolupracuje.

Nedostatky
Suitcase je obecně pomalejší než ATM Deluxe, zvláště pokud do databáze přidávate najednou několik stovek písmových souborů. U velkého množství písem se mi nepodařilo získat náhled a nebylo je možné ani vytisknout. V ostatních aplikacích tato písma ale používat lze. Na rozdíl od ATM Deluxe neumí Suitcase pracovat s písmy formátu OpenType. To zatím nemusí české uživatele příliš trápit, protože aplikací, které tento formát používají, není mnoho, ale to se může brzy změnit a uživatelé ATM pak budou ve výhodě. Nepříjemně mě zarazil fakt, že v aplikaci nejsou kontextuální nabídky, které se ve většině současných aplikací objeví po stisku ctrl a tlačítka myši. Pokud je rozhodujícím faktorem pro nákup aplikací ve vaší firmě cena, pak je také výhodnější ATM Deluxe - stojí 3340 Kč, zatímco Extensis Suitcase 9 pořídíte za 4520 Kč.

Pozitiva
Jako jediné pozitivní vlastnosti, kterými Suitcase poráží svého rivala ATM Deluxe, hodnotím lepší podporu pro automatickou aktivaci písem v programu QuarkXPress (ale pouze pro verzi 4.0.3 a vyšší; tato informace není uvedena na krabici a v návodu je skryta v seznamu nutného vybavení!). Druhou výhodou je lépe vyřešený náhled na písma přímo v aplikaci Suitcase. A za třetí se mi líbí možnost přidávat písma jen dočasně (např. z CD-ROM). Osobně za klad aplikace Suitcase považuji i její design.

Tématické zařazení:

» Rubriky  » Go verze

» Rubriky  » Sazba