Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

Saal Digital

 

Jaký největší formát fotoknihy v řadě Professional Line ve formátu na šířku lze ve standardní nabídce Saal Digital Fotoservice objednat? Nápověda: Logo sponzora soutěže

V dnešní soutěži hrajeme o:



ZPS: správa barev a absence volby aRGB

Seznam témat     Nová odpověď

Přihlásit se     Registrace     Zapomenuté heslo

Re: ZPS: správa barev a absence volby aRGB

Autor: Ferin007

10:27:14 03.02.2012

OK, díky moc za objasnění, už je mi filozofie nastavení v ZPS jasná.
Čili nejlepší bude nachat jako Pracovní prostor tu první "volbu" (tuším "-----------").

Pokud jde o Adobe RGB, to je věčné dilema. ;)
Je mi jasné, že pro prezentaci na internetu, v DVD promítání a pro tisk (s výjimkou domácího) to budu muset nakonec převádět do sRGB.
Dřív jsem byl totožného názoru jako vy, nyní jsem ho trochu korigoval. Můj monitor sice plný aRGB gamut nezobrazí, nicméně to je jen jeden aspekt aRGB. Druhý je ten, že činí úpravy méně destruktivními (stejně jako raw, tif a 16 bitů). U sRGB dochází se vzrůstajícím počtem úprav ke stále většímu ořezávání a slévání barev, což aRGB přece jen do velké míry eliminuje. A když už se s tím člověk patle... A pak je tu i ten aspekt budoucnosti.

Citovat příspěvek

 

Re: ZPS: správa barev a absence volby aRGB

Autor: duffa

9:14:13 03.02.2012

Ferin007 Napsal:
-------------------------------------------------------
> To "prati" mělo být "přečte/načte"?
> VojtechT říká, že rawy zpracovává v Editoru kvůli
> barevnýmu podání a pak ten výstup případně prolíná
> s výstupem z raw modulu.

to melo byt "vrati". Aha, uz vim, tam slo o to prolinani a pokud si dobre vzpominam tak cil byl dosahnout shody se zpracovanim vyrobce. Ja abych pravdu rekl tak na to dlabu, nikde neni recene ze od toho vyrobce je to idealni a spravne, ja vyvolavam RAWy v RAW modulu a barvy, WB, atd. si doladim tak jak se to libi mne.

> Nevím, jestli si úplně rozumíme.
> Ve Správě je třeba natvrdo nastavit řešení pro
> všechny situace (aniž bych to nastavení musel
> neustále měnit).
> Standardní situace bude zpracování souboru tiff v
> adobe RGB v Editoru.
> Čili nastavení budou "Barevny prostor obrazku:
> Ponechat puvodni" (jelikož aRGB už to je a
> vyhovuje mi to) a "Pracovní prostor: AdobeRGB"
> (jelikož chci aRGB ponechat a provádět v něm
> editaci a mít v něm výstup).

Nastaveni toho "Pracovní prostoru" je v tomto pripade irelevantni protoze se nic nebude prevadet.

> Můj dotaz proto směřoval k tomu, co se stane, když
> s takovým nastavením Správy barev otevřu v Editoru
> soubor jpg sRGB (neboť takových souborů mám dost)?
> Chápu tu nápovědu správně tak, že v takovém
> případě celý proces včetně nového uložení proběhne
> a zobrazuje se v sRGB, jelikož není nastaveno
> "Převést na pracovní" a v takovém případě to
> Pracovní prostor ignoruje?
> Neboli, pokud nenastavím "Převést na pracovní",
> nemusel bych teoreticky do kolonky "Pracovní
> prostor" nastavovat vůbec nic?

Pokud mam nastavene "Ponechat puvodni" tak se AdobeRGB obrazku ponechaji v AdobeRGB, edituji se jako AdobeRGB, a ulozi se jako AdobeRGB, pouze pri zobrazovani se prevadi do barevneho prostoru monitoru aby se zobrazily spravne. Pokud pri tomto nastaveni nactu sRGB obrazky tak se nactou jako sRGB, edituji jako sRGB a ulozi jako sRGB.

Ta volba ma smysl pokud bych chtel obrazky AdobeRGB prevest hned pri otevreni do sRGB, pak by se editovaly jako sRGB a ulozily jako sRGB. A nebo naopak pokud bych chtel sRGB obrazky "natvrdo" prevest do AdobeRGB, to ale, jak uz jsem psal, nema zadny smysl, dodatecne uz ten sirsi gamut neziskam.

Takze ja bych to nastavil podle toho co ma byt na vystupu - pokud chci u AdobeRGB obrazku zachovat ten AdobeRGB prostor, nechal bych to nastavene na "Ponechat puvodni" a dal se o nic nestaral, AdobeRGB zustanou v AdobeRGB, sRGB zustanou v sRGB. Pokud chci mit vsechny obrazky v sRGB, nastavil bych tam "Převést na pracovní" a jako pracovni prostor nastavil na sRGB.

Jeste na zaver obecne zamysleni, v amaterske oblasti nejak nevidim smysl fotit do AdobeRGB, pochybuju ze bezny uzivatel ma nejake zarizeni (monitor, tiskarna) ktere ten gamut umi zobrazit. A nejsem si ani moc jisty ze to nejak moc umi treba fotolaby, spis bych se obaval aby vubec ty AdobeRGB soubory spravne zpracovali. Myslim ze pro bezne uzivatele nadela jiny barevny prostor nez sRGB vic skody nez uzitku, akorat pak vznikaji problemy kdyz ty fotky chce predat nekam dal. Snad jedine pokud bych to chtel zachovat do budoucna (a spolehal na to ze jednou treba ty zarizeni ten sirsi gamut budou umet), ale pak bych to nechal v AdobeRGB pouze v zdrojovych fotkach a vyuzil prave tu volbu "Převést na pracovní" a jako pracovni prostor nastavil sRGB a zpracovaval a ukladal vsechno v sRGB.

Citovat příspěvek

 

Re: ZPS: správa barev a absence volby aRGB

Autor: Ferin007

15:13:38 02.02.2012

Díky moc za informace.

> Ptal jsem se kolegy a udajne vetsina WIC kodeku
> prati data proste jako sRGB. A golega VojtechT
> doporucoval otvirat obrazky primo v edotiru a ne v
> RAW modulu?

To "prati" mělo být "přečte/načte"?
VojtechT říká, že rawy zpracovává v Editoru kvůli barevnýmu podání a pak ten výstup případně prolíná s výstupem z raw modulu.

> Neboli pokud mam data v AdobeRGB, nemusim nic
> prevadet, pokud je mam v sRGB, nevidim duvod proc
> je prevadet dodatecne do AdobeRGB, proto jsem psal
> ze to dle meho neni treba resit.

Nevím, jestli si úplně rozumíme.
Ve Správě je třeba natvrdo nastavit řešení pro všechny situace (aniž bych to nastavení musel neustále měnit).
Standardní situace bude zpracování souboru tiff v adobe RGB v Editoru.
Čili nastavení budou "Barevny prostor obrazku: Ponechat puvodni" (jelikož aRGB už to je a vyhovuje mi to) a "Pracovní prostor: AdobeRGB" (jelikož chci aRGB ponechat a provádět v něm editaci a mít v něm výstup).
Můj dotaz proto směřoval k tomu, co se stane, když s takovým nastavením Správy barev otevřu v Editoru soubor jpg sRGB (neboť takových souborů mám dost)? Chápu tu nápovědu správně tak, že v takovém případě celý proces včetně nového uložení proběhne a zobrazuje se v sRGB, jelikož není nastaveno "Převést na pracovní" a v takovém případě to Pracovní prostor ignoruje?
Neboli, pokud nenastavím "Převést na pracovní", nemusel bych teoreticky do kolonky "Pracovní prostor" nastavovat vůbec nic?

Citovat příspěvek

 

Re: ZPS: správa barev a absence volby aRGB

Autor: duffa

14:23:23 02.02.2012

Tak u DVD promitani se to neprevadi automaticky do sRGB, je nutne prevest rucne.

Citovat příspěvek

 

Re: ZPS: správa barev a absence volby aRGB

Autor: duffa

13:45:06 02.02.2012

Ferin007 Napsal:
> Jak je to ale v případě, když otevřu raw přímo v
> editoru (což doporučuje např. váš kolega Vojtěch),
> nikoliv v raw modulu, o kterém píšete nížeji? RAW
> jako takový není definován žádným profilem, ale
> jelikož bylo na foťáku nastavené sRGB, bude k němu
> asi "připnuta" tato informace".

Ptal jsem se kolegy a udajne vetsina WIC kodeku prati data proste jako sRGB. A golega VojtechT doporucoval otvirat obrazky primo v edotiru a ne v RAW modulu? To mne docela udivuje, samozrejme nevim za jakych konkrtenich podminek to bylo mysleno, musim na to mrknout.

> > AdobeRGB ... se da vybrat rucne a
> > nebo ho zkopirovat ..., ale myslim ze
> vzhledem k vyse uvedenemu
> > to neni vubec treba resit.
>
> Je. Musím ho zadat jako Pracovní prostor. Teď
> nemám ZPS u sebe, ale myslím, že v této kolonce
> Ponechat původní není.

viz napoveda: "Pracovní barevný prostor – určuje implicitní barevný prostor použitý při konverzi z CMYK a RGB (pokud je zvolen automatický převod na pracovní barevný prostor)."

Neboli pokud mam data v AdobeRGB, nemusim nic prevadet, pokud je mam v sRGB, nevidim duvod proc je prevadet dodatecne do AdobeRGB, proto jsem psal ze to dle meho neni treba resit.

> Jenže položka Barevný profil u onoho souboru
> (jednalo se o jpg) vůbec nebyl, ta přibyla až po
> převedení. Předtím tam byl jen ten Barevný
> prostor. Pak by to znamenalo, že vůbec neměl
> přiřazen barevný prostor.
>

Ano, nemel zadny prirazen, to je bezne.

Co se tyce toho DVD promitani tak nevim, ale zjistim.

K tomu poslednimu dotazu, to jsem uz vlastne odpovedel tou citaci z helpu. Neboli pokud mam nastavene "ponechat puvodni" a nacitam RGB data tak se ten pracovni barevny prostor uplne ignoruje.

Citovat příspěvek

 

Re: ZPS: správa barev a absence volby aRGB

Autor: VojtěchT

13:13:24 02.02.2012

Zkuste na té stránce s nastaveními stisknout F1 ;)

Citovat příspěvek

 

Re: ZPS: správa barev a absence volby aRGB

Autor: Ferin007

11:21:23 02.02.2012

A ještě jedna, snad už poslední, doplňující. ;)

Co se konkrétně stane, pokud tedy budu mít v Možnostech ve Správě barev natvrdo nastaveno "Barevny prostor obrazku: Ponechat puvodni" a "Pracovní prostor: AdobeRGB" a otevřu v ZPS soubor jpg sRGB? V takovém případě tam bude prostor obrázku a pracovní prostor kolidovat, ne?
Jinak tím "pracovním prostorem" se myslí přesně co? Ten se aplikuje pouze na Editor, kdežto v Prohlížeči je rozhodující "barevný prostor obrázku"?

Citovat příspěvek

 

Re: ZPS: správa barev a absence volby aRGB

Autor: Ferin007

18:32:40 01.02.2012

A ještě doplňující dotázek.
Pro DVD promítání (prezentace většinově v TV) je třeba vstupní snímky nejprve převést na sRGB, nebo to program udělá automaticky?
To stejné u kalendářů.

Citovat příspěvek

 

Re: ZPS: správa barev a absence volby aRGB

Autor: Ferin007

17:21:18 01.02.2012

Díky moc za reakci

duffa Napsal:
-------------------------------------------------------
> Pokud budu fotit treba do AdobeRGB (kvuli cemuz
> predpokladam tento dotaz vznikl) a fotak mi
> spravne priradi k fotce profil, nemusim se o nic
> starat, staci zapnout spravu barev a volbu
> "Barevny prostor obrazku" nechat na "Ponechat
> puvodni".

Jak je to ale v případě, když otevřu raw přímo v editoru (což doporučuje např. váš kolega Vojtěch), nikoliv v raw modulu, o kterém píšete nížeji? RAW jako takový není definován žádným profilem, ale jelikož bylo na foťáku nastavené sRGB, bude k němu asi "připnuta" tato informace". Co nastavit v takovém případě (do budoucna eliminuji přepnutím na foťáku)?

> AdobeRGB ... se da vybrat rucne a
> nebo ho zkopirovat ..., ale myslim ze vzhledem k vyse uvedenemu
> to neni vubec treba resit.

Je. Musím ho zadat jako Pracovní prostor. Teď nemám ZPS u sebe, ale myslím, že v této kolonce Ponechat původní není.

> Volba "barevny prostor" v EXIFu je dle slov kolegy
> polozka ktera nema celkem zadnou informacni
> hodnotu a vsichni ho ignoruju, relevantni je ta
> "Barevny profil":.

Jenže položka Barevný profil u onoho souboru (jednalo se o jpg) vůbec nebyl, ta přibyla až po převedení. Předtím tam byl jen ten Barevný prostor. Pak by to znamenalo, že vůbec neměl přiřazen barevný prostor.

Citovat příspěvek

 

Re: ZPS: správa barev a absence volby aRGB

Autor: duffa

17:08:19 01.02.2012

Sice to psal kolega ale zkusim to vysvetlit ponekud obecne, snad to bude spravne.

Pokud budu fotit treba do AdobeRGB (kvuli cemuz predpokladam tento dotaz vznikl) a fotak mi spravne priradi k fotce profil, nemusim se o nic starat, staci zapnout spravu barev a volbu "Barevny prostor obrazku" nechat na "Ponechat puvodni". Data v obrazku jsou stale interne v AdobeRGB pouze pri zobrazeni se prevedou pro barevneho prostoru monitoru takze je vidim spravne. Pri ulozeni data zustavaji stale v AdobeRGB, opet se priradi profil takze jine programy to opet nactou spravne, samozrejme za predpokladu ze umi spravu barev (jinak to zobrazi blbe).

Tim se snad vicemene odpovi prvni ctyri body, ze neni v nabidce AdobeRGB profil je tim ze se zde nabizeji profily ze systemu, da se vybrat rucne a nebo ho zkopirovat do windows\system32\spool\drivers\color a pak bude v nabidce, ale myslim ze vzhledem k vyse uvedenemu to neni vubec treba resit. Pokud tedy nebylo smyslem prevest do AdobeRGB data ktera byla focena jako sRGB, to ale myslim nema zadny rozumny duvod.

Co se tyce toho pateho bodu tak vystupni barevny prostor se nastavuje primo v RAW modulu. Profil nastaveny fotakem se tu ale neprebere, je pripadne potreba ho nastavit rucne.

Volba "barevny prostor" v EXIFu je dle slov kolegy polozka ktera nema celkem zadnou informacni hodnotu a vsichni ho ignoruju, relevantni je ta "Barevny profil":.

Citovat příspěvek

 

Re: ZPS: správa barev a absence volby aRGB

Autor: Ferin007

23:41:42 31.01.2012

Pro upřesnění ad 4):
V ZPS není možnost řízeného převodu do pracovního prostoru (s kontrolním náhledem)? Pak je tedy úplně jedno, zda zvolím ve Správě barev "Barevný prostor obrázku: Převést na pracovní", nebo provedu "ručně" Upravit - Ostatní - Převést ICC profil?
A propos, to jsem učinil, ale v informacích o souboru zůstal jako Barevný prostor sRGB, ovšem přibyl ještě "Barevný profil: AdobeRGB". :S
Jaký je mezitím rozdíl?

Citovat příspěvek

 

ZPS: správa barev a absence volby aRGB

Autor: Ferin007

21:44:25 31.01.2012

Dobrý večer.
Tak jsem si chtěl na nově nainstalované ZPS14 nastavit Správu barev ... a ejhle, není v ní vůbec dostupná možnost AdobeRGB.
1) Jak je to možné? (v možnostech výstupu z rawu přitom figuruje)
2) Jediný soubor profilu AdobeRGB jsem našel ve složce Capture One. Když k němu zadám cestu v ZPS, bude to bezproblémově fungovat?
3) Ve Správě barev se nenastavuje výstupní barevný profil? Na výstup je aplikován Pracovní barevný prostor?
4) Jako pracovní prostor chci mít aRGB (pokud se zadaří ;) ). Za tímto účelem musím zadat v Barevném prostoru obrázku "Převést na pracovní"?
5) Jaký barevný prostor je v ZPS přiřazen rawům? Raw jako takový žádný barevný prostor nemá, ovšem foťák mu informaci o něm do něho vkládá. Pokud raw otevřu přímo v editoru, řídí se program podle tohoto příznaku? Pokud mi nevyhovuje, musím ho změnit (Upravit - Ostatní - Přiřadit ICC profil)?

Díky moc předem.

Citovat příspěvek

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: