Toon Boom Studio 4.0: 2D vektorový animační editor v nové verzi - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Poptávka práce
Soutěž

Sponzorem soutěže je:

Saal Digital

 

Jaký největší formát fotoknihy v řadě Professional Line ve formátu na šířku lze ve standardní nabídce Saal Digital Fotoservice objednat? Nápověda: Logo sponzora soutěže

V dnešní soutěži hrajeme o:



skenerista, osvitář

Toon Boom Studio 4.0: 2D vektorový animační editor v nové verzi

sw software

27. prosince 2007, 00.00 | V pořadí již čtvrtá stěžejní verze poloprofesionálního editoru 2D vektorových animací přináší několik zajímavých novinek, na které se teď podíváme trochu
podrobněji.

Toon Boom Studio společnosti Toon Boom Animation spadá svým zaměřením a možnostmi mezi poloprofesionální animační nástroje na návrhy, sestavování a tvorbu 2D vektorových animací pro prakticky libovolné účely od klasických ručně kreslených animací přes různé komiksové animační styly až třeba pro různé Flash animace pro web a multimediální prezentace.

Program je za 400 USD k dispozici ve verzích pro Windows a Mac OS X, upgrade z předchozí verze 3.x stojí 100 USD. V prodeji je ještě zjednodušená a výrazně levnější verze Toon Boom Studio Express (100 USD), která se většinou používá pro výukové účely.

Stručné představení programu

Toon Boom Studio 4.0 zdaleka není jen obyčejný animační editor se schopností pracovat s vektorovými objekty, nýbrž komplexní animační balík s integrovaným vektor tracerem na zpracování importovaných bitmapových předloh, možností synchronizace zvuku s animačními políčky respektive s objekty v časové ose a exportem v několika nejpoužívanějších grafických a video formátech včetně Flash animací a QuickTime videa.

Nejvýznačnější charakteristika editoru je zřejmě jako all-in-one nástroj zahrnují jak kreslicí, tak i manipulační a editační funkce, klíčování objektů v časové ose a práci s kamerou v simulovaném 3D prostředí. Vektorové animace mohou v Toon Boom Studiu 4.0 obsahovat jak čistě vektorovou grafiku, tak i texturami vyplněné vektorové objekty. Klasická časová osa je doplněna například funkcí Exposure Sheet, ve kterém můžete kontrolovat animační a multimediální prvky a pracovat s animačními políčky.


Toon Boom Studio 4.0 - prostředí editoru s časovou osou, přehledem barev a nástroji pro klíčování animací


Toon Boom Studio 4.0 - úvodní obrazovka nabízí výběr různých rozlišení a typů animací


Toon Boom Studio 4.0 - Exposure Sheet slouží k práci s jednotlivými snímky animace a mimo jiné především k práci s jednotlivými multimediálními zdroji včetně zvukových záznamů


Toon Boom Studio 4.0 - kontextové menu a vizuální ovládání pohledu kamer

Novinky

První viditelnou změnou je rozšíření pracovní prostředí editoru, ve kterém nově najdeme dokovací palety a plovoucí okna, jejichž pozici si samozřejmě můžete nastavit a uložit v rámci neomezeného množství uživatelských předvoleb. Upravené jsou v programu i nástrojové panely a lišty, které nově umožňují rychlý přístup k jednotlivým funkcím programu prostřednictvím klávesových zkratek (které si též můžete upravit v preferencích programu). Důležitá je i nativní podpora Windows Vista a Windows XP Tablet PC Edition, které jsou defacto přímo jako stvořené k ovládání editoru pomocí aktivního bezdrátového EMR digitizéru či displeje s pasivní dotykovou vrstvou.

Kreslení jednotlivých animačních prvků (postav, statických objektů v pozadí či popředí apod.) a čar lze nyní provést o něco efektivněji s pomocí nových štětců s různě nadefinovanými okraji. K dispozici jsou též nové efekty pro rozpíjení okrajů štětců používané především k tvorbě různých efektů rozostření a záření kolem hran objektů. Deformační a editační funkce Toon Boom Studia 4.0 zahrnují vylepšené nůžky s názorným zobrazením okrajů deformovaného objektu. Objekty lze nově převádět i v barevné podobě z importovaných bitmapových obrázků a fotografií, přičemž barevné plochy s v rámci vektorizace převádějí na textury. Velmi důležitá je v editoru konečně zařazená podpora vrstev souborů Adobe Illustratoru, což přináší výrazně vyšší efektivitu práce.

„Plánovač“ animací přesněji řečeno editační mód Scene Planning nabízí stejně jako vylepšené nůžky automatické zobrazování obrysů objektů, se kterými chcete manipulovat. Podporován je alfakanál u průhledové desky nabízené v rámci tradiční funkce onion skinning, inovovaná je i časová osa.

Při exportu hotových animací můžete nově využít vkládání SWF objektů do HTML kódu respektive export HTML dokumentu společně s Flash animací, ve které lze navíc nastavit její automatické načítání na stránce.


Toon Boom Studio 4.0 - časová osa s vlastnostmi objektů a novými typy kreslicích štětců


Toon Boom Studio 4.0 - přímo v editoru můžete vektorizovat importované bitmapové předlohy, a to nejen černobílé, tak nově i barevné grafické předlohy s texturami


Toon Boom Studio 4.0 - animace z editoru můžete exportovat ve formátech Flash, QuickTime, AVI, DV i jako jednotlivé snímky


Toon Boom Studio 4.0 - exportní funkce s detaily pro export animací ve formátu Flash

Závěr

Toon Boom Studio 4.0 je poměrně vyspělý animační editor, který lze používat na návrhy a tvorbu prakticky všech typů či variant 2D vektorových animací, pro které nabízí relativně vysoký komfort práce, snadné ovládání a především celou řadu šikovných funkcí včetně průhledové desky, Exposure Sheetu a manipulace s kamerou a jejími pohledy v simulovaném 3D prostředí. Máte-li v plánu kombinovanat 2D a 3D animace, nelze Toon Boom Studio 4.0 příliš doporučit, stejně jako u tvorby klasických 3D animací, pro které existuje celá řada příslušně koncipovaných animačních editorů open source Blenderem počínaje až třeba pro profesionální balíky typu 3ds Max či Maya.

Profesionálním uživatelům je určena varianta Toon Boom Digital Pro (cena 3 000 USD) nabízející mimo jiné například celkem rozsáhlou sadu nástrojů pro práci s texturami, práci s nativním 3D kamerou, nejrůznější vizuální efekty (oheň, kouř, stíny aj.) a dokonalejší integraci skenovaných grafických předloh (používaných hlavně jako pozadí scén) s vektorovými objekty. Rozlišení bitmapových scén v Toon Boom Digital Pro přitom může být až 10 000 x 10 000 pixelů s 16-bitovou hloubkou barev, program navíc umožňuje spolupráci v síťovém prostředí.

Zkušební verzi Toon Boom Studia si můžete stáhnout zdarma ve verzích pro Windows i Mac OS X z webových stránek společnosti Toon Boom Animation.


Toon Boom Studio 4.0 - předvolby aplikace obsahují i nastavení klávesových zkratek pro konkrétní účely


Toon Boom Studio 4.0 - předvolby editoru pro nastavení pracovního prostředí


Toon Boom Studio 4.0 - editor umí využívat OpenGL a Direct3D akceleraci prostřednictvím GPU grafické karty

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » VSE  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Vektory  

 » Rubriky  » Webdesign  

 » Rubriky  » Design  

 » Rubriky  » Software  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: