Adobe MAX 2007 Europe: technologie a nástroje Adobe blízké i vzdálené - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

Saal Digital

 

Jaký největší formát fotoknihy v řadě Professional Line ve formátu na šířku lze ve standardní nabídce Saal Digital Fotoservice objednat? Nápověda: Logo sponzora soutěže

V dnešní soutěži hrajeme o:



fotograf

Adobe MAX 2007 Europe: technologie a nástroje Adobe blízké i vzdálené

26. října 2007, 00.00 | Vývojářská konference Adobe MAX 2007 Europe, jež proběhla minulý týden v Barceloně, představila vedle klíčových technologií a produktů Adobe také takové, které se v laboratořích daného výrobce teprve připravují. Spojeny jsou zejména s online publikováním a skupinovou spoluprací. Co přinesou projekty s kódovými označeními Thermo, Pacifica, CoCoMo, Share či Buzzword? A lze něco vyvodit z toho, že Adobe na MAX prezentovala i nedávno uvedenou technologii pro content-aware image resizing?

Vývojářská konference Adobe MAX 2007 Europe poskytla mimo vzdělávacího programu také prezentaci aktuálních i připravovaných technologií a produktů společnosti Adobe. O těch nejzásadnějších, spojených především s platformou Flash, jsme již blíže psali v našem zpravodajství z akce. Mimo nich byly nicméně prezentovány i takové, které jsou teprve ve stádiu zrodu či rané adaptace. Pojďme se nyní podívat, o jaké se jedná a co mohou výhledově přinést.

Thermo: design jako programování

Zcela oprávněně zaslouží mnoho pozornosti připravovaná aplikace s kódovým názvem Thermo. Jedná se totiž o prostředek, který by měl dovolit i uživatelům neznalým programování či webdesignu tvorbu rich internetových aplikací z připraveného designu. Návrh aplikace takto v Thermo vychází z designu rozhraní, navrženého například v Photoshopu, Illustratoru či Fireworks, či též s pomocí zabudovaných grafických nástrojů Thermo. Tento "skin" doplní uživatel o odpovídající interaktivní prvky prostým určení příslušných oblastí a nastavením požadovaných parametrů - používat lze takto například tlačítka, textová pole, seznamy, odkazy a mnoho dalšího. Na pozadí se pak vygeneruje odpovídající kód použitelný ihned na Webu. Takto vytvořené aplikace jsou Flex aplikacemi, které lze nahrát do Flex Builderu a zde případně dále upravit: nabízí se tedy velmi snadná cesta kooperace mezi designérem a vývojářem. První betaverze Thermo by se měla objevit někdy v příštím roce, dá se pak předpokládat, že vývoj do značné míry urychlí nastupující konkurent Flashe z dílny Microsoftu, tedy technologie Silverlight a s ní spojené produkty.

adobemax2-1f.jpg

Prostředí Thermo

Scene7: image server ve velkém stylu

Poměrně v tichosti zakoupila společnost Adobe v květnu tohoto roku společnost Scene7. Jedná se o poskytovatelku služeb jí samotnou označovaných jako "real-time media delivery". Pod daným označením se skrývá technologie pro serverové generování různých podob obrázku, použitých ve webových aplikacích. Jde tedy o řešení typu image server, které rozhodně není ojedinělé. Aktuální reálné implementace vytvořené Scene7, používané dnes například v online shopech s oděvy či nábytkem, jsou nicméně značně působivé. Vskutku bleskurychle (resp. v reálném čase) lze v těchto aplikacích zvětšovat obrázky až na úroveň jednotlivých pixelů, rotovat je, obarvovat jejich části, doplňovat textem či je i jinak upravovat a personalizovat atp. V možnostech Scene7 technologií je i tvorba personalizovaných grafik určených pro tištěné či elektronické mailingové kampaně, nebo též rychlý převod původně tištěných materiálů do online podoby (určeno zejména pro katalogy).

adobemax2-2f.jpg

Pěknou ukázkou možností technologií Scene7 je eShop na serveru Landsend.com

Adobe hodlá i nadále provozovat stávající služby poskytované Scene7 různým subjektům a dále tyto služby rozšiřovat (mimo jiné i o návaznost na AIR aplikace). Možná že se takto v bližší či vzdálenější budoucnosti dočkáme uživatelských řešení ve stylu http://www.grafika.cz/art/photoshop/pspexpress.html [Photoshop Express], které bude postaveno právě na technologiích Scene7.

Pacifica, CoCoMo, Share, Buzzword: skupinová spolupráce ve webových aplikacích

Velmi pestrá by se měla již záhy stát nabídka Adobe spojená se skupinovou spoluprací. Připomeňme přitom, že dosud zde Adobe poskytuje zejména prostředky pro spolupráci nad PDF dokumenty integrované do Acrobatu a Readeru. S Acrobatem 8 pak přišlo řešení Acrobat Connect, které má nicméně s Acrobatem společný jen název: jedná se o následníka produktu Macromedia Breeze, založeného na platformě Flash, nabízejícího videokonference, výměnu textových zpráv, sdílení pracovních ploch počítačů, provoz konferenčních místností apod.

Nyní chce Adobe k daným řešením přidat některá další. Především jde o technologii pro internetovou telefonii a textový messaging, která je vyvíjena v rámci projektu s kódovým označením Pacifica. Jedná se o službu určenou k integraci do Flash, Flex a AIR aplikací. S private beta testováním Pacificy by se mělo začít v nejbližší době, více dostupná by měla být daná technologie v příštím roce.

CoCoMo je framework nové generace určený pro Adobe Connect, který by měl dovolit vývojářům integrovat funkce Connect do vlastních aplikací přes Flex. Dá se předpokládat, že další verze Adobe Connect bude postavena na CoCoMo, přesnější datum uvedení nicméně zatím není známo.

Obě technologie evidentně míří do enterprise oblasti (i když je samozřejmě možné jejich nasazení na publikačních pracovištích). Zde dnes v případě skupinové spolupráce kralují výrobci jako Microsoft či IBM, jejich systémy nicméně primárně využívají desktopových klientských aplikací. Přístup Adobe je zde tedy jiný, když se opírá v případě klientské komponenty o webové - RIA - aplikace a nevyžaduje obvykle ani instalace vlastních serverových komponent. To dává Adobe slušné šance oslovit příslušný segment trhu.

Jinými projekty, které jsou více zajímavé i pro publikační pracoviště, jsou Share a Buzzword. Oba jsme nedávno blíže představili v samostatném článku, a tak se na tomto místě spokojíme s jejich stručným popisem. Projekt Share - jenž je v současnosti k dispozici v betaverzi - nabízí uživatelům možnost sdílení a vystavení dokumentů. Zajímavá je v něm zejména možnost prohlížení dokumentů přímo v prostředí webového broweru, odpovídající prohlížeč (a ostatně celé rozhraní Share) zde staví na Flashi. Pro prohlížení musí být dokument převeden do odpovídajícího interního formátu, v současnosti se daná možnost nabízí pouze pro PDF, Adobe slibuje postupně podporovat další formáty (kancelářské aplikace z Microsoft Office či OpenOffice.org aj.). Dokument ze Share lze včetně jeho prohlížeče zpřístupnit na webových stránkách vložením odpovídajícího kódu do stránky. V současnosti poskytuje Adobe uživatelům služby (nutná je bezplatná registrace) úložný prostor o kapacitě 1 GB.

sharebuzz2f.jpg

Buzzword je online textový procesor, nabízející nejen kvalitní WYSIWYG tvorbu layoutu složeného z textu, obrázků či tabulek, ale rovněž – a to je v dané souvislosti zásadní – skupinovou spolupráci nad dokumenty. Za nedostatek lze v případě Buzzword označit stávající absenci podpory jiných jazyků než je angličtina. Původně je Buzzword výtvorem společnosti Virtual Ubiquity, kterou Adobe nedávno zakoupila.

sharebuzz3f.jpg

Content-Aware Image Resizing: kouzlení s bitmapovou grafikou

S velkým ohlasem se na Sneak Peeks Adobe MAX (jedná se o prezentaci technologií a nástrojů Adobe, které nakonec nemusí být vůbec uvedeny do praxe) setkalo představení technologie pro content-aware image resizing, čili chytrou změnu velikosti obrázku. Připomeňme, že se jedná o výtvor dvou izraelských vědců, Shaie Avidana a Ariela Shamira, který dovoluje změnit velikost bitmapového obrázku se zachováním jeho důležitých částí v původních proporcích. Možné je přitom určení toho, jak má obrázek vypadat při změnách velikosti pro určitá typická rozlišení, což usnadní jeho publikování na různých typech zařízení. S využitím dané technologie lze rovněž při změně velikosti obrázku odstranit určenou část obrázku či naopak do obrázku určitý motiv přidat – to vše velmi snadným způsobem, bez používání dosavadních složitých postupů typu maskování či manipulací s vrstvami. Blíže jsme se dané technologií a jejím možným dopadům na oblast publikačního průmyslu nedávno věnovali v samostatném článku.

seam4f.jpg

Ukázka retuše s využitím content-aware image resizing

Content-Aware Image Resizing je technologií jako stvořenou pro zabudování do Photoshopu či dalších produktů Adobe. Nicméně i tak byla překvapivá blesková reakce Adobe, která záhy po oficiálním představení dané technologie zaměstnala jednoho z jejich tvůrců, Shaie Avidana. Prezentace na MAX se nicméně bez Avidana obešla a představeny byly pouze nástroje a ukázky známé z dřívějška, tedy nic, na čem by již měla podíl samotná Adobe. Nicméně za signifikantní považujeme fakt, že se vůbec daná technologie tak záhy objevila v rámci prestižní prezentace Adobe, tudíž se zdá, že s ní daný výrobce seriózně počítá.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » VSE  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Webdesign  

 » Rubriky  » Polygrafie  

 » Rubriky  » Photoshop  

 » Rubriky  » Software  

 

 

 

Poptávka bazar

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: