Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Poptávka práce
Soutěž

Sponzorem soutěže je:

Saal Digital

 

Jaký největší formát fotoknihy v řadě Professional Line ve formátu na šířku lze ve standardní nabídce Saal Digital Fotoservice objednat? Nápověda: Logo sponzora soutěže

V dnešní soutěži hrajeme o:

Praktický příklad nastavení

Seznam témat     Nová odpověď

Přihlásit se     Registrace     Zapomenuté heslo

Re: Praktický příklad nastavení

Autor: ubekam

7:16:50 02.05.2008

pepos : díky za postřehy .
Musím přiznat , že i mi se jeví výsledky tisku při nezaškrtnutém ICM v předvolbě tiskárny jako nejlepší , ovšem v některých případech je výsledek tak " ujetý " , že mě v ten moment donutí znova a znova pochybovat o správnosti nastavení v celém řetězci ..... Proto mám ICM aktivovaný a navolený tak , jak jsem popsal , výsledky tisku jsou relativně bezproblematické .
Celý problém vězí v tom , že rozdíly mezi výtisky při různých nastaveních jsou viditelné jen při přísném vzájemném porovnání při položení natěsno vedle sebe . Pokud by člověk posuzoval vždy každý výtisk individuálně , řekl by 5x dobrý ...... Teprve přímé srovnání dokáže odhalit drobné odstínové odchylky .
Protože jsem to dosud ještě neudělal , chystám se ještě prověřit , jak dopadnou výtisky souborů exportovaných do 16-bitového TIFFu . Je fakt , že zatím se pohybuji pouze v JPEGových vodách a mám pocit , že tady už nic převratnějšího navykoumám .
Kamil Ü.

Citovat příspěvek

 

Re: Praktický příklad nastavení

Autor: pepos

17:42:50 01.05.2008

Pokud dáš kontrolní náhled v profilu pro tiskárnu nemůžeš dostat korektní zobrazení a podle něj upravovat fotku. Tento profil popisuje korekce které se provádějí při odesílání na tiskárnu aby přispůsobil data tak aby tiskárna vytiskla barvy správně.
S pozdravem
Josef V.

Citovat příspěvek

 

Re: Praktický příklad nastavení

Autor: Jezevec

17:23:32 01.05.2008

No, myslel jsem to tak, že náhled slouží k tomu, abych dopředu viděl, jak snímek dopadne na zvoleném výstupním zařízení (tiskárna, minilab) a s ohledem na to prováděl případné úpravy. Ale je pravda, že takto upravený snímek je pak vázán na toto zařízení a při jiném způsobu prezentace (web, jiná tiskárna) by barevné podání nebylo optimální.
S pozdravem
Jezevec

Citovat příspěvek

 

Re: Praktický příklad nastavení

Autor: pepos

16:25:36 01.05.2008

Jezevec: Tyto volby se nastavují až v záložce tisk. Při volbě RK kompenzace ano při volbě perceptuální kompenzace ne. Při výrobě profilu mě doporučil konkrétní způsob převodu p. Navrátil podle povrchu a bělosti papíru.
Při úpravě snímku se náhled na tiskárnu nezapíná. To by ti rozhodilo barvy i tonalitu, protože uvedený profil nemá se zobrazením na monitoru nic společného. Možná mě pan Navrátil poopraví v odbornější rovině.
S pozdravem
Josef V.

Citovat příspěvek

 

Re: Praktický příklad nastavení

Autor: Jezevec

10:32:02 01.05.2008

pepos: poprosím o malé upřesnění. Volba způsobu převodu (relativní kolorimetrická - perceptuální, černý bod ano - ne) je natvrdo dána podle typu papíru, nebo se nastavuje individuelně pro každý snímek podle náhledu při převodu? Při úpravách snímku je už zapnut náhled profilu tiskárny?
S pozdravem
Jezevec

Citovat příspěvek

 

Re: Praktický příklad nastavení

Autor: pepos

8:37:21 01.05.2008

Kamile můj názor je, že pokud exportuješ do JPG, provádíš potom úpravy v ZPS 9 a ještě nemáš kalibrovaný monitor tak nemá cenu nad něčím laborovat a nech vše na ovladači tiskárny. Výsledek nebude špičkový přesto by jsi mohl být spokojen.

Pokud chceš dosáhnout lepších výsledků tak popíšu svůj postup.
Základ je kvalitní kalibrovaný monitor.
RAW exportovaný do 16bit TIF v Adobe RGB tn upravím a odešlu na tiskárnu
Tisknu z Photoshopu a při tisku nastavím profil pro konkrétní papír který mě vyrobil p. Navrátil
Nastavím správný převod. Buď relativní kolorimetrická nebo perceptuální a zda provést kompenzaci černého bodu.Opět se liší od typu papíru dle doporučení výrobce profilu.
Tisknu na i9950 která má ovladač podobný jako tvoje tiskárna.
Zde nastavím kvalita vlastní, jemný 1 a difůze
Úprava barev ručně, nastaveno typ tisku žádná a nezaškrtávat ICM
Výsledky jsou vynikající a z obrazu na monitoru vždy předvídatelné.
S pozdravem
Josef V.

Citovat příspěvek

 

Re: Praktický příklad nastavení

Autor: ubekam

10:51:58 30.04.2008

Zdravím

Já se musím zařadit mezi ty , které tato problematika hodně zajímá , nicméně stále si to nedokáží správně srovnat ......
Po desítkách , možná stovkách minut experimentování a úvah jsem dospěl akorát k pocitu , že už v téhle problematice mám takový zmatek , že pomalu začínám proklínat den , kdy jsem vůbec zaregistroval , že existuje něco jiného , nežli sRGB ......
V celém procesu zpracování snímků se snažím najít takové řešení a nastavení , které mi zajistí maximální kvalitativní výsledek výtisku na mé domácí tiskárně . V tom se trochu liší můj cíl od mého předtazatele . Z tohoto důvodu používám při exportu NEF / JPEG a při nastavení tiskárny barvový prostor Adobe RGB . Nastavení monitoru se snažím nekomplikovat , protože v celém řetězci se jedná tak či onak o nejslabší článek , který s nastaveným prostorem sRGB vykoná to , co má a tečka .
Silně však stále tápu ve vzájemném nastavení ovladače tiskárny a editačního softwaru , protože variant vzájemných předvoleb je přesně tolik , kolik výsledných podob vytištěného snímku a dojít v tomto směru do zdárného jasného cíle se mi ještě nepodařilo ...... Trochu tuším , že se nakonec bude jednat o naprostou banalitu , ale v tom zmatku způsobeném toliko různými výsledky se člověk lehce ztratí ..... Snad ten , kdo se stylem pokus / omyl snažil o totéž , pochopí .......

Pro demonstraci jen uvedu , k jaké fázi jsem prozatím dospěl :

- NEF vyexportovaný do JPEG v Adobe RGB
- ZPS 9 - správa barev ANO , pracovní prostor Adobe RGB
- ZPS 9 - monitor sRGB IEC 91669-2.1
- ZPS 9 - tiskárna Adobe RGB
- tiskárna Canon iP4300 - volba Oprava barev - ICM , profil Adobe RGB

Nemám prozatím ujasněno , zdali je proces tisku při tomto nastavení řízen aplikací , nebo ovladačem tiskárny . Je ale fakt , že někdy jsem z výtisku nadšen , jindy zase raději přivírám oči .... Pokud navolím v ovladači tiskárny - oprava barev - ŽÁDNÁ , výsledky tisku se dramaticky změní v závislosti na změně profilu tiskárny v ZPS9 ..... Dá se však obecně říct , že vzájemnou kombinací různých nastavení se dá docílit skutečně rozmanitých variant tisku ....

Pokud existuje soubor nastavení , který je SPRÁVNÝ , rád bych ho znal . Jinak mě čeká asi ještě dlouhá cesta .....

příjemný den .
Kamil Ü.

Citovat příspěvek

 

Re: Praktický příklad nastavení

Autor: Navratil

19:19:12 23.04.2008

Pokud v této chvíli neřešíte výstup a jde Vám o zachování pokud možno nejvyšší kvality (z vyšší kvality dolů jít můžete vždycky), pak bude nejspíš rozumnější nastavit adobeRGB, který pak také zapnete jako pracovní ve photoshopu.
S pozdravem
Viktor N.

Citovat příspěvek

 

Praktický příklad nastavení

Autor: Weverka

22:57:59 21.04.2008

Chtěl bych se zeptat, zda jsem alespoň zčásti pochopil, jak pracovat s ICC profily na konkrétním příkladě.

Mám sestavu: fotky z Olympusu E300 snímané do RAWu. Ty převádím resp. vyvolávám do JPG/TIFF v programu Capture One. Dále s nimi pracuji (tedy začínám po opuštění Zoneru) ve Photoshopu CS3. Vše ve WinXP. Výsledkem má být fotka, která se co nejlépe zobrazí na monitoru EIZO S2231W, který dle specifikace umí 92% AdobeRGB. Vytištění fotky nebo její použití někým jiným prozatím neřeším.

Mojí otázkou je, jak nastavit správu barev. Ve WinXP nastavím ve správě barev profil monitoru dodaný výrobcem (o kalibraci sondou prozatím neuvažuji), to snad chápu dobře. V Capture One si ale musím nastavit výstupní prostor, mám zvolit AdobeRGB nebo sRGB? A jak nastavit Photoshop?

Citovat příspěvek

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: