Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Nabídka práce
Poptávka práce
Soutěž

Sponzorem soutěže je:

Saal Digital

 

Jaký největší formát fotoknihy v řadě Professional Line ve formátu na šířku lze ve standardní nabídce Saal Digital Fotoservice objednat? Nápověda: Logo sponzora soutěže

V dnešní soutěži hrajeme o:

Rozne farebne teploty

Seznam témat     Nová odpověď

Přihlásit se     Registrace     Zapomenuté heslo

Re: Rozne farebne teploty

Autor: Navratil

0:08:27 17.05.2008

No teda! :–)
Odpustím si drobné rýpavé otázky a poznámky, jenž mne škodolibě napadají a půjdu rovnou k meritu problému.
Vašemu technikovi bych odpověděl obligádní otázkou: „a už jste pane nějaký monitor vůbec změřil?“.
Je tomu přímo naopak!
Nastavím-li vysoce kvalitní CRT monitor na D50 a D65 a vzájemně pak porovnám naměřené gamuty (získané za stejných podmínek, to znamená stejná gamma a stejný jas), pak dostanu poněkud jiný výsledek. A to konkrétně v D50 mám maximální nasycení asi o 4 % větší než v D65. A co se týče celkového gamutu, pak opět D50 vede nad D65 o necelé 3 %. Samozřejmě, rozdíl v jednotkách procent není tak zásadní a spíš bych to vedl k závěru, že rozsahy jsou v podstatě shodné. Ale rozhodně neplatí, že by D65 byl větší… Pokud bych měl srovnat gamuty co se týče jejich vzájemného posunu, pak opět – D50 je pro oblast předtiskové přípravy poněkud vhodnější. Jak bych tedy oponoval ještě dál Vašemu servisnímu technikovi? Pokud by i nadále tvrdil své, vyhodnotil bych jeho služby jako vysoce škodlivé a učinil bych z něj technika bývalého (což, jak jsem vyrozuměl z kontextu, se nakonec stalo…).
No, oko srovná sice všelicos, ale to byste nevěřil, co právě dokáže napáchat D65 versus D50!
Vezmu-li si primární barvy namátkou vybraného tiskového procesu D50 versus D65, pak například u primární azurové dostávám odchylku přes 10 dE, u purpurové necelých 6 dE a u žluté 7 dE. Co se stane pak v praxi? Operátor u modřejšího monitoru začne stahovat intuitivně azurovou, neb se mu bude všechno zdát studené jak psí čumák. A co se stane v tisku? Tiskař bude stahovat purpurovou, neb všechno bude jak opařené… Tohle je realita a praxe. Oko nic nesrovná. Leda že byste u tiskaře nesvítil normovaným světlem (a ten pult s D50 tam nemají opravdu jen proto, že byl o něco dražší a patřičný obchodník slíznul větší marži), nýbrž namodralou výbojkou, která by to dorovnala na D65. Spíš se ale setkávám s tím, že ve studiích mají obyčejné zářivky něco kolem 4000 K a vše je zase pak červené a na denním světle tisky vycházejí do modrozelena (např.)…
Samozřejmě, pokud se pustím do problému hlouběji a začnu kombinovat kompletní CMS a samozřejmě precizně zkalibrovaný monitor a tak dále, pak díky korektně fungujícímu CMS rozdíly nemusí být tak veliké, nicméně pak začne míchat kartami ještě přepočet D50>D65 a tak dále, ale to už je na jinou a podrobnější debatu…
Jinak mozek opět srovná všelicos, ale kolikrát jsem klientovi ukazoval testovací výtisk na zkalibrované velkoformátové tiskárně a pod obyčejným zářivkovým světlem (nejlevnější typ) to bylo červené až hanba. Ale stačilo to vzít ven (tisk byl určen primárně pro exteriér, stejně tak optimalizace kalibrací) a ejhle! Barvy byly jak mají být, šedá přísně neutrální v plném svém rozsahu a tak dále. A oko nic nesrovnalo, mozek nic nedorovnal. Prostě uvnitř červené, venku tak jak to má být. A tisk na backlity, kdy u stroje mají kvalitnější zářivky v prosvětlováku a diví se, že když je donutím aby tam hodili obyčejné zářivky (které jsou pak používány v terénu), že barvy jsou najednou ještě přirozenější a tak dále. O světle vím hořce zaplacené své…
Doufám že stačí takto a stručně…
S pozdravem
Viktor N.

Citovat příspěvek

 

Re: Rozne farebne teploty

Autor: myky

10:01:16 16.05.2008

Dobrý den pane Navrátile,
tentokrát přispívám do Vaší poradny otázkou :)

Jak byste v tomto případě oponoval našemu bývalému servisnímu technikovi
přes monitory, který zastával podobný názor výše uvedený a zdůvodňoval
ho takto:

Na monitoru (CRT - hovořil o lepším průměru, co se kvality týče)) je
lepší nastavit barevnou teplotu 6500K, protože při této teplotě lze
dostat z monitoru větší gamut.
Teplotu okolního osvětlení či osvětlení pro pozorování tištěné předlohy
5000K. (pokud ovšem nemám, LightBox s 5000K hned vedle monitoru).
Toto zdůvodňoval tím, že většina pozorovatelů, pokud nesrovnávají barvy
hned vedle sebe, nedokáže barvy porovnat absolutně, ale spíše
porovnávají vzájemné vztahy barev na pozorovaném obraze. Do hry pak
vstupuje schopnost mozku, přizpůsobit se, či "odečíst" barevnou teplotu
osvětlení (snad jsem to v rychlosti srozumitelně formuloval).

Děkuji za názor.

Příspěvek zaslán emailem

Citovat příspěvek

 

Re: Rozne farebne teploty

Autor: Navratil

8:58:32 16.05.2008

Nojo, to máte z Megainku. To jsou experti. Tím se to vysvětluje… :–)))
S pozdravem
Viktor N.

Citovat příspěvek

 

Re: Rozne farebne teploty

Autor: Navratil

1:37:18 16.05.2008

Znamená to jediné: autor onoho odstavce v tom má jednoznačně zmatek.
S pozdravem
Viktor N.

Citovat příspěvek

 

Rozne farebne teploty

Autor: Alfonz Halenar

15:25:56 15.05.2008

Pekny den, pane Navratil.

Nasiel som taketo nieco:
---
In Addition, it is critical to view the print under a D50 lightbox! Holding the print up to a
window isn’t going to cut it! The entire CMS assumes that the display is calibrated
(we suggest a white point of 6500K) and that prints are viewed under a D50 light box,
preferably with a dimmer.
---
To vyssie je popis, ako overit farebnu vernost vystupu a dat na hdd na monitore.
Preco je doporucovane prezerat vystup pod 5000K a monitor kalibrovat pre 6500K?

Dakujem

A. Halenar

Citovat příspěvek

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: