Recenze: FlipAlbum 5 Professional - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Go verze

Recenze: FlipAlbum 5 Professional

10. září 2002, 00.00 | Na vždy musí mít program na archivaci obrázků a fotografií GUI Windows. Může mít totiž klidně podobu klasického papírového alba, což FlipAlbum názorně demonstruje nejen svým netradičním animovaným grafickým rozhraním, ale také zajímavými možnostmi při práci s fotkami a dalšími typy souborů.

{Úvod}

Téměř přesně před třemi lety jsme na Grafice On-line publikovali recenzi na třetí verzi elektronického alba po Windows imitujícího klasické papírové album fotografií. Před několika dny byla dokončena už pátá verze tohoto netradičního manageru obrázků, fotografií a dalších typů multimediálních souborů, a proto se na ni podíváme trochu podrobněji. V současné době je FlipAlbum 5 k dispozici ve třech verzích - základní provedení FlipAlbum 5 Standard (cena 30 USD), rozšířená verze FlipAlbum 5 Suite (cena 80 USD) a konečně nejdokonalejší FlipAlbum 5 Professional (cena 150 USD), jejíž recenzi Vám nyní nabízím. Detailní porovnání jednotlivých verzí programu najdete zde, já ještě dodám, že v České republice se distribucí FlipAlbum zabývá firma DELTA HOBBY, ceny pro ČR jsou 899 Kč za verzi Standard, 2 399 Kč za verzi Suite a 4 499 Kč za verzi Professional. FlipAlbum 5 Professional je určeno pro Windows 95/98/ME/NT4/2000/XP a minimální nároky na systém jsou dle autorů programu Pentium II s rychlostí od cca 300 MHz výš, 64 MB RAM, zhruba 80 MB místa na pevném disku a grafické rozlišení alespoň 800x600 bodů v 65536 barvách.

FlipAlbum - úvodní seznam fotografií a dalších typů souborů

Protože FlipAlbum 5 vypadá jako klasické papírové album na fotografie, neměl by být pro nikoho problém se v jeho grafickém prostředí rychle zorientovat, k čemuž jsou nápomocné ikonky v plovoucím toolbaru, který je možné ukotvit v horní části hlavního okna programu. Prázdné album je třeba nejprve naplnit, což lze provést obligátním vložením souborů do obsahu nebo přímo do jednotlivých stránek alba, které lze mazat a přidávat dle libosti. Pro import multimediálních souborů slouží samostatný requester s vlastním, ale nepříliš rychlým náhledovým systémem. Jednotlivé soubory lze do alba vložit buď pouze ve formě odkazu na původní umístění daného souboru, nebo včetně zkopírování zvoleného souboru do elektronického alba. FlipAlbum 5 Professional podporuje obrázky a fotografie v grafických formátech BMP, GIF, JPEG, ICO, PCX, PhotoCD, PNG, PSD, TIFF a WMF, do alba lze též vkládat animace, video a zvukové záznamy ve formátech AVI, MPEG-1, MIDI, WAV a MP3. Průvodní obsah alba může obsahovat jak náhledy jednotlivých souborů v albu, tak i jejich obsah, na konci alba pak najdete i obvyklý jmenný rejstřík automaticky generovaný z názvů souborů obsažených v albu.

FlipAlbum - jeden ze standardních efektů

Každá stránka může mít svůj vlastní vzhled daný pozadím (barva nebo textura) pozicí stránky v albu a může též obsahovat libovolný defaultní (definovaný v preferencích programu) nebo vlastní audio záznam ve výše uvedených podporovaných formátech WAV, MIDI nebo MP3. Při prohlížení fotografií a dalších typů souborů můžete využívat jak navigační prvky FlipAlbum 5 samého, tak i příslušnou navigační paletku. Při "otáčení" se stránky samozřejmě animují stejně v papírovém albu, rychlost celé animace a spoustu dalších věcí kolem ovládání celého alba si můžete nastavit v poměrně rozsáhlých a detailních preferencích programu. Každý soubor v albu může mít svůj vlastní odkaz na webovou stránku nebo na jinou stránku v albu, pro rychlý přístup na vybrané stránky v albu máte k dispozici klasické záložky (Bookmark Content) s volitelnou barvou a navíc ještě značky (Markers) imitující rovněž papírové či textilní záložky umístěné na libovolné stránce, jejíž číslo záložka po najetí myší zobrazuje. Prohlížení obrázků, animací, videa a zvukových záznamů v albu je možné buď jednotlivě na stránkách alba, v jejich originální velikosti na fullscreenu (po kliknutí na objekt), nebo ve formě slideshow s volitelnými přechodovými efekty.

Fotku či obrázek můžete umístit i na obal/desky celého alba, pro každý z grafických souborů u animací/videa máte na výběr ještě jeden z pěti efektů (žádný z aktivních efektů nemá vliv na původní soubor) - nastavení jejich průhlednosti, 3D zvýraznění plasticity obálky, zapnutí stínu kolem obrysů obrázku, orámování obrázku jedním z nabízených tvarů a "Crop Shape" pro efektovou úpravu daného obrázku s pomocí maskování (viz jednotlivé tvary na obrázku). Mimo toho, že každý soubor na stránce (souborů na stránce může být pochopitelně víc než jeden) můžete umístit s přesností na 1 pixel, můžete využít i služeb automatického zarovnání a ke každému souboru si také přidat vlastní poznámky. Editor anotací umožňuje výběr fontu, jeho velikosti, stylu a barvy, celý napsaný text pak lze zarovnat stejně jako v textovém editoru, použít lze i bullety pro jeho odsazení a zpřehlednění jednotlivých popisek. Ke každému souboru v albu lze samozřejmě vyvolat i podrobné informace, u digitálních fotografií ve formátu JPEG umí FlipAlbum 5 načíst i základní EXIF data. Informace získané z daného souboru lze nechat automaticky zkopírovat do anotací k souboru a dále je editovat - na původní EXIF data informace o souboru pochopitelně nemá jejich editace žádný vliv, neboť všechny poznámky, efekty a další operace prováděné se soubory ve FlipAlbum se ukládají do samostatných souborů v albu s příponou FLP popřípadě TMB.

FlipAlbum - přidávání textových poznámek k jednotlivým souborům v albu

[-more-]{Grafický editor, image processing a závěr}

Každý soubor v albu můžete ve FlipAlbum 5 Professional nejen odeslat mailem nebo na FTP server, grafické soubory (ne animace, video či zvukové záznamy) pak můžete navíc ještě upravit, k čemuž máte k dispozici jednoduchý grafický editor. Grafický editor se spouští v hlavním okně FlipAlbum 5 a neobsahuje žádné klasické kreslicí funkce, nýbrž řadu efektových a manipulačních operací. Mimo změny velikosti obrázku či fotografie (velikost obrázků lze ale upravit i přímo ve FlipAlbum 5) a dalších základních funkcí, jako je úprava barev, jasu, kontrastu, gamma korekcí a odstranění efektu červených očí máte k dispozici i několik více či méně známých efektů a filtrů.

FlipAlbum - integrovaný grafický editor

S použitím výběru můžete celý obrázek nebo jeho část natočit či zkosit, převést ho na stupně šedi, přidat přímo do obrázku textový popisek nebo vodoznak, nutno ale počítat s tím, že všechny úpravy provedené v editoru se na rozdíl od úprav v FlipAlbum samém ukládají do originálního obrázku či fotografie. Z efektů máte na výběr například reliéf, solarizaci, gradient, negativ, posterizaci, mozaiku, ostření, přidání šumu do obrázku, několik jednoduchých deformačních funkcí a také několik specializovaných filtrů, jako je Laplacian, Prewitt, Sobel, Line Segment a Shift and Difference. Při všech efektových úpravách máte k dispozici lupu, funkci Undo a také velmi jednoduchý mód ScreenCapture, který po jeho aktivaci grabne aktuální obrazovku.

grafický editor - modul pro přidání vodoznaku do fotografie

[-more-]{Témata, tiskové funkce, slideshow, export celého alba a závěr}

Grafický vzhled celého prázdného nebo už zaplněného alba lze kdykoliv rychle změnit použitím jednoho z nabízených témat. Témata se chovají podobně jako třeba v MS FrontPage nebo ve Windows XP a mimo pozadí jednotlivých stránek v albu ovlivňují i spoustu dalších věcí převážně se týkajících grafického vzhledu daného alba. Témata dodávaná s programem jsou bohužel značně infantilní - v trial verzi najdete pouze několik "kytičkových" témat, další témata by měla být dodávána s plnou verzí programu.

FlipAlbum - jedno z nabízených témat a rejstřík celého alba

Každý obrázek či fotografie v albu si pochopitelně nemusíte pouze prohlížet, ale můžete si je také vytisknout. Mimo tisku jednotlivých obrázků z interního grafického editoru lze obrázky tisknout i přímo z FlipAlbum, a to jak v podobě celých stránek alba, tak i samostatně s využitím předdefinovaných předloh určujících rozmístění obrázků na tiskovém archu.

FlipAlbum - tisk jedné celé stránky aktuálního alba

FlipAlbum - možnosti při tisku jedné z fotografií v albu

Každý soubor v albu můžete uložit na libovolné místo na disku, celé album fotografií pak lze ve FlipAlbum exportovat ve formě cédéčkové kompilace s vlastním prohlížečem, přičemž CD může obsahovat i několik obrázkových alb - výslednou kompilaci si pak můžete vypálit na CD. Tento prohlížeč exportovaný společně s celým albem není nic jiného než speciální verze FlipAlbum respektive jeho "prohlížecí" freewarové podoby nazývané jednoduše FlipViewer, která se používá i například na prohlížení alb sdílených na internetu na serveru www.fliplibrary.com. Před dokončením exportu dostanete na výběr ještě řadu nejrůznějších nastavení ovlivňujících výsledné chování celé kompilace případně její zabezpečení heslem či časové omezení dané kompilace při jejím prohlížení.

FlipAlbum - globální preference pro celé exportované album

FlipAlbum - nastavení zabezpečení exportovaného alba

FlipAlbum 5 rozhodně není špatné elektronické album a jako takové nabízí řadu možností při archivaci digitálních fotografií, navíc si vzhledem k existenci tří cenově odlišených verzí programu může každý vybrat podle možností své peněženky. K celému FlipAlbum ovšem musím ještě poznamenat, že základní verze Standard toho příliš neumí a ne všem uživatelům zřejmě bude vyhovovat místy až příliš infantilní ovládání programu. Potřebujete-li ale pro archivaci obrázků a fotografií právě tento typ elektronického alba dostatečně věrně imitující klasické papírové album, patrně pro Windows nenajdete kvalitnější a výkonnější program, než je právě FlipAlbum.

Tématické zařazení:

» Rubriky  » Go verze

» Rubriky  » Digitální fotografie