IfraExpo 2007: trendy ve vydávání periodik zblízka - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Poptávka práce
Soutěž

Sponzorem soutěže je:

Saal Digital

 

Jaký největší formát fotoknihy v řadě Professional Line ve formátu na šířku lze ve standardní nabídce Saal Digital Fotoservice objednat? Nápověda: Logo sponzora soutěže

V dnešní soutěži hrajeme o:



skenerista, osvitář

IfraExpo 2007: trendy ve vydávání periodik zblízka

9. října 2007, 00.00 | Letos se poprvé u našich rakouských sousedů ve Vídni koná IfraExpo, tedy nejprestižnější výstavní akce spojená s vydáváním novin, resp. periodik všeobecně. Zajímavých expozic či prezentací je na této akci, trvající od 8. do 11. října, skutečně mnoho, přičemž na své si přijdou rozhodně nejen vydavatelé novin či časopisů, ale v podstatě všichni, kdo se zajímají o moderní publikační trendy. Více se dočtete v naší reportáži.

Výstava IfraExpo pořádaná organizací Ifra je bezesporu po dlouhá léta nejdůležitější přehlídkou dění ve světě publikování periodik, především novin a časopisů, a to co se týká jak vydavatelů, tak i dodavatelů odpovídajícího hardwaru, softwaru a materiálů. Letošní IfraExpo se - ve dnech 8-11. 10. - koná poprvé v historii ve Vídni: pro tuzemské zájemce se takto nabízí značně dostupná možnost, jak shlédnout doslova z první ruky to podstatné, co hýbe světem dnešních periodik. Pro všechny, kdo by se rádi dozvěděli, co je a bude na vídeňské IfraExpo k vidění, jsme připravili reportáž z prvního dne akce.

Základní fakta

Dle tiskových materiálů pořadatelů je letošní IfraExpo co do vystavovatelů rekordní:je jich 365 a to z 33 zemí. Poprvé na IfraExpo vystavuje 99 vystavovatelů, přičemž premiéru v rámci dané výstavy má 96 produktů. Očekává se, že výstava přiláká okolo 10 000 návštěvníků z asi 80 zemí světa.

Akce se koná v prostorách vídeňského výstaviště Reed Messe. Výstavní plocha o rozloze překračující 15 000 čtverečních metrů je rozdělena do dvou pavilonů, v pavilonu A jsou prezentována především softwarová řešení, v pavilonu B pak řešení hardwarová (i když zejména velcí výrobci, nacházející se v pavilonu B, poskytují mnohdy komplexní řešení obou typů). Dříve, nežli se podíváme, co nás konkrétně z prezentovaných produktů a technologií zaujalo, dovolíme si přiblížit celkový pohled na současné trendy ve vydávání periodik odvoditelný z toho, co IfraExpo 2007 prezentuje.

ifra07-1f.jpg

Trendy

Pokud se podíváme na IfraExpo jako výstavu vypovídající primárně o trendech ve vydávání tištěných novin, můžeme především konstatovat, že se přístup k workflow a tiskové technologie i volba papíru orientují stále více na co nejatraktivnější provedení tiskoviny. Barevné provedení je nepsanou normou (až natolik, že černobílá tiskovina bude možná časem opět v módě jako něco avantgardního), celkovým pojetím se pak noviny stávají více či méně vědomými konkurenty magazínů. Ekonomičnost a produktivita už nejsou jedinými požadavky, důraz je kladen rovněž na kvalitu a flexibilitu. Stále výraznější je podíl pokročilých softwarových nástrojů ve všech fázích workflow, kromě "klasiky", tj. redakčních systémů, se stále více prosazují například systémy správy obsahu, systémy pro online inzerci či řešení pro lokální nebo vzdálený hard- a softproofing.

To, co pak hýbe vydáváním periodik zásadně, je World Wide Web, a to nikoli coby konkurent či trpěný doplněk tištěné publikace, ale stále více jako zcela svébytný kanál, na který periodika ve své publikační strategii myslí. Mimo samotného publikování jsou přitom weby příležitostí, jak postavit na novou úroveň vztahy se čtenáři. Pěkné příklady konkrétních projektů přineslo letošní vyhlášení soutěže "Ifra XMA Cross Media Awards". A k vidění byla řešení, která se na budování čtenářských komunit přímo zaměřují, stále většímu zájmu se ve vydavatelstvích těší systémy pro CRM (Customer Relationship Management). Ještě jiným trendem je pak snaha podchytit skutečně všechny publikační kanály, které se dnes nabízí, mimo prostředků pro tvorbu klasických WWW prezentací je čím dál tím rozmanitější nabídka řešení pro publikování na mobilních telefonech, stále více v kurzu je syndikované zpravodajství (RSS) či podcasting.

Doprovodný program

Trendy a strategie současného publikování periodik pomáhá odhalit rovněž doprovodný program výstavy. Tvoří jej zejména prezentace "Newspapers Today - Focus Sessions" na tak lákavá témata jako jsou cross-media publishing, reklama a marketing nebo distribuce a prodej, namísto nicneříkající teorie jsou přitom prezentovány případové studie, praktická doporučení apod. Tyto přednášky jsou ovšem zpoplatněny zvlášť (350 euro bez DPH, nicméně v ceně je zahrnuto vstupné). Zdarma je expozice "Solution Park" (stánek A220), ve které se střídají zástupci různých společností s prezentací technologií, přístupů a případových studií, které považují za trendové či inovativní. V úterý se také koná (od 12:00 do 14:00) bezplatná prezentace standardu pro výměnu inzerce AdsML.

Softwarové novinky

Zřejmě nejdůležitější softwarovou novinkou celé letošní IfraExpo bylo pondělní představení redakčního systému Quark Publishing System (QPS) 7. Společnost Quark nabízí v nové verzi tohoto více jak 16 let existujícího vydavatelského řešení například kompletně přepracovaný engine, podporu otevřené architektury a otevřených standardů či nasazení QuarkXPressu a QuarkCopyDesk 7 Zajímavá byla na tiskové konferenci představující QPS prezentace zástupce nadnárodní vydavatelské společnosti Metro International (jejíž deník vychází i u nás), která ukázala, jak, a s jakými benefity Metro QPS 7 nasadilo do svého vydavatelského workflow. Kromě QPS pak Quark na IfraExpo prezentuje jak své další produkty (XPress, Server aj.), tak i řešení partnerských společností.

ifra07-3f.jpg

Na IfraExpo samozřejmě nechybí ani Adobe. V pravidelných prezentacích se její zástupci snaží v rámci "Adobe Theatre" představit především technologie atraktivní pro vydavatelský sektor, tedy například XML, skriptování, Web 2.0, PDF Printing Engine či InDesign Server. Opět pak lze najít řadu známých i méně známých řešení třetích výrobců, opírající se o produkty Adobe (a často v jiné modifikaci rovněž o QuarkXPress). Zaujalo nás takto stále výraznější zastoupení InDesign Serveru (tj. InDesignu určeného k nasazení prostřednictvím serveru v lokální síti či na Internetu) v těchto řešeních, a to nejen v případě editorských systémů (např. SoftCare K4), ale též třeba produktů pro Web2Print (např. NSS Vit2Print) či online proofing (např. Frontlab Proofing).

ifra07-2f.jpg

U již zmíněných redakčních systémů se novinkami může pochlubit zejména společnost WoodWing Software. Inovovala totiž svůj redakční systém Smart Connection Enterprise a nabídla také nové řešení Smart Newspapers. Dále si lze na IfraExpo odzkoušet obdobná řešení, jako je třeba SoftCare K4 a K2. Jinak samozřejmě na výstavě nechybí ani giganti, resp. "veteráni" v dané třídě produktů, tj. například společnosti Atex či CCI. Jejich systémy představují to nejkomplexnější, ale také obvykle to nejdražší a (co do implementace) nejnáročnější, co je v dané oblasti k mání. Vzhledem k nepatrnému či dokonce nulovému zastoupení většiny těchto řešení v našich končinách může být návštěva IfraExpo zajímavá už jen pro možnost si dané produkty vyzkoušet v praxi.

Kromě přehlídky globálně zavedených hráčů přináší IfraExpo - vzhledem k místu svého konání - také poměrně reprezentativní přehled "lokálních řešení", tj. produktů rakouských, či též třeba německých nebo švýcarských firem, které nejsou v našich končinách zase až tak známy, i když mají rozhodně co nabídnout. V nabídce takto opět nalezneme pestrou škálu produktů spojených zejména s redakcí publikace, správou obsahu, multimediálním publikováním či zadáváním inzerce.

Bezesporu zajímavou novinkou z hlediska trendů je ohlášení podpory formátu Microsoft XPS ve workflow řešeních (Solvero, Asura) společnosti OneVision. Možné jsou takto jak převod XPS dokumentů do jiných formátů podporovaných danými řešeními (PDF, PostScript, EPS) s následným standardním zpracováním vytvořených souborů, tak i opačná konverze do XPS. OneVision vidí využití dané podpory zejména v případě přijímání inzerce či tiskových zakázek vytvořených s pomocí odpovídajících funkcí Windows Vista či Microsoft Office 2007.

Za shlédnutí stojí předběžné verze nové podoby serverových řešení pro publikační průmysl UB+ od společnosti Helios Software. Od časů jednoduchých (co do principu) OPI serverů dozrály produkty Heliosu do podoby skutečně univerzálních prostředků, použitelných nejen k záměnám obrázků, ale též hromadným úpravám grafiky, výměně dat publikací s klienty či okolním světem, normalizaci souborů určených k tisku aj. Z jiného soudku jsou řešení společnosti Fotoware, určené zejména pro zpracování fotografií a dalších digitálních zdrojů ve vydavatelských workflow, prezentovanou novinkou je především SmartColor, nástroj pro automatické vyladění kontrastu a barev snímku.

Přehlédnut by rozhodně neměl být ani stánek Crossroads. Pod daným označením lze nalézt řešení pro automatizaci pre-pressového workflow společnosti Gradual Software SWITCH a spolu s ním expozice výrobců jako jsou Callas Software, Quite Software či Elpical. SWITCH dovoluje tato řešení zapojit do jim kontrolovaných workflow. Pro ty, kdo by naopak chtěli workflow řešení od jediného výrobce použitelné pokud možno ke všemu, se na IfraExpo v případě PDF workflow prezentuje například společnost ACCHSH se svým PuzzleFlow.

ifra07-4f.jpg

Hardware

Vzhledem k zaměření našeho serveru se jen ve stručnosti budeme věnovat expozicím v pavilonu B, zasvěceným hardwaru a materiálům. Prim zde mají co do velikosti i šíře nabídky zejména velcí hráči: vidět jsou takto například KBA, Fujifilm, Kodak či Océ, v nabídce těchto společností lze najít obvykle sadu řešení vyladěných pro určité vydavatelské požadavky. Hojné zastoupení mají nicméně i malí či méně známí výrobci různých zařízení, především CtP, náhledových systémů, dokončovacích řešení apod., nalézt lze rovněž expozice dodavatelů papíru či jiného materiálu. Bližší informace poskytne odpovídající katalog na webu výstavy.

Závěrem

IfraExpo 2007 Vídeň bude probíhat až do čtvrtka. Co do dopravy se jedná o určitě hodně dosažitelnou akci, vstupné 65 euro (bez DPH) na den (ve čtvrtek pouze 30 euro) nicméně přece jen může být pro leckoho (spolu s cestovními a případnými ubytovacími náklady) poměrně vysoké. Máte-li nicméně zájem vidět na jednom místě skutečně reprezentativní přehlídku trendů a technologií spojených s publikováním periodik, bude pro vás návštěva IfraExpo 2007 rozhodně tou správnou volbou.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » VSE  

 » Rubriky  » CTP - instalace  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Sazba  

 » Rubriky  » Polygrafie  

 » Rubriky  » PDF - Adobe Acrobat  

 » Rubriky  » Reportáže  

 » Rubriky  » Design  

 » Rubriky  » Software  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: