Adobe MAX 2007 Europe: budoucnost publikování podle Adobe - Grafika.cz - vše o počítačové grafice

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Nabídka práce
Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Kde se koná výstava fotografií Luďka Vojtěchovského?

V dnešní soutěži hrajeme o:



fotograf

Adobe MAX 2007 Europe: budoucnost publikování podle Adobe

17. října 2007, 00.00 | Flash, Flex, AIR, ColdFusion, PDF, Creative Suite: tyto i mnohé další názvy publikačních technologií a nástrojů společnosti Adobe zazněly a zazní od pondělka do čtvrtka ve španělské Barceloně nesčetněkrát. Koná se zde totiž - poprvé na evropské půdě - setkání vývojářů webových aplikací, designérů a dalších uživatelů Adobe technologií. Akce jsme se zúčastnili i my, abychom vám z ní tímto mohli přinést exkluzivní zpravodajství. Jak vypadá současná strategie Adobe pro publikační průmysl?

Společnost Adobe je dnes bezesporu nejdůležitějším poskytovatelem softwarových publikačních technologií. Záběr tohoto výrobce se přitom v posledních letech - přesněji řečeno po akvizici společnosti Macromedia - výrazně rozšířil od designu a pre-pressu směrem k elektronickým médiím. O různorodosti tohoto záběru a hlavně o tom, jak vypadá nejbližší budoucnost publikování pod taktovkou Adobe se lze v těchto dnech nejvíce dozvědět na vývojářském summitu Adobe MAX 2007 Europe, jež se 15-18. 10. koná ve španělské Barceloně (v kongresové hale CCIB). Akce se účastníme i my a tímto vám přinášíme první exkluzivní zpravodajství přímo z místa dění.

adobemax1-1f.jpg

Vstupní hala Adobe Max 2007 Europe před zahájením akce

Adobe MAX v kostce

Setkávání s vývojáři webových, resp. online aplikací má za sebou několikaletou tradici, vycházející z dřívějších obdobných akcí pořádaných ještě společností Macromedia. MAX 2007 Europe je nicméně prvním takovýmto setkáním na evropské půdě (akci předcházel MAX North America a následovat bude ještě MAX Japan). Jádro akce spočívá ve více jak 200 seminářích a přenáškách, určených pro vývojářskou a uživatelskou komunitu spojenou s Adobe technologiemi a produkty. Klíčovou technologií probíranou v mnoha podobách a souvislostech je zde Flash, dále se program zaměřuje především na nové technologie Adobe pro danou oblast, tedy AIR a Flex, které mají opět svůj základ ve Flashi. Na své si nicméně na akci přijdou i ti, kdo se zabývají enterprise nasazením technologií Adobe, tedy zejména PDF formulářů, a též prostředky, které Adobe nabízí pro skupinovou spolupráci (Acrobat, připravované online služby, včetně nedávné akvizice Adobe Buzzword aj.). A opomenuta není ani designérská komunita, i pro ni zde jsou semináře různé úrovně pokročilosti, přibližující například nové vlastnosti aplikací Creative Suite 3 či poskytující vhled do různých specializovaných témat, například přípravy digitálního obsahu pro různá publikační média. Z nabízených témat si každý účastník může samozřejmě sestavit odpovídající individuální program.

adobemax1-2f.jpg

Na nedostatečnou účast si MAX Europe rozhodně stěžovat nemůže

Atraktivitě obsahu odpovídá (i přes ne úplně nízký účastnický poplatek v rozmezí 680-1 200 euro bez DPH podle typu vstupu a času uhrazení) hojná účast. Podle našich informací je účastníku více jak 1 200, kapacita je takto vyprodána. Výuku a ostatní program akce zajišťuje přes 100 zaměstnanců Adobe spolu s externími přednášejícími či technickým personálem. Akce má několik partnerů, generálními jsou Nokia a Intel.

Zaměření akce na vývojáře a designéry odpovídá její uvolněná atmosféra. Na formální oděv si zde nikdo nepotrpí a taktéž si lze povšimnout, že věkový průměr účastníků je zřejmě nižší nežli v případě jiných akcí spojených s publikačním průmyslem.

Zdůraznit je přitom třeba, že MAX je vynikající možností, jak v osobních jednáních rozšířit své znalosti či se naopak o ně s druhými podělit: Komunitní charakter akce je Adobe výrazně podporován (mimo jiné uspořádáním uvítací recepce a Event Party či diskusemi po ukončení každého sezení) a její zaměstnanci jsou v mezích svých možností ochotni zodpovídat dotazy kdykoli a komukoli z účastníků. Kuloárové diskuse jsou zde k vidění takřka neustále a pokračují i večer mimo prostory CCIB.

adobemax1-4f.jpg

Jedna z výukových session Adobe MAX - Jason Levine představuje Puppet Pin tool z Adobe After Effects CS3

Keynote aneb budoucnost publikování podle Adobe

Mimo výukového programu proběhlo na akci několik prezentací pro všechny účastníky MAX, ve kterých Adobe nastínila svou nejnovější výrobní strategii. Vhled do ni poskytla především úvodní Keynote, na které vystoupili president Adobe Shantanu Narayen, Chief Software Architect Kevin Lynch či zaměstnanci Adobe zodpovídající za vývoj či "evangelizaci" různých Adobe produktů (mj. Ben Forta, Greg Lewis či Ted Patrick).

Z Keynote především jasně vyplynulo současné silné zaměření Adobe na tvorbu elektronického, interaktivního, multimediálního a personalizovaného obsahu. Ústřední technologií pro kódování a distribuci tohoto obsahu je přitom Flash a od něj se odvíjející technologie AIR a Flex. U Flashe bylo připomenuto nedávné uvedení betaverze Flash Playeru 9 "Moviestar" s podporou videokodeku H.264. Tento dává tvůrcům a uživatelům online aplikací zcela nové možnosti jak publikovat video. Na podporu videa přitom myslí i další nové nástroje Adobe, zejména - rovněž nedávno představený - Adobe Media Player (jedná se o aplikaci postavenou na AIR) či Premiere Express, prostředek pro online úpravy videa a jeho doplnění o další obsah (obrázky, přechody aj.) používaný například společností MTV na jejich webových stránkách.

Velký důraz chce Adobe položit na vývoj obsahu pro mobilní telefony: zde je ústřední technologií Flash Lite 3. Adobe přitom navázala ohledně podpory dané platformy partnerství se společnostmi Nokia a NTT DoCoMo. Zatímco v tuto chvíli je na světě přes 300 milionů mobilních zařízení podporujících Flash, mělo by jich v roce 2010 být podle odhadů Adobe přes jednu miliardu.

Po kratším představení serverového řešení pro dynamické webové aplikace ColdFusion 8 (ukázáno bylo jeho použití v kombinaci s Dreamweaverem CS3) a vylepšení ve Flex 3 přišlo na řadu to hlavní: podrobnější demonstrování konkrétních AIR aplikací. Připomeňme na tomto místě, že AIR dovoluje vytvářet aplikace postavené na Flashi a také třeba HTML či PDF, které mohou být používány offline, mimo prostředí webového prohlížeče, coby desktopové nástroje. Dlužno říci, že prezentace reálného nasazení AIR byla skutečně působivá, představeno bylo použití například v rámci služeb eBay, Anthropologie.com, Nick.com či AOL Music (bližší seznámení s těmito i dalšími ukázkami nasazení AIR poskytuje server Adobe Labs).

Keynote zakončila ukázka několika málo nových vlastností připravovaného Flash Playeru 10 s kódovým označením Astro. Demonstrovány byly pokročilé možnosti práce s textem, včetně automatického přeformátování podle šíře okna, vícesloupcového layoutu, obtékání obrázků či podpory různých jazykových specifik. Nový Player nabídne rovněž 3D efekty a možnost použití pokročilých grafických filtrů, efektů a prolínacích módů, založených na novém jazyce pro grafické aplikace z dílny Adobe s kódovým názvem "Hydra".

adobemax1-3f.jpg

Shantanu Narayen, president a chief operating officer Adobe na Keynote

Závěrem

Adobe v poslední době vykročila skutečně výrazným způsobem směrem k tvorbě a publikování online obsahu nové generace. Její strategii se není co divit - fenomény jako je mobilní telefonie, všeobecně dostupný širokopásmový Internet, různá uživatelská zařízení s internetovým připojením či digitální televize znamenají nástup nové platformy pro prezentaci informací. Velkou výhodu Adobe je přitom dominantní pozice na poli nástrojů pro elektronický design na straně jedné a silná vývojářská platforma, opírající se o Flash a s ním spojené technologie a nástroje (z nichž mnohé mají počátek již u Macromedia), na straně druhé.

Není pak bez zajímavosti, že publikování v podání Adobe znamená stále více generování aplikačního kódu - nástroje jako je Flash Professional či Dreamweaver a ještě více třeba připravovaná aplikace Thermo (ke které se v nejbližší době vrátíme) dovolují přitom tvorbu aplikace i tomu, kdo nemá s programováním žádné zkušenosti. Stačí pouze vytvořit design, určit jeho vlastnosti a potřebný kód se již generuje automaticky: je to jednoduché, elegantní, svým způsobem ohromující, ale v různých ohledech také teprve v začátcích.

Budoucnost bude samozřejmě determinována i působením konkurence, kterou v daném případě představuje zejména Microsoft se svou technologií Silverlight. Pro Adobe je nicméně takovýto konkurenční tlak spíše nežli ohrožením výzvou k vývoji ještě atraktivnějších nástrojů, dovolujících vytvářet online obsah nové generace. Netřeba přitom asi příliš zdůrazňovat, že takovéto nástroje otevírají řadu nových lákavých příležitostí pro všechny, kdo působí v oblasti designu či též vývoje aplikací jako takových.

Poznámka: Snímky použité v tomto článku poskytla společnost Adobe.

Tématické zařazení:

 » Rubriky  » VSE  

 » Rubriky  » Go verze  

 » Rubriky  » Vektory  

 » Rubriky  » Webdesign  

 » Rubriky  » Polygrafie  

 » Rubriky  » PDF - Adobe Acrobat  

 » Rubriky  » Digitální fotografie  

 » Rubriky  » Digitální video  

 » Rubriky  » Photoshop  

 » Rubriky  » Software  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: