Photoshop CS3 Extended: k čemu je dobrý? - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Poptávka práce
Soutěž

Sponzorem soutěže je:

Saal Digital

 

Jaký největší formát fotoknihy v řadě Professional Line ve formátu na šířku lze ve standardní nabídce Saal Digital Fotoservice objednat? Nápověda: Logo sponzora soutěže

V dnešní soutěži hrajeme o:



fotograf

Photoshop CS3 Extended: k čemu je dobrý?

29. května 2007, 00.00 | Zcela nové možnosti práce s 3D objekty, rozšířené schopnosti úprav videa či tvorby animací, prostředky pro analýzu obrázků a také nástroje pro práci s medicínskými nebo vědeckými snímky. Takováto vylepšení přináší oproti své standardní podobě Extended verze Photoshopu CS3. Podrobněji přibližujeme její nástavbové funkce v našem článku.

Jednou z nejdůležitějších novinek, kterou s sebou přinesla nová generace publikačních a designérských nástrojů společnosti Adobe, nabídnutá v podobě Creative Suite 3, je Photoshop Extended. Jedná se o rozšířenou verzi editoru bitmap a digitálních fotografií Photoshop, který asi nemusíme příliš představovat (blíže jsme se funkcím standardní verze Photoshopu CS3, kterými disponuje i dále popisovaná Extended podoba, zabývali v samostatném seriálu). Extended podoba přináší řadu rozšíření směřujících do oblasti zpracování videa a animací, medicínské či technické grafiky a také 3D modelování. Zajímavá je přitom skutečnost, že standardní verze Photoshopu je nabízena pouze v Creative Suite 3 Design Standard, ve všech ostatních balících nové Suite je poskytována právě Extended podoba. V tomto našem článku bychom se rádi na nástavbové funkce Photoshopu CS3 Extended rádi podívali podrobněji.

Zpracování 3D obsahu

Photoshop CS3 Extended umí velmi dobře zpracovat 3D obsah: v seznamu podporovaných formátů nalezneme OBJ, 3DS, U3D (podporovaný Acrobatem 3D), KMZ (Google Earth) či COLLADA (XML formát určený zejména pro počítačové hry). Rozsah (a tedy možné využití – technickou grafikou počínaje a online geografií konče) je zde úctyhodný, každopádně ale v seznamu podporovaných formátů chybí DWG, používaný jako základní standard pro výměnu CAD modelů.

pspcs3ext-1f.jpg

Editace 3D modelu

Po načtení (obvyklým příkazem pro otevření souboru) se 3D objekt načte do samostatné vrstvy, následně jej lze v dokumentu kombinovat s obsahem normálních 2D vrstev. 3D objekt (pouze jako celek, k jeho případným částem přístup ve Photoshopu není) je pak možno ve Photoshopu zmenšovat/zvětšovat, rotovat, přemisťovat apod. obdobným způsobem jako v 3D aplikacích, možné je rovněž třeba i vytváření řezů. Pro manipulaci s pohledem na model lze použít Camera Tool (mění se pohled na model) a Object Tool (manipuluje se se samotným objektem), kontrolovat je rovněž možno nasvícení či rendering objektu. Případně lze i přehrávat animace obsažené v objektu.

Pokud 3D objekt obsahuje textury, Photoshop je zachová. Následně je možné tyto textury editovat coby vrstvy, použít lze přitom všechny obvyklé 2D nástroje Photoshopu. Editovaná textura se zachová i při zpětném uložení do 3D formátu.

V souvislosti se zpracováním 3D je pak vhodné ještě zmínit rozšíření nástroje Vanishing Point (Úběžný bod), uvedeného v Photoshopu CS2 pro práci s 3D rovinami v 2D obrázcích, resp. perspektivou. Jak jsme již informovali, i standardní verze Photoshopu CS3 zde přináší oproti minulé podobě daného nástroje změnu v tom, že dovoluje použít daný nástroj pro vícero rovin pod různými úhly (v CS2 lze aplikovat pouze úhel 90 stupňů), to se může hodit například při výrobě obalů apod. Ve Photoshopu Extended lze navíc výsledný obrázek vytvořený daným nástrojem uložit do 3D souboru – druhá možnost tedy vlastně činí z Photoshopu (značně omezený) nástroj pro tvorbu 3D modelů.

Photoshop CS3 Extended se danými funkcemi určitě nestává nějakou náhradou specializovaného 3D programu. Jinak se ale dané funkce mohou hodit v mnoha případech, v publikování například, pokud je třeba 3D objekt začlenit do obrázku a zde s ním dále manipulovat – třeba když vyrábíme obal k počítačové hře, plakát s budovou či sochou apod. 3D modeláři zase na druhou stranu ocení možnosti exkluzivní úpravy vzhledu textur nástroji Photoshopu. Významná je pak vazba na U3D formát, tedy Acrobat 3D, který dovoluje s daným formátem pracovat v rámci PDF, kdy výměna 3D modelů, resp. jejich prohlížení, komentování aj., je možná i s použitím bezplatného Adobe Readeru.

Video a animace

Extended Photoshop významně rozšiřuje možnosti editace obsahu video souborů (ve formátech podporovaných technologií QuickTime – mj. tedy formáty MOV, AVI a MPEG – jejíž runtime musí být na daném počítači instalován). Videa lze do Photoshopu snadno načítat (standardním způsobem přes příkaz File-Open), rychlost načítání je dle našich zkušeností velmi uspokojivá, totéž platí o případném přehrávání videa v prostředí Photoshopu.

Následně lze jednotlivé rámce videa zobrazovat a zpracovávat s pomocí palety Animation (může fungovat v módech Timeline či Frames). K dispozici jsou takto různé možnosti: Na vybrané rámce lze aplikovat vrstvy úprav, možná je rovněž editace jednotlivých rámců coby samostatných obrázků s pomocí nástrojů Photoshopu (kresba, text, klonování aj.). Nástroj Duplicate Frame dovoluje přenášet obrázek z vrstvy určitého rámce mezi vícero rámci, to může ušetřit hodně času například při aplikaci motivu, jenž se postupně na jednotlivých rámcích mění.

pspcs3ext-2f.jpg

Zpracování videa

Paleta Animations rovněž dovoluje vytvářet animace z vrstev původně statického dokumentu. Dále je možný import série obrázků do tzv. zásobníku obrázků (image stack). Každý obrázek v tomto zásobníku má svou vlastní vrstvu, u které lze upravit dobu trvání jejího zobrazení, následně je možno výslednou animaci uložit jako film. Vytvořená videa a animace lze ukládat do různých formátů, podporovaných QuickTime. Dokumenty Photoshopu s video vrstvami je možno načítat a dále zpracovávat v Premiere či After Effects.

pspcs3ext-3f.jpg

Videa či animace lze ukládat v různých formátech

Měřící nástroje a analýza obrázku

Novinkou je ve Photoshopu Extended nástroj Record Measurements, dovolující (vedle stávajícího nástroje Ruler) proměřovat dimenze v obrázku. Uživatel takto může použít vlastní měřítko (na základě znalosti rozměru určité části daného objektu na obrázku). Měřit lze nejen vzdálenosti, ale rovněž oblasti, poloměry apod.

Toto lze využít například u fotografií budov, při práci s obaly apod., vhod zde přijde i nasazení zmíněného nástroje Vanishing Point (určení rovin v obrázku a jejich následné proměření). Naměřené hodnoty lze zobrazit v dokumentu a také uložit do protokolu funkce Measurement Log, jež dovoluje naměřené hodnoty schraňovat pro vícero obrázků, protokoly dané funkce lze exportovat do tabulkového procesoru či databáze. Dalším analytickým nástrojem je Count Tool. S jeho pomocí je možno spočítat objekty určitého typu v obrázku: hodí se zejména při analýzách vědeckých snímků.

pspcs3ext-4f.jpg

Nástroje pro analýzu obrázku

Medicínská a vědecká grafika

Photoshop CS3 Extended umí importovat a exportovat soubory ve formátu DICOM používaném v medicíně (například pro snímky z ultrazvuku apod.), což jsou vlastně série bitmapových obrázků, doplněné o různá metadata (údaje o pacientovi, datu pořízení snímku apod.). V prostředí Photoshopu lze pak obsah těchto snímků prohlížet, editovat, analyzovat a též třeba převádět do podoby animací či videa například pro prezentace.

V dané verzi Photoshopu je rovněž podporována možnost zpracovávat data ve formátu programu MATLAB, který je používán ve vědě či školství pro výpočty, vizualizaci a analýzu dat apod. Díky dané podpoře lze Photoshop využít k úpravě výsledků vytvořených MATLABEM, možný je i zpětný přenos obrázků z Photoshopu do MATLABu pro jejich analýzu v daném programu.

Závěrem

Photoshop CS3 Extended představuje poměrně ambiciózní (a zřejmě i zdařilý) pokus Adobe najít pro svůj klíčový produkt nové oblasti nasazení. Značný potenciál mají mnohé z nových funkcí i v oblasti publikování, i když jejich nasazení bude takto na většině pracovišť spíše jen občasné. Mimo nákupu v rámci jednotlivých podob CS3 balíků (kde takto uživatel získá popsané nástavbové funkce v podstatě jako jakýsi bonus) je možná i koupě samostatné aplikace, orientační cena je zde cca 32 000 Kč bez DPH.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » VSE  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Webdesign  

 » Rubriky  » Digitální fotografie  

 » Rubriky  » Digitální video  

 » Rubriky  » Photoshop  

 » Rubriky  » Software  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: