Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

Saal Digital

 

Jaký největší formát fotoknihy v řadě Professional Line ve formátu na šířku lze ve standardní nabídce Saal Digital Fotoservice objednat? Nápověda: Logo sponzora soutěže

V dnešní soutěži hrajeme o:



Rich Black ???

Seznam témat     Nová odpověď

Přihlásit se     Registrace     Zapomenuté heslo

Re: Rich Black ???

Autor: Navratil

20:12:52 24.10.2009

[ital]No, ono je to nejen o „pozastavování se nad současnou situací“, ale také spíš smutné konstatování celkového úpadku, který poslední dobou sleduji, kam se podívám…
V DTP to začalo někdy kolem roku 1998, kdy ceny grafické přípravy, sazby a vůbec začaly padat strmě dolů díky samozvaným grafikům (od té doby jsem začal brát oslovení „grafik“ takřka za urážku), kteří (poté, co se díky jimi nastaveným zborceným cenám sami neuživili) přešli pak do různých tiskáren, kde se pak sazba a příprava začala provádět „v ceně tisku“. Téměř souběžně pak bylo i přeosvitováno a najednou ceny osvitu padly tak dolů, že se osvitáři modlili, aby jim nezdechl laser, jinak by na jeho výměnu a adjustaci neměli… To stejné nyní pozoruji v digitálním velkoformátovým tisku (ale i v ofsetu), kdy se v jistých firmách (nebudu jmenovat například jistou velmi renomovanou vesmírnou firmu „A.....“ rusky mluvících skutečných majitelů, kde jakoby se čistily jiné peníze a nejsou rozhodně na CZ trhu výjimkou) tisknou za holé náklady i díky tomu, že pomocí EU-dotačníchfondů dostali prostě výhodu nad jinými, kteří v potu tváře na své stroje musí poctivě vydělat – ale většina zákazníků skučí jen „cena cena cena“ a nikoliv „především kvalita“. Samozřejmě dodavatelům se neplatí a vesele se jede na dluh (protože dodavatelům se dluží nejen za stroje, ale i za spotřební materiál) či rovnou na „čórku“… To bych mohl takhle pokračovat do nekonečna a ještě dál stejně tak o různých kalibrátorech, co si koupí somráckou (a nebo z eBay-bazaru jetou) sondu, z internetu si stáhnou cracklýho Monaca či ProfileMakera (a nebo OpenSource&Gratis jiného ICC-profilovače) a už jedou za dumping a bez záruky kvality a funkčnosti a když zděšený klient u konkrétní zakázky jim reklamuje, že místo požadované světle zelené mají jakousi špinavou zalitou tmavěbrčálovitěhnusnou, dostane se jim vzteklé technické podpory: „a čo si predstavujete pod takým pojmom zelená farba?“ (pozn: velmi konkrétní a doslovná citace)… A tak to je i ve stavebnictví, v architektuře, v potravinách (kdy například kuře už není kuřetem, ale geneticky naprogramovaným Frankensteinem, jehož maso může být i zdravotním rizikem a nebo kde v šunce je maso v smutné menšině, stejně i jako v párku a pod.) a tak dále v dalších a dalších oborech, kde demoralizace a destrukce kvality dosahuje masivní převahy v rámci maximální kvantity a nejnižší výrobní ceny, zato ale největší výtěžnosti…[/ital]

No, raději zpět k meritu věci: to není o čistém či méně čistém a nebo vůbec nečistém návrhu. Jedná se o to, že pokud máte v grafice nějakou větší černou plochu, ve výsledném ofsetovém tisku dopadne špatně a dokonce až tak, že Vám to může zadavatel omlátit (a celkem oprávněně) o hlavu.
A proč?
Samotná černá K100 v ploše bude spíše šedivá. Ofsetová černá nemá tak vysokou kryvost a „tmavost“, aby to bylo dostatečně černé samo o sobě. Dále – v ploše jen jediné barvy se mohou objevit různé nemravnosti tiskového stroje (jemné rázování, pruhování a pod.), či nehomogenity použitého papíru atd.
Proto se podkládá tato černá dalšími barvami tak, aby ve výsledku to dalo černočernou.
A navíc – není černá jako černá. V závislosti na záměru pak můžete mít studenou černou v případě, kdy mezi podkladovými barvami podstatně převládá azurová. A naopak teplou černou, kdy zase podstatně převládá purpurová.
Samozřejmě, většinou je záměrem dosažení skutečně neutrální nejčernější černé, pak se použije složení například C86, M76, Y62, K100, případně pro menší krytí (a jistotu, že se ani při nejvyšší rychlosti tisku a malém poprašování archy nebudou obtahovat) pak například: C62, M52, Y53, K100 a tak dále.
Frajeřinou je použití doplňkové (vícepigmentové) sólo černé. To ale platíte navíc za 5. barvu a plochu skládáte například z C20, M15, Y18, K100 KK100…
S pozdravem
Viktor N.

pozn: co se týče ploch, vyplatí se ještě použít následující trik — plochy se vytvoří ve photoshopu, kde se zlehoulinka a docela malinko zašumí. Světe div se – v tisku to pak vypadá lépe (někdy se tím zakryje rázování ve stroji a pod.). Tento trik je vhodný i pro velkoformátový digitální tisk…

Citovat příspěvek

 

Re: Rich Black ???

Autor: Shaken

14:49:31 24.10.2009

Vážený pane Navrátil, Vy se ještě v dnešní době pozastavujete nad pravopisným či typgrafickým projevem lidí na internetu? Nebo lidí, co ukradli PS, Ilustrator a jiný software a nyní jsou z nich výtvarníci a grafici? A v případě vlastnictví digi fotoaparátu i fotografové? Co se týče tématu, v mé praxi jsem se setkal spíše s všeobecnou nevolí, tisknout skládanou černou barvu. osobně si myslím, že když je návrh "čistý", není potřeba tyhle věci ani řešit.

Citovat příspěvek

 

Re: Rich Black ???

Autor: Navratil

9:35:00 07.09.2009

Ne, nic ve zlém. Dejte link a nebo je to fake. Jinak mimochodem spíš jsem zvyklý, že dotyčný se ani neobtěžuje za podanou radu ani slušně poděkovat. Někteří si musí místo toho ještě vztekle rýpnout…
Hm, 2 semestry — typografii musí mít člověk v krvi, pokud se chce tímhle živit, nějaký zápočet ještě neznamená, že to skutečně umíte. No, já Vám do toho mluvit nehodlám, jen jsem Vás chtěl popostrčit správným směrem. Čas ukáže a Vaši zákazníci též…
Viktor N.

Citovat příspěvek

 

Re: Rich Black ???

Autor: Jenda Benda

0:26:43 07.09.2009

Pane Navrátile, stalo se jiz nekdy, na tomto foru, aby jste nekomu poradil a nerejpnul si? Nic ve zlem...:-)
Vas posledni prispevek nechapu a pride mi zbytecny. Dobra, zapomel jsem mezeru, ale nevidim duvod se tady tim nejak zaobírat. O komercni praci nepadlo ani slovo. Typografii jsem mel 2 semestry na VOS a zapocet jsem dostal...(Doufam, ze nezacnete debatu o tom, kde to bylo a jaky ucitel a..., jako uz jsem to tady nekde cetl)
Mozna bude lepsi a rychlejsi, kdyz se zde zeptam na literaturu, kterou byste doporucil.

Citovat příspěvek

 

Re: Rich Black ???

Autor: Navratil

22:47:21 06.09.2009

Já nevím jestli to tak bude nastaveno, to záleží přece na Vás, jestli to tak nastavíte, ne?
Pokud ano, pak by to mělo být v pořádku.
A jen tak mimochodem — pokud jste schopen napsat „k=100%…“ tak, jak jste to napsal — jste si jistý, že si můžete troufnout hned na nějakou komerční práci, aniž byste si ještě prošel alespoň základní typografická pravidla? To je totiž úplně stejný základ, jako znalosti z předtiskové přípravy a stejně jako i znalosti pravopisu a tak dále. Představte si, jak by to na světě vypadalo, kdyby si například nějaký ouřada (třeba skladník, či řidič vysokozdvižného vozíku) vzal skalpel do ruky a šel na operační sál s pocitem, že „Nemocnice na kraji města“ stačí bohatě a nějaká ta „zdravka“ je jen zdržování od výnosného kšeftu…
Tohle profesní rýpnutí jsem si nemohl odpustit.
S pozdravem
Viktor N.

Citovat příspěvek

 

Re: Rich Black ???

Autor: Jenda Benda

19:06:29 06.09.2009

Pokud tedy pujde napriklad o navrh etikety na vino (coz je pomerne maly rozmer), bude zde nastaveno k=100% + pretisk, na vsechny cerne objekty a fonty? Nebo to nelze podle techto "centimetrových" meritek posuzovat?
Jen pro alespon drobne priblizeni...

Citovat příspěvek

 

Re: Rich Black ???

Autor: Navratil

13:40:27 03.09.2009

 

Re: Rich Black ???

Autor: myky

12:51:33 03.09.2009

I VY JEŠITO :) :) :)

To vy jste dal neúplnou odpověď a já měl tu drzost ji věcně a správně
doplnit.
Ale upřímě, na odpověď v tomto duchu jsem se vyloženě těšil.

Pokud tomu rozumíte (a já vím že jo) tak víte, že nelze obecně stanovit
hranici velikosti písma, kdy přetisk vypínat/zapínat.
Závisí na různých okolnostech - např. jaký podklad je pod písmem nebo
jaká je váha písma - u řezu Thin to bude jinak než u UltraBlacku.

S pozdravem Michal Kovář.

Příspěvek zaslán emailem

Citovat příspěvek

 

Re: Rich Black ???

Autor: Navratil

12:40:49 03.09.2009

Když už doplňujete, tak laskavě konkrétně, to znamená od jaké konkrétní velikosti a pod. A také, když už jste to nakousnul, vysvětlete onomu uživateli, který teprve nyní objevil kouzlo složené černé, co to je vlastně bodová velikost písma, co jsou přetisky a proč a tak dále. A vůbec si ho přesměrujte do sazby…
S pozdravem
Viktor N.

Citovat příspěvek

 

Re: Rich Black ???

Autor: myky

11:04:11 03.09.2009

Jen doplňuji.
Písmo do určité velikosti a drobné vektorové objekty (tím jsou myšlené i
tenké linky) - samozřejmě K = 100 %, ale atribut přetisk.
Což je v InDesignu automaticky, pokud použijete základní černou ze
vzorníku. V Illustrátoru je ale potřeba nastavit ručně atribut přetisk.

Příspěvek zaslán emailem

Citovat příspěvek

 

Re: Rich Black ???

Autor: Navratil

22:45:54 02.09.2009

No, jsem na rozpacích — na jednu stranu mne svrbí ruka nad klávesnicí abych Vás pochválil, jaký jste šikovný že jste zvkládnul a naučil se černou, na straně druhé mám neotřelý pocit, že při dalším vysvětlování odpovědi na Váš dotaz nemáte dostatek zkušeností a znalostí, abyste to pochopil.
Jakou finální tiskovou technologii hodláte používat? Ono třeba vysázet 7–8bodové písmo (nejlépe ještě patkové) skládanou černou a pak požadovat po tiskařích, aby to vytiskli na 115g křídu (a nedej Bože ofseťák), by znamenalo koledovat si o vhození do lisu na papírové odřezky rozzuřeným tiskařem…
Doporučoval bych Vám napřed návštěvu v nějaké tiskárně a poprosit o malou exkurzi (a nebo se nechte zaměstnat, třeba i zadarmo na brigádu, jako pomocník k tiskařovi) abyste pochopil, co si můžete dovolit v návrhu a co nikoliv. Pokud děláte sám na sebe, ušetříte tak spoustu peněz…

Na písmo, případně drobné vektorové objekty, se používá neskládaná černá, protože sebemenší nespasování v tisku (třeba vlivem natažení vody papírem a následně jeho změna v rozměru) bude vidět a tiskař s tím nic nenadělá i kdyby se kvůli Vám do toho lisu pak nacpal sám…
S pozdravem
Viktor N.

Citovat příspěvek

 

Rich Black ???

Autor: Jenda Benda

19:18:52 01.09.2009

Zdravim,
uz jsem se naucil jak "namichat" rich black.
V rezimu cmyk tedy 50,50,50,100.
Dozvedel jsem se take, ze by se mela pouzivat pro cerne obrysy kvuli odstraneni moznych "necernych" ohraniceni na vnejsku obrysu pri tisku. Pokud se mylim, prosim o opravu.
Nevim vsak, jestli se rich black pouziva take pro jine cerne veci, jako pismo, cerne pozadi, ruzne ostatni objekty...
Diky

Citovat příspěvek

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: