Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Nabídka práce
Poptávka práce
Soutěž

Sponzorem soutěže je:

Saal Digital

 

Jaký největší formát fotoknihy v řadě Professional Line ve formátu na šířku lze ve standardní nabídce Saal Digital Fotoservice objednat? Nápověda: Logo sponzora soutěže

V dnešní soutěži hrajeme o:

sRGB a Adobe RGB

Seznam témat     Nová odpověď

Přihlásit se     Registrace     Zapomenuté heslo

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: m.e.

15:54:43 16.03.2012

[ital]Tam se předpokládá na vstupu sRGB a u domacích PC tiskáren za pár tisícovek je toto v podstatě ireleventní. [/ital]

Zrovna nedavno jsi sem dal odkaz, kde je zrejme, ze jedna z tech domacich tiskaren presahuje gamut AdobeRGB. Jen tak na okraj.

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: HonzaXXX

13:52:51 16.03.2012

Muj nazor hatredere: na to co fotis, kdyz takhle vyrazne "posrotujes" barevnost a vubec vse to nema cenu. Doporucuju treba bezproblemovy NEWIDEGAMUTOVY Eizo EV2333W ktery je uz z fabriky celkem vpoho a ve fotaku i PS mit pracovni prostor sRGB. Nejhorsi je to michat vsechno do jednoho gulase.
A budes v klidu a mit klid na to premyslet co to s tema fotkama provadis.

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: JirkaH

13:00:19 16.03.2012

Aha zpracování fotografických předloh pro výrobu reklamy není komerční záležitost!
Promiňte nepochpil jsem to, jsem mentální retard. :)

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: Dolgorukij

12:47:41 16.03.2012

Xara, souhlas.

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: Xara

12:40:49 16.03.2012

Pardon, nenapadlo mě, že se zde pohybuje někdo na hranici mentální retardace a může se takto dotazovat. Všichni ostatní snad pochopili, že jsem psal o zpracování fotografických předloh pro výrobu reklamy, nikoliv o reklamě jako takové. To je vše.

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: JirkaH

11:51:51 16.03.2012

Xara:
"Nenapadá mě, že pro běžnou fotografickou činnost ( komerční fotografie, web a pod. ) by bylo potřeba v něčem jiném než sRGB. Jsem profík a v oblasti např. reklamy je to jinak, ale to je jiný případ"

Že by reklama nebyla komerční záležitost? :S :)

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: Xara

11:32:52 16.03.2012

Pánové tato debata prakticky nikam nevede. Pro naprostou většinu z Vás je plně vyhovující a 100% dostačující sRGB a netřeba řešit žádné problémy. To co potřebujete, respektive měli by jste mít, je kvalitní, HW kalibrovatelný monitor a alespoň nějaké informace z oblasti zpracování digitální fotografie. Pak ty výstupy můžou k něčemu vypadat a hlavně to celé včetně fotografování dělat pro radost a potěšení.

Správné je z RAWu to exportovat rovnou do profilu v kterém to vyžaduje další postup. Nenapadá mě, že pro běžnou fotografickou činnost ( komerční fotografie, web a pod. ) by bylo potřeba v něčem jiném než sRGB. Jsem profík a v oblasti např. reklamy je to jinak, ale to je jiný případ. Však pro potřeby fotografie a já jsem v tomto možná staromódní, neboť za relevatní výstup fotografa považuji klasickou papírovou fotografii, osobně exportuji z konverktoru RAW rovnou do profilu stroje, na kterém mi ten profesionální lab bude fotografie vyrábět. Na této úrovni je celý proces tzv. zprofilován.
Pro použití v komerčních labech nic takového však nepotřebujete. Tam se předpokládá na vstupu sRGB a u domacích PC tiskáren za pár tisícovek je toto v podstatě ireleventní.

Hodně zdaru.

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: Ferin007

9:57:45 16.03.2012

Dolgorukij:
Chápu, že se svým postupem úprav (kterej zas má jiný svoje nevýhody) toto řešit nemusíš, ale pokud bys musel volit jen jeden možnej výstup (např. z důvodu náročnosti úprav),
a) jel bys to celý v sRGB s tím, že se ošidíš o potenciál výstupu (jak současnej, tak i budoucí, kdy lze očekávat, že se možnosti použití AdobeRGB rozšíří),
b) nebo vsadil na AdobeRGB s pro tebe nutným zlem na konci procesu - převodem do sRGB pro některý účely (galerie,...)?
Na to už, pokud bych se ztotožnil s tvojí tezí o drastických dopadech konverze, tak jednoduchá odpověď není.

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: Dolgorukij

8:48:14 16.03.2012

m.e.,
"Exportovat z rawu je muzes, ale pokud jsi na nich delal v PS nekolik hodin, tak to budes muset delat znovu..."
Já právě žádné velké manipulace na bitmapách nedělám, jak teď zmínil Ferin007. Snažím se co nejvíc pořídit v raw konvertoru (NX2 zvládne skoro všechno, co potřebuju) a externí editor používám jen na resamply, rámečky a podobné drobnosti. Retušování jen výjimečně. K tomu přistupuje fakt, že můj externí editor Gimp umí jen 8 bitů, takže v něm dělat nějaké zásadní úpravy tonality není moudré tak jako tak, protože stačí fakt málo a problém je na světě. Tuším že PS Elements je taky jen na 8bitové úpravy? Ale nechtěl bych kecat.

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: Dolgorukij

8:23:36 16.03.2012

Dalším aspektem věci je, že převody zanášejí chybu do barev. Poznám skoro každý převod mezi barevnými prostory aRGB-->sRGB provedený v Capture NX2. Míra změny je závislá na metodě a obrázku, ale je tam skoro vždycky. Pro mně důvod se převodům aRGB-->sRGB raději vyhnout. ...Mám všechno pod správou barev a monitor Eizo.

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: hatreder

8:13:12 16.03.2012

petrnnnn Napsal:
-------------------------------------------------------
> Tak to budes mit v ARGB a stejne mas monitor
> nahovno. Okometricka kalibrace je asi tak jako
> kdyz si doma delas geometrii na aute. Kup si Eizo
> to je HW kalibrovatelne, pak si porid kvalitni
> tiskatnu pro tu si nechej udelat kvalitni ICC
> profil a muzes fotit manzelku na dovoleny. Nebo se
> na to vsechno vykasli a cas ktery usetris resenin
> techto kravim venuj foceni a udelas lip

No, on né každej má totiž finance na to, aby si pořídil Eizo, skvělou fototiskárnu atd. Protože základem je kvalitní základní foto vybavení - tj. Zrcadlovka + kvalitní objektivy, protože když to není, tak je Ti i Eizo k ničemu. Takže proto řeším jak momentálně vyjít s tím, co mám.
Prosím Tě a kde vidíš v mé galerii manželku na dovolený?

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: Dolgorukij

8:09:40 16.03.2012

m.e., to byla citace z linku od Xary: http://nikonclub.cz/sprava-barev-pri-zpracovani-fotografie

Mně jde primárně o ty převody. Úpravu v aRGB -> převod do sRGB pro účely prezentace nebo tisku. Aby byl převod co nejpřesnější z hlediska barev, nemůžu ho provést nějakou zjednodušenou metodou nacpání celého gamutu aRGB do sRGB. Nýbrž vezmu střední tóny, ve kterých se aRGB s sRGB překrývají a nechám je pokud možno bezezměny (i s těmi většími rozestupy mezi diskrétními jasovými hodnotami ve větším barevném prostoru, který si musí vystačit se stejným množstvím jasových hodnot jako menší prostor). Tóny, které jsou za hranicí sRGB (tedy jen v aRGB obrázku) jsou ty, které se musí nějak nacpat do okrajů sRGB prostoru. Pak už záleží jen na bitové hloubce, charakteru obrázku, charakteru úprav, kvalitě výstupního zařízení atd, jestli se to "zředění" informace ve středních tónech projeví na výsledku. Někdo bude tvrdit, že nic nevidí, jiný zase že vidí, lidé se ve vnímání barev liší. Podle toho, ať se každý zařídí. Taky neříkám, že je použití aRGB na úpravy blbost, ale jen že to nemusí být výdycky ideální. Univerzální pravdu má jen náš pan prezident.

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: m.e.

2:20:13 16.03.2012

Dolgorukij pise:
[ital]Otázka zní - proč si jako pracovní prostor zvolit např. Adobe RGB a ne ProPhoto RGB, který pokrývá mnohem větší počet barev? Obecně by se dalo odpovědět tak, že pracovní barevný prostor by měl zhruba odpovídat tomu, co dokáže zobrazit koncové zařízení (tiskárna, monitor, ...). Nemá smysl pracovat např. v ProPhoto RGB, pokud máme monitor, který nedokáže zobrazit ani Adobe RGB a tiskneme si doma na nějaké levnější variantě fotografické tiskárny.

Čím větší gamut v pracovním prostoru, tím více je fotografie náchylná k posterizaci. Je to způsobeno konverzí mezi prostory a také převodem z 16 na 8 bitů. [/ital]

Ani u kvalitni tiskarny s relativne velkym gamutem neni videt zadna posterizace ani kdyz se do ni posilaji data v 8 bitech. Bezne drivery Windows to ani jinak neumi a na Macu si muze kazdy vyzkouset, ze rozdil mezi 8 a16 bity neni u fotek poznatelny. Pokud neni na 8bitovem obrazku s relativne velkym gamutem posterizace videt, nevim, proc by mel byt problem pouzivat AdobeRGB v 16 bitech. V kolika bitech by pak clovek musel delat v prostoru Lab?

[ital]Do aRGB si můžu foto kdykoli exportovat z rawu. [/ital]

Exportovat z rawu je muzes, ale pokud jsi na nich delal v PS nekolik hodin, tak to budes muset delat znovu...

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: Ferin007

1:29:38 16.03.2012

Dolgorukij: (jednou nohou z postele :D )
Jinak myslím, že tvým tezím o AdobeRGB dává úplně jinou perspektivu tvůj způsob zpracovávání fotek.
Pokud jsem dobře pochopil, editor vůbec nepoužíváš a fotku celou odladíš v raw konvertoru.
Pak samozřejmě nemá převod do AdobeRGB žádný smysl a platí to, že si výstupů uděláš kolik chceš v různých verzích.
Převládající postup úprav je ale jiný, konverze rawu je pouze první krok před úpravou fotky v editoru. A tam má práce v 16 bitech a v AdobeRGB význam. Umožní tak zachovat maximální potenciál výstupu až do samotného konce úprav. Konečný (pro některé účely) převod do sRGB a 8 bitů je sice nutné zlo, ale pořád menší, než kdybych je měl od počátku. 16 bitů a AdobeRGB už z nich nikdy neudělám. Resp. udělám, ale bez kýženého výsledku.
Tak už tam můžu šoupnout i tu druhou. ;)

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: cora

1:16:29 16.03.2012

@Dolgorukij
Je to marný, jdu spát.
----
souhlas, já taky....

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: Ferin007

1:07:05 16.03.2012

cora: Pokud to s tím "zhušťováním" mělo být k převodu z 16 na 8 bitů, tak pax měl pravdu. Ale tos trochu pomíchal jabka s hruškama ty. Prvotní debata byla o tom, zda pracovat v AdobeRGB a ve finále převádět do sRGB, nebo ne. Já jsem pochopil, že navazuješ na to.

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: Ferin007

1:01:35 16.03.2012

Dolgorukij Napsal:
-------------------------------------------------------

> 2)Konverzi z 16 do 8 bitů si můžeš představit tak,
> že vygumuješ 9 čárek (puntíků) a desátou necháš,
> dalších devět vygumuješ a dvacátou necháš... Čili
> se zbavíš přechodných hodnot a posterizace je na
> světě.

Jen na doplnění (a ukončení).
Výhody 16 bitů přece vůbec nikdo nepopírá. Bohužel jpg má ale z postaty věci bitů jen 8.
Až teď mi docvaklo, že ti v posledních příspěvcích šlo prvotně o těch 16 bitů a ne o AdobeRGB. To se ale vlamuješ do otevřených dveří, sám jsem je tady někde výš doporučoval.
Já bral těch 256 apod. jako analogii aplikovanou na barvový prostory. Pokud ti šlo čistě o jasový úrovně (8 - 16 bitů), tak samozřejmě beru zpět, s tou posterizací to platí. Ale o tom spor nebyl. Takto z toho vznikl docela guláš. ;)
Jdu spat, už na to nevidím.

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: Dolgorukij

0:52:51 16.03.2012

Je to marný, jdu spát.

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: Ferin007

0:48:24 16.03.2012

cora Napsal:
-------------------------------------------------------
> ještě poznámka, pleteš hrušky s jabkama, rozlišení
> (=jemost přechodů) nijak nesouvisí s barevným
> prostorem

Opravdu?
Pokud například AdobeRGB zahrnuje podstatně větší škálu zelené, je jasný, že zelená bude v tomto prostoru rozložena daleko plynuleji.

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: Ferin007

0:42:17 16.03.2012

cora Napsal:
-------------------------------------------------------
> bóže ty jsi natvrdlej

Nechceš si dát pohov?

> NIC SE
> NEZHUŠŤUJE, přebytečná informace se vypouští, není
> jak ji zachytit v menším rozsahu !!!!!!!!

To samozřejmě nelze tvrdit univerzálně. Spíš právě naopak.
Nejběžnejší metoda konverze je s největší pravděpodobností perceptuální a tam samozřejmě ke zhuštění dochází a žádný odstíny se čistě nezahazují. Prostě při této metodě cpeš celej gamut AdobeRGB do gamutu sRGB.
Ostatně, nic se de facto nezahazuje ani u relativní kolorometrické.

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: karf

0:40:59 16.03.2012

Pro lepší představu jich vygumuješ 255 a dvěstěpadesátoušestou necháš ;)

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: Ferin007

0:37:33 16.03.2012

Dolgorukij:
1) Mně to jako slovíčkaření úplně nepřinde. Argumentovals, že je ten konvertor skvělej, pač dokáže uložit upravenej raw. Což samozřejmě nedokáže. A uložit parametry konverze naopak umí úplně každej konvertor. Ale to máš fuk.
2) Jistě. To je jasný. A co z toho plyne?

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: Dolgorukij

0:28:04 16.03.2012

Ferin007,
1)Jen slovíčkaření, význam je jasný.
2)Konverzi z 16 do 8 bitů si můžeš představit tak, že vygumuješ 9 čárek (puntíků) a desátou necháš, dalších devět vygumuješ a dvacátou necháš... Čili se zbavíš přechodných hodnot a posterizace je na světě.

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: cora

0:15:12 16.03.2012

ještě poznámka, pleteš hrušky s jabkama, rozlišení (=jemost přechodů) nijak nesouvisí s barevným prostorem

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: cora

0:11:52 16.03.2012

bóže ty jsi natvrdlej nebo nečteš - NIC SE NEZHUŠŤUJE, přebytečná informace se vypouští, není jak ji zachytit v menším rozsahu !!!!!!!!
A zubatej histogram je také o tom, že nedokážeš v menším rozsahu zachytit víc informací.....

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: Ferin007

0:06:57 16.03.2012

Dolgorukij:
1) Uložení upraveného rawu a uložení parametrů konverze jsou dvě zcela jiné věci.
Jinak ty aplikované parametry si pamatuje snad každý raw konvertor. Resp. ještě jsem se nesetkal s žádným, který by to neuměl (a že už jsem jich pár vyzkoušel).
2) a 3) Je to přesná analogie s tím tvým balónkem. Pokud zhustím větší rozsah do menšího, automaticky se zmenší rozdíly/rozestupy mezi hodnotami. Konkrétně u sRGB je předpoklad, že se po převodu pokryje celých 256 úrovní. Pokud budou jednotlivé odstíny na sebe takto plynule navazovat, není důvod k posterizaci. Ta naopak vzniká mezerama mezi jednotlivýma úrovněma - typicky "zubatej" histogram po roztažení histogramu nastavením černýho a bílýho bodu především v 8 bitech.

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: Dolgorukij

23:48:08 15.03.2012

Ferin007,
1)vedle ve vlákně o LR4 ses smál sémantickému nesmyslu - upravený raw. Některé konvertory umí uložit seznam akcí, které jsi na raw aplikoval, takže se tvoje úpravy neztrácejí a lze je kdykoli aplikovat znovu, třeba za rok.
2,3) už za mě odpověděli cora s karfem:)

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: karf

23:41:53 15.03.2012

Ferin007: [ital]"Jinak pokud nacpu 65536 hodnot do 256, rozdíly se naopak podstatně sníží a tendence k posterizaci potlačí." [/ital]

To snad nemyslíš vážně :)

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: cora

23:39:35 15.03.2012

Jinak pokud nacpu 65536 hodnot do 256, rozdíly se naopak podstatně sníží a tendence k posterizaci potlačí
-----
jsi vedle jak ta jedle...
nikam nic tlačit nemůžeš, z těch 65536 jich musíš VYBRAT jen 255... Pak tam logicky vzniknou z jemných přechodů schody větší. Je to stejné jak kdyby jsi 8 bitů přdělal do 2bitů, pak máš hrubý schodek černá/bílá

Citovat příspěvek

 

Re: sRGB a Adobe RGB

Autor: Ferin007

23:28:04 15.03.2012

Dolgorukij:
1) Vyexporotvání z rawu je ten nejmenší problém. Ale znovu provádět veškerý úpravy?? To teda pěkně děkuju.
2) a 3) 8 bitů bylo uvedeno v tom, cos sem dával ty. sRGB může samo obecně být taky v 16 bitech.
Jinak pokud nacpu 65536 hodnot do 256, rozdíly se naopak podstatně sníží a tendence k posterizaci potlačí.

Citovat příspěvek

 

Strana výpisu

1

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: