Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

Saal Digital

 

Jaký největší formát fotoknihy v řadě Professional Line ve formátu na šířku lze ve standardní nabídce Saal Digital Fotoservice objednat? Nápověda: Logo sponzora soutěže

V dnešní soutěži hrajeme o:



Kalibrace na D50 --> foto --> vysledek 6250 K

Seznam témat     Nová odpověď

Přihlásit se     Registrace     Zapomenuté heslo

Re: Kalibrace na D50 --> foto --> vysledek 6250 K

Autor: kublay

5:25:58 27.01.2009

Monitor NEC 2690 WUXi jsem nastavil na 5 500 K pomocí DTP 92 (90 cd, 2,2), plochu vyfotil eos 1 do RAW a v programu Canon Digit. Photo Prof. RAW snímku přiřadil 5 500 K (to je důležité, asi...). Snímek po přeměření sondou vykazoval odchylku 10 K. Asi mám štěstí, nebo jsem něco nepochopil.

Citovat příspěvek

 

Re: Kalibrace na D50 --> foto --> vysledek 6250 K

Autor: Navratil

22:47:13 02.12.2008

Byl to LCD monitor ke stanici od SiliconGraphics. Možná bych bližší údaje někde vyhledal, ale je to už spousta let. Řekl bych, že ten konkrétní kus (i s počítačem) už dnes asi neexistuje a byl již ekologicky zlikvidován… :–)
Měřil jsem to tehdy spektrákem s krokem 2 nm (uměl i necelý 1 nm, ale to už bylo zbytečné a zdlouhavé)
S pozdravem
Viktor N.

Citovat příspěvek

 

Re: Kalibrace na D50 --> foto --> vysledek 6250 K

Autor: mack

22:37:09 02.12.2008

Omlouvám se VN,
ale k tomu odkazu - jaký to mohl být v září 2001 panel - jsou ta data
dnes relevantní (neboli dá se takový panel vůbec dneska koupit?)

'MACK'


Jezevec wrote:
> Vážený pane Navrátile, chtěl bych Vás požádat o posouzení mé troufalé hypotézy na dané téma. K tomu účelu si dovolím dát odkaz na Váš článek z odborného časopisu:
> http://www.dtpstudio.cz/obchod/dtpprod/LightBox/84-86_vn.pdf
> Na poslední straně je záznam spektrálního průběhu LCD monitoru. Je vidět, že jednotlivé barvy jsou zobrazeny poměrně úzkým výřezem spektra. Oproti tomu šedá tabulka má (měla by mít) zcela rovnoměrný průběh odrazivosti v závislosti na vlnové délce. Snímací čip digitálního foťáku tvoří jednotlivé barvy jako součin spektrálního průběhu příslušných filtrů před čipem (RGB), spektrálního průběhu citlivosti snímače plus elektronické (či spíše datové) korekce - buď ve foťáku, a nebo v RAW konvertoru. Nastavení bílé (barevné teploty) je laděno s předpokladem rovnoměrného spektrálního průběhu světla, buď podle D50, nebo podle záření černého tělesa s přislušnou teplotou v Kelvinech. Ovšem když je "bílá - či vlastně šedá" LCD monitoru tvořena úzkými výřezy spektra, nemusí se správně trefit do spektrálního průběhu filtrů před čipem digitálního foťáku. Tím by se dala zjištěná odchylka poměrně snadno a logicky vysvětlit.
>
> Mohu se mýlit, ale Vy to budete vědět naprosto přesně. Nenastala tato situace již v minulosti, kdy se zjistilo, že kolorimetrické sondy konstruované a používané pro CRT monitory, nedávají u LCD správné výsledky a je třeba jejich konstrukci (průběh filtrů) přizpůsobit ?
>
> S přátelským pozdravem
>
> Jezevec
>

Příspěvek zaslán emailem

Citovat příspěvek

 

Re: Kalibrace na D50 --> foto --> vysledek 6250 K

Autor: Navratil

22:36:40 02.12.2008

Ani já to nemusím vědět zcela přesně, nicméně doufám, že důvěru ve mne kladenou nezklamete. :–)
Data, která vznikla v době psaní tohoto článku, jsou již poněkud zastaralá z toho důvodu, že technologie LCD pokročila dopředu razantním krokem. Kolorimetrické sondy byly původně konstruovány pro CRT obrazovku, většinou. Byly sice výjimky, které obsahovaly filtry s jinou charakteristikou (a s doplňkovým čidlem) a které dokázaly některé typy LCD proměřit, ale ty byly zase finančně nedostupné pro běžného spotřebitele. Pak se začaly dělat kolorimetry II. generace, které už měly filtry optimalisovány i pro LCD displeje. Ovšem příchodem širokorozsahových monitorů nastala další komplikace a tak II. generace již moc nestačí. Proto EIZO vytvořilo korekční tabulku do svého SW, která kompenzovala toto „postižení“ a to tak, že ve výsledku nepoznáte, jestli měříte spektrákem a nebo jen kolorimetrem II. generace. V této chvíli se usilovně pracuje na kolorimetrech III. generace, které by měly obsahovat trochu jiný způsob měření tak, aby byly schopny obsáhnout nejen širokogamutové monitory, ale i klasické…
Jinak ano, Vaše teorie je velmi pravděpodobná — co se týče snímačů fotoaparátu. Ale vzhledem k tak pěknému stanovení chrom. teploty na 6250 K bych se v této chvíli přikláněl k šotkovi v RAW konvertoru. Ale jinak ano, máte pravdu — funguje to přesně tak jak jste popsal…
S přátelským pozdravem
Viktor N.

Citovat příspěvek

 

Re: Kalibrace na D50 --> foto --> vysledek 6250 K

Autor: Jezevec

22:13:10 02.12.2008

Vážený pane Navrátile, chtěl bych Vás požádat o posouzení mé troufalé hypotézy na dané téma. K tomu účelu si dovolím dát odkaz na Váš článek z odborného časopisu:
http://www.dtpstudio.cz/obchod/dtpprod/LightBox/84-86_vn.pdf
Na poslední straně je záznam spektrálního průběhu LCD monitoru. Je vidět, že jednotlivé barvy jsou zobrazeny poměrně úzkým výřezem spektra. Oproti tomu šedá tabulka má (měla by mít) zcela rovnoměrný průběh odrazivosti v závislosti na vlnové délce. Snímací čip digitálního foťáku tvoří jednotlivé barvy jako součin spektrálního průběhu příslušných filtrů před čipem (RGB), spektrálního průběhu citlivosti snímače plus elektronické (či spíše datové) korekce - buď ve foťáku, a nebo v RAW konvertoru. Nastavení bílé (barevné teploty) je laděno s předpokladem rovnoměrného spektrálního průběhu světla, buď podle D50, nebo podle záření černého tělesa s přislušnou teplotou v Kelvinech. Ovšem když je "bílá - či vlastně šedá" LCD monitoru tvořena úzkými výřezy spektra, nemusí se správně trefit do spektrálního průběhu filtrů před čipem digitálního foťáku. Tím by se dala zjištěná odchylka poměrně snadno a logicky vysvětlit.

Mohu se mýlit, ale Vy to budete vědět naprosto přesně. Nenastala tato situace již v minulosti, kdy se zjistilo, že kolorimetrické sondy konstruované a používané pro CRT monitory, nedávají u LCD správné výsledky a je třeba jejich konstrukci (průběh filtrů) přizpůsobit ?

S přátelským pozdravem

Jezevec

Citovat příspěvek

 

Re: Kalibrace na D50 --> foto --> vysledek 6250 K

Autor: Navratil

15:00:40 02.12.2008

Tak to ano, to by mělo být v pořádku. Tyhle destičky patří rozhodně k těm lepším.
Z Vašeho procesu mi naopak vychází takřka vynikající shoda s D65, která se tam někde vmontovala. Já si myslím, že kdyby se zvolila trochu jiná (více neovlivnitelná metodika), možná byste došel ke kýžené shodě. Nebojte, určitě máte monitor ± v pořádku, stejně jako foťák. Jen došlo někde „cestou“ k onomu rozporu.
S pozdravem
Viktor N.

Citovat příspěvek

 

Re: Kalibrace na D50 --> foto --> vysledek 6250 K

Autor: bedrich

14:25:33 02.12.2008

Seda desticka je od GretagMacBeth, udajne kvalitni, udajne s vyrovnanou odrazivosti v ruznem osvetleni... Nemeril jsem ji, ale neni to zadny kancelarsky papir potisteny cb laserovkou ;), kde by se odchylka dala ocekavat s jistotou.

Vim, ze v popsanem procesu jsou 'black box' promenne, ale i tak jsem tak nejak 'logicky' ;) cekal lepsi shodu.

Asi to nevyresim a ani vyresit neminim, protoze system mi k ucelu, ke kteremu je urcen, slouzi dobre. Ale urcite chapete muj rozpor a 'rozhorceni' ;).

Citovat příspěvek

 

Re: Kalibrace na D50 --> foto --> vysledek 6250 K

Autor: Navratil

12:44:15 02.12.2008

víte, že už jsem jen tak z legrace proměřil nemálo šedých destiček a pak jsem mohl konstatovat, že neutrálně šedé nejsou (tedy alespoň většina z nich)?
Některé šly celkem dost do modra, protože byly vytištěny na papíře, který obsahoval optické zjasňovače…
Eye bych neoznačil přímo za lowend (jak už jsem napsal, musíte mne v tomhle ohledu brát s rezervou, já mám trochu jiné nároky), ale spíše bych to označil za kategorii s pěkným poměrem cena/kvalita/výkon…
Slabým článkem bude nejspíš ten RAW konvertor a jeho nastavení. Vždy totiž musíte definovat primární barvy, ze kterých jste pak odečetl tu teplotu. Pokud je něco „default“, neznámená to, že je to v pořádku a bez zkreslení. Opravdu záleží na tom, jak byla provedena konverze a také kam. Zde usuzuji, že pravděpodobně do AdobeRGB…
S pozdravem
Viktor N.

Citovat příspěvek

 

Re: Kalibrace na D50 --> foto --> vysledek 6250 K

Autor: bedrich

12:31:37 02.12.2008

:D :D

Diky za odpoved. K Vasim bodum:

1) Mereni tesne po kalibraci dalo odchylku 0,46, mereni nasledujici den 0,50. Po delsi dobe jsem to nezkousel, monitor kalibruji vzdy pred pripravou fotek pro tisk, tedy cca 1x za 3 tydny.
2) Pro foceni do RAW nema nastaveni WB, saturace atd. na fotaku zadny vliv na vyslednou fotku.
3) RAW konvertor (a potazmo profil fotaku) jsou default. Prevod fotky do TIFFu probehl s defaultnim nastavenim vsech parametru krome WB, ktere jsem urcil kapatkem ze sede plochy na nekolika mistech (lisilo se marginalne) a krom doostreni, ktere jsem stahnul na minimum (kvuli eliminaci sumu).


To, ze Eye1 Display2 je low-end sonda s tomu odpovidajicimi tolerancemi a presnosti, to je mi jasne. Profi uroven nepotrebuji, je to jen muj nekomercni konicek.


Souhlasim, ze slabym clankem muze byt profil fotaku a profil RAW konvertoru. Vede mne to ale k uvaze nad smysluplnosti pouzivani sede desticky pro urceni spravne WB pro foceni. Pokud 'objektivne' sedou D50 na cerstve zkalibrovanem monitoru fotak a RAW konvertor vyhodnoti jako vyrazne studenejsi temer D65, zakonite musi neco podobneho nastat pri nastaveni 'sede' podle one desticky. Pritom jsou ale subjektivne barvy nastavene podle sede desticky okometricky 'shodne' se skutecnosti (postup zatisi --> fotka s WB podle desticky --> zobrazeni na monitoru --> vizualni porovnavani obraz/skutecnost).


Asi se v tom moc patlam ;), smysl to valny nema, ale neleze mi to do hlavy ;).

Citovat příspěvek

 

Re: Kalibrace na D50 --> foto --> vysledek 6250 K

Autor: Navratil

11:56:51 02.12.2008

1) pokud se odchylka počítá z barev získaných zpětně z čerstvě kalibrovaného monitoru (a především které se spolehlivě vynachází uvnitř gamutu a vstup je přímo z RGB bez jakéhokoliv přepočtu), bylo by skutečně divné, kdybyste dostal horší výsledek. Na tuhle „metodiku“ nedejte zas tak závazně. To je skutečně jen velmi orientační údaj… :–)
2) jaké nastavení bylo provedeno? Jaké vyvážení bílé a tak dále?
3) jak jste provedl nastavení RAW konvertoru?
Vy jste do toho vnesl tolik proměnných, že se celkem divím, že jste dostal 6250 K a ne třeba 9316 K. Největší chyba nastala (podle mého názoru) v RAW konvertoru.

Vaše sonda sice není žádný zázrak (tento výrok ode mne berte s těžkou rezervou), ale pokud jsem to proměřil i s jinými sondami a spektráky (které se cenově pohybují na násobcích té Vaší), tak jsem se dostal s odchylkou razantně pod 200 K a to beru jako velmi vyhovující výsledek. Takže používejte stroje na to, k čemu jsou primárně určené a nezkoušejte chaoticky měřit foťákem monitor a kolorimetrickou sondou fotit… :–)

myslím si, že tak jak to máte, funguje to velmi dobře. Monitor je dobrý, sonda (i použitý SW) též, foťák také je skvělý, jen prosím Vás nemíchejte to všelijak dohromady, zejména když foťák + RAW konvertor vnáší do přepočtu příliš mnoho odchylek v závislosti na aktuálním nastavení…
S pozdravem
Viktor N.

Citovat příspěvek

 

Kalibrace na D50 --> foto --> vysledek 6250 K

Autor: bedrich

11:23:21 02.12.2008

Mozna si neuvedomuju nejakou trivialnost, ale neleze mi do hlavy nasledujici stav:

- monitor Eizo S2000 nakalibruju sondou Eye One Display 2 na D50, 120 cd/m2, gamma 2.2
- vysledkem kalibrace je prumerna dE2000 = 0,46, s maximalni dE2000 = 2.8, minimalni dE2000 = 0.01, coz povazuji na domaci podminky za slusny vysledek
- na plose monitoru zobrazim barvu R=G=B=128
- plochu vyfotim dig. zrcadlovkou Canon 30D do RAW
- v RAW konvertoru (Adobe Camera RAW) kapatkem zjistuji chromatickou teplotu plochy s vysledkem 6250 K

Neleze mi do hlavy, proc to neni onech 5000 K, ktere jsoy vysledkem kalibrace???


Pro doplneni dodavam, ze ICC profil mam v systemu zavedeny spravne, ze tohoto vysledku dosahnu s ruznymi objektivy (odchylka do 200 K), ze pri foceni je nulove okolni osvetleni, ze stejny vysledek dosahnu pri zobrazeni sedive barvy na plose samotneho OS, v CS3, i v prohlizeci obrazku se zapnutym color managementem.

Citovat příspěvek

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: